Hey, Ik had even een vraagje.. Van welke ouders zou je de kleur zweetvos kunnen krijgen? Welke genen moet een paard dan hebben? Zweetvos bedoel ik: blonde manen.. en meestal wat lichter qua kleur.
ik denk dat er op haflingers na niet specifiek op die kleur gefokt word. ik denk gewone vos x zweetvos, of 2 zweetvossen.
lovemyladie
Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-09 23:59
Hmm oke, ik bedoel alleen niet de kleur van de haflingers. Bedoel meer het vosachtige met blonde manen en staart, lijkt mij nou niet echt de kleur van de haflingers... Wel?
Ik heb een voskleur quarterhorse met flaxen manen en staart:
Haar moeder was een bruine en haar vader palomino. Mijn merrie draagt niet het "creamgen" dus de lichte manen en staart heeft ze niet van de palominokleur van haar vader. Dit heb ik laten testen dus weet ik absoluut zeker.
Mijn merrie heeft ook een veulen gehad twee jaar geleden, die zoals het er nu naaruit ziet hetzelfde kleurtje krijgt. De vader van dit veulen is een Dun.
Wat je dus nodig hebt is denk ik een portie geluk en een paard dat ergens in de familie flaxen in zich heeft?
DubbelFun
Geplaatst: 12-07-09 09:32
Niet alleen 'ergens in de familie', maar één van de direkte ouders Je hebt bij één ouder dus 50% kans dat het veulen het ook zal hebben.
spicegirl
Geplaatst: 12-07-09 10:06
een haflinger is wel degelijk een zweetvos. en holliebollie-schitterend paard!!
Mac
Geplaatst: 12-07-09 11:29
Beide veulens van mijn oudste merrie hebben dit. Zijzelf niet, maar haar vader weer wel, dus daar maak ik uit op dat het bij een drager niet altijd tot uitdrukking komt.
Mijn conclusie hieruit is dat een drager dus niet altijd flaxen hoeft te tonen ... weet niet of er kleurenexperts zijn die dit kunnen bevestigen/ontkrachten?
lovemyladie
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-09 18:55
Wat appart allemaal..
Mijn merrie(QH) zelf is een Dunalino, palomino met aalstreep en zebrastrepen op de benen.. en heb haar gedekt met een echte roodvos. Ben zeer benieuwd wat hieruit komt. Maar heb het dan niet over dat zweetvos gebeuren, ben alleen zelf erg weg van het zweetvos kleurtje..
Peterina
Geplaatst: 12-07-09 20:40
Het flaxen gen is niet een dominant gen en heeft 'aansluiting' nodig om te tonen. Dwz de juiste wit-gen vorming moet er zijn om in combinatie met flaxen een complete expressie te geven. In homozygoot vorm toont het altijd maar in heterozygoot vorm 'kan' het overschaduwd worden door andere genen; ook de 'tint' (hoeveel) wit is niet te defineren. Haflingers zijn zweetvossen (vos + flaxen) en zijn in 99% van de gevallen homozygoot voor flaxen en agouti.
In de voorbeelden hierboven van Lee en haar nakomelingen denk ik dat het Sabino gen ook verantwoordelijk kan zijn voor de kleuring van de manen en staart. Een van de kenmerken van sabino is het verbleken (wit) van de manen en staart.
Hoe een zweetvos te krijgen? Kijk de stamboek na van je merrie of er al iets getoont heeft wat op flaxen lijkt. Kijk de stamboek na van de hengst of er al iets getoont heeft wat op flaxen lijkt. Zo ja ... cross your fingers ... en maar hopen dat het veulen ook flaxen wordt.
spicegirl
Geplaatst: 12-07-09 20:43
het is btw ook mijn favo-kleur. dus ik begrijp je wel
Mac
Geplaatst: 13-07-09 08:16
Oh Peterina, dat wist ik niet! Maar dat is niet altijd zo dan; dat sabino en flaxen samen gaat (Shane zijn vader is bv frame+sabino op liver chestnut maar niet flaxen)? Of is het meer zo dat ALS er genetisch flaxen aanwezig is, dat het dan tot uitdrukking komt als een paard sabino is?
Peterina
Geplaatst: 13-07-09 15:47
Sabino en flaxen zijn zowiezo twee totaal afzonderlijk/aparte genen die elk zijn eigen 'kentekens' heeft EN die absoluut niet samen hoeven aanwezig te zijn om een van die kentekens te tonen. Wel moet gezegt worden dat flaxen meer 'aanleg' heeft om te tonen indien sabino aanwezig is; flaxen toont zich bijna altijd (99,9%) alleen op vos, en expressie bij andere kleuren (bruin, zwart) is het zeer zeldzaam indien het over een 'solid' gekleurde paard gaat en bij bont is het niet altijd duidelijk welke gen wat aan het doen is.
Flaxen heeft ook de neiging (ivm de donkere kleuren) om te 'piggy-backen' tot het een ontvanger vindt dat voldoet aan de wit-gen kriteria. Deze laatste moet ook aanwezig zijn voor de expressie van flaxen maar ook (indien aanwezig) sabino en rabicano. De laatst genoemd wordt ook vaak 'aangezien' als verantwoordelijk voor bleke manen en staart ... wat natuurlijk niet het geval is.
GermanDutchy
Geplaatst: 14-07-09 12:49
Mijn QH-merrie is ook een hele lichte vos met blonde manen Papa is Dun en moeder was Vos. Ze is nu 2 jaar - en ik hoop dat haar manen en staart ook gewoon licht blijven!