Wie kan mij wat meer vertellen over de merriekeuringen etc? Voel me een beetje stom, maar heb altijd ruinen voor de sport gehad en me nog nooit bezig gehouden met de fokkerij. Nu heb ik echter een 3-jarige merrie gekocht en haar fokker gaf aan dat het nog wel eens een goede merrie zou zijn om een veulen te fokken. Ik heb haar daar niet voor gekocht hoor, en zou me er dan eerst veel beter in gaan verdiepen voor dat aan de orde zou zijn.
Maar ik vind het echter wel leuk om iets meer over de keuringen etc. te weten. Ze is inmiddels gekeurd begreep ik (op papier staat STB-EXT) en ze is PROK gekeurd.
Hoe komt een merrie aan predikaten en wat is waarde van de IBOP etc.
Kortom wat is slim om met mijn merrie te doen (mocht ze ooit in de fokkerij worden ingezet).
Ik had nog nooit van thuiskeuringen gehoord. Wat is het verschil met een stamboekkeuring? Ik begrijp dat je dan dus alsnog naar de keuring moet, wat is dan het voordeel? (lekker makkerlijk snel een idee krijgen?)
Latig want ik heb geen idee of het de moeite is om met de merrie naar een keuring te gaan. Volgens mij had ze thuis wel 70%. Maar eigenlijk heeft ze nog wat tijd nodig. Moet je gaan als ze 3 zijn?
Jammer dat je zo laat bent, je kan haar nu niet meer voorbrengen en 3 jaar is toch de gunstigste leeftijd. Als je haar als sportpaard gekocht hebt zou ik haar gewoon gaan rijden en als ze wat verder is een ibop afleggen. Ze kan bij goed resultaat meteen ster worden en later op een centrale keuring evt elite
ah, ok. Dus ze hoeft niet eerst naar de stamboekkeuring? Je kunt ook later op basis van de ibob nog de ster krijgen?
Volgens mij vonden ze haar bij de thuiskeuring nog een beetje jeugdig en zijn ze daarom niet meer naar de keuring gegaan. Zal ze nog eens bellen.
OdiEtAmo
Geplaatst: 09-07-09 16:07
Ik lees even mee. Ik kom voor het eerst kijken bij de paarden en mijn nieuwe merrie schijnt wel een leuk/goed papier te hebben. Ze is al wel rontgen goedgekeurd, is het dan mogelijk de PROK aan te vragen? En via IBOP kan ster verkregen worden begreep ik? Of moet ze daarnaast nog naar de stamboekkeuring? Merrie staat ingeschreven in het VB.
sarabande
Geplaatst: 09-07-09 19:22
Nee PROK kan alleen via daarvoor goedgekeurde artsen. Het zijn andere foto's dan bij een sportkeuring, mogen ook alleen uit een bepaalde hoek genomen. De voor Prok goedgekeurde artsen zijn daarvan op de hoogte.
Via ibop kan niet automatisch de ster verkregen worden, maar na een voldoende ibop kan de merrie aansluitend gekeurd worden en als ze dan ook voldoende cijfers voor exterieur krijgt kan ze ster worden.
Als de merrie bij stamboekopname minimaal 70 punten voor het exterieur had dan wordt ze gelijk ster als ze de test haalt(75 +)Punten kan je opvragen bij het KWPN