De laatste week voor de keuring, wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekexzita

De laatste week voor de keuring, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:48

Hallo!

Ik heb het opgezocht maar niks gevonden: Wat doen jullie met jullie merrie, de laatste week voor de keuring?

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:47

Wij zetten de merrie's altijd een paar dagen van te voren op stal om ze goed heet te krijgen.

chrisje_83

Re: De laatste week voor de keuring, wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:52

Niks bijzonders eigenlijk.
Ze blijft gewoon op de weide, krijgt normaal al haver. Dus niets speciaals voor de keuring eigenlijk. Wel voeren we de laatste 2-3 weken voor de keuring die hoeveelheid wat op.
Verder rijd ik gewoon zoals ik de andere weken ook doe. De dag van te voren wassen en vlechten en alles en dan op stal 's nachts.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:01

inderdaad op stal laten staan, zodat ze wat kijkeriger worden.
En haver werkt niet bij alle paarden, dus dat kan je van te voren beter uit proberen.
En ja wassen, toiletteren etc.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:21

Ik zou ze niet helemaal stil zetten maar lekker ontspannen wat longeerwerk geven.
Zelfs de laatste dag voor de keuring om te voorkomen dat ze TE VEEL stalmoet hebben en zich te gespannen presenteren!!
Het gaat nog altijd om de NATUURLIJKE AANLEG van een paard!!!!!

ronyjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:26

Ik doe zelf niet aan keuringen maar vind het een beetje zielig om je paard een aantal dagen op stal te zetten! Lijkt me niet echt diervriendelijk!! Ik zou wel wat minder actief aan het werk zijn maar als het paard goed in zijn vel zit zou het toch goed moeten komen....

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:56

Het ligt eraan wat voor paard je hebt, maar een veulen zet je niet aan werk. En er is niets zieligs aan hoor, wat denk je van die toppaarden die nooit het weiland zien of aan een touwtje.

En het werkt wel, ze laten zich net iets meer zien. Maar ieder zijn eigen mening. Ik heb het altijd zo gedaan en ook dit x heeft het weer prima uitgepakt. Weer 1e premie en dagkampioen van de veulens.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:11

Niet veel bijzonders.
Bij de meeste 2 dagen van te voren schepje sportmuslie er in, dag van te voren weer om wat heter te worden. Maar heb er ook 1 die op keuringen juist al knetter gestoord is (op wedstrijd juist heel relexed), haar dochter is net zo. Die krijgt uiteraard niets extra's.
En uiteraar even netjes wassen en toiletteren.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 23:57

eilander schreef:
Ik zou ze niet helemaal stil zetten maar lekker ontspannen wat longeerwerk geven.
Zelfs de laatste dag voor de keuring om te voorkomen dat ze TE VEEL stalmoet hebben en zich te gespannen presenteren!!
Het gaat nog altijd om de NATUURLIJKE AANLEG van een paard!!!!!

ja je kan ze elke dag wel een half uur longeren, maar dan meteen weer op stal, want geloof me ... zelfs de rustigste paarden worden daar lekker kijkerig van en dan laten ze juist hun beste loopje zien.
ronyjoe schreef:
Ik doe zelf niet aan keuringen maar vind het een beetje zielig om je paard een aantal dagen op stal te zetten! Lijkt me niet echt diervriendelijk!! Ik zou wel wat minder actief aan het werk zijn maar als het paard goed in zijn vel zit zou het toch goed moeten komen....

er is niks zieligs aan om een paard een dag of 5 van te voren op stal te zetten hoor ...
gaatie echt niet dood aan :D
wat is nou 5 dagen van een heel jaar.
Ik ben het eens met snowylover.
Wij zetten ze ook altijd een weekje ervoor op stal en de merrie haalt altijd kampioens titels en 1e premies en de veulens ook, dus het werkt wel.
En o de keuring moet je hem pas uit de trailer halen 10 minuten voor die aan de beurt is, maar dan moet je nog niet naar de ring lopen zodat het paard niks van de keuring ziet ... zo kan je snel even de vieze plekken weg poetsen en dan gaat het paard het pas echt spannend worden als hij bij de ring komt, doordat hij het van te voren nog niet heeft gezien