Welke hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 21:50

Volg je eigen visie, je kent je merrie zelf het best, OK een papier kan je ons geven, maar ja, dat betekent niet alles. Volg je eigen mening.

Jan Vt heel goed advies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 22:37

Jan_VT schreef:
Geen amsterdam, die geeft weinig knie door. Fokt zijn kwaliteiten niet door. Jazz, een vriend van mij heeft er drie lopen, wel een SUPER karakter, en SUPER paarden, het is niet omdat iemand hier op bokt een Jazz kent met een slecht karakter, dat ze het allemaal hebben. Ga daar niet op af. Hier op bokt zijn ze nogal snel tegen hengsten die in de picture lopen. Je moet kunnen toegenven dat de meeste van die hengsten goede hengsten geven.


Hehe............eindelijk, zelf hebben we 11 Jazzen staan, stuk voor stuk fijne paarden, en nee ze lopen nog geen Z, en tuurlijk worden ze dan zooo lastig Slapen Maar het altijd zeuren over karakters van hengsten komt me ronduit mijn str.. uit. Word er echt flink zat van.

Jan, als je nog niet overtuigt bent van een Jetset D, moet je de On Top van Judith Scholte maar eens gaan bekijken. Dan ben je zeker overtuigt. En het gaat de laatste tijd vaak over JEtset, dat ben ik met je eens, vorig jaar helemaal niet. Niemand op bokt had het over deze hengst. Komt misschien om dat velen hem op de show heeft gezien. Zoveel dekt hij helemaal niet namelijk.

Maar Jazz, Olivi.............ik vind het goede hengsten, en ben blij dat ik dat soort fijne paarden kan rijden.

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 23:09


chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 08:50

Ziet er goed uit en hij is door heel wat stamboeken aanvaard zie ik net.

Pippa
Berichten: 88
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:42

Heb zelf een nakomeling van Amsterdam, stermerrie, heeft het goed gedaan op de CK en de NMK. Heeft wel degelijk een knietje in haar manier van lopen (dus geen steekgangen of zo). Paard kan superbewegen (o.a. volgens de heren Verkerk en Werners). Er lopen trouwens diverse Amsterdam-nakomelingen op hoog niveau in de sport en ze schijnen (volgens de gebroeders Hendrix uit Baarlo) ook nog leuk te kunnen springen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 12:47

hengsten die weinig knie doorgeven:
tuurlijk lopen er van deze hengsten ook nakomelingen met een super knie.

omgekeerd ook:
hengsten die een knietje kunnen gaan, kunnen dit soms ook eens minder doorgeven aan enkele nakomelingen.

iedere hengst zal steeds voor- en tegenstanders hebben.
wat zeker is: niet iedere hengst past bij iedere merrie.

daarom komt het dat oude stempelhengsten in een bepaald gebied goede nakomelingen gaf en in andere gebieden trokken de veulens op niets, terwijl iedereen toch zag dat de eerste lading nakomelingen 'toppers' waren.

en ja, jazz kan misschien lastige karakters doorgeven, hij zal er ook zeer goede doorgeven!

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 14:18

Citaat:
hengsten die weinig knie doorgeven:
tuurlijk lopen er van deze hengsten ook nakomelingen met een super knie.
omgekeerd ook:
hengsten die een knietje kunnen gaan, kunnen dit soms ook eens minder doorgeven aan enkele nakomelingen.
iedere hengst zal steeds voor- en tegenstanders hebben.
wat zeker is: niet iedere hengst past bij iedere merrie.

daarom komt het dat oude stempelhengsten in een bepaald gebied goede nakomelingen gaf en in andere gebieden trokken de veulens op niets, terwijl iedereen toch zag dat de eerste lading Unakomelingen 'toppers' waren.


Knie haal je uit Holstein.

In de Strengen van jaren geleden.

Veel bloed en toch blijven het Holsteiners in aard en type.

En dat kan best bij een Holsteiner.Men behoeft geen exterieurmaniak te zijn om vast te stellen dat de kracht van het paard,geboren tussen de zeeen,schuilt in de drang omer tegenaan te gaan.Bravour is hem op het lijf geschreven.
Een lijf dat imponeert door hals en front.Maar de schouder is dikwijls wat aan de rechte en ook wel korte kant,de schoft is weinig ontwikkeld,de rug lenden-partij veelal gezonken, de croupe vaak kort en weinig hellend,het achterbeen bijna consequent krom.
Uitzonderingen bevestigen de regel.
Dat zijn nogal wat architectonische onvolkomenheden op een rij.
Maar toch imponeert de Holsteiner.
Zijn type straalt sport uit en zijn bewegingsvorm onderstreept dat:
veel kracht en macht.
En de Holsteiner bewijst zich in alle diciplines.
Ondanks de rechte schouder kenmerkt de Holsteiner zich door zijn machtige voorbeengebruik,de knieheffing,dat duidelijke wegzetten.

Opnieuw een aanwijzing dat de veronderstelling dat de hoek,gevormd door het schouderblad en opperarmbeen wel eens wezenlijker zou kunnen zijn voor de schoudervrijheid dan de ligging van de schouder,hoewel schouderligging uiteraard mede-bepalend is voor de hoek. " Einde citaat.