[H]Hengst voor welsh nwr merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

[H]Hengst voor welsh nwr merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 04:21

Ik liep er al een tijd mee of ik Goldy zou moeten laten dekken nu ze verplicht op rust staat met een peesblessure. Ik heb na een tijdje toch maar advies gevraagd aan de DA (wolvega!) en die dacht dat het wel zou moeten kunnen. Ze staat inmiddels een half jaar op rust en als we nu dekken zal het nog wel een x aantal maanden duren voor het veulen extra gewicht meebrengt. Tegen die tijd zou de blessure toch al wel een heel eind opgeknapt moeten zijn.
Daar gaan we dan ook actiever aan werken. Ik heb eind van de week een nieuwe scan van haar pezen gepland staan en aan de hand daarvan wordt er een actieve behandeling samengesteld. Na de scan maken we de definitieve beslissing van wel of niet laten dekken.

Om haar toch nog te laten dekken dit jaar moet ik nog wel een hengst zien te vinden, dus daar ga ik me dan ook maar weer eens verder in verdiepen.
Ik heb wel een aantal mooie pony hengsten gezien, maar wil me toch beperken tot het welsh stamboek, aangezien Goldy ook een welsh is. De hengst die ik op het oog had is geen welsh. (http://gestuet-falkenhorst.de/gfkk.html)
Dus ben ik op zoek naar een andere hengst, sectie NWR, geen partbreds en moet palomino of valk zijn of vererven.

Goldy is zelf van Orchard LimbLopper.

Ik zat zelf te denken aan:
Klein Roderijs Cocktail
Watermill Falcon
Bodo (geen palomino, maar vererft wel palomino)

Graag zou ik jullie advies/voorkeur over deze hengsten willen.

Helaas geen goede stand foto's van Goldy op deze pc, maar hier kun je misschien ook wat uit opmaken:
http://i36.tinypic.com/2a9qzx4.jpg
http://i38.tinypic.com/auttfn.jpg
http://i38.tinypic.com/wojlz.jpg
http://94.100.114.126/471950001-4720000 ... _AeRN.jpeg

De Duitse ponyhengst (half arab) heb ik nog niet helemaal afgeschreven, maar dit alleen ivm kleurenfokkerij. Luxe paardjes met bijzondere kleuren doen het erg goed. Zeker in de ponywereld waarin de kinderen zich graag van anderen willen onderscheiden met een aparte pony. Alleen is zo'n halfbloedje in de fokkerij vaak niet veel meer waard. Vaak wordt verder fokken een probleem met papierwerk, want er zijn niet veel stamboeken waarin vreemd bloed ver komt.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 06-07-09 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:14

Als je die Half arab wilt gebruiken kan je het veulen zonder problemen inschrijven bij het NRPS. Die kunnen wat nieuw goed sportbloed best gebruiken en NRPS pony's zijn redelijk gegeerd als sportpony's. Westers Aikema Nando heeft een paar jaar voor het NRPS gedekt. Is ook een Welsch hengst met een flinke scheut Arabisch bloed. Bij het NRPS zijn ze dus niet vies van Welsch bloed.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:15

Moet de merrie dan ook niet ingeschreven zijn bij het NRPS? Zoiets staat me bij. (Ik heb het al eens eerder overwogen toen ik fokte met FS Don't Worry, het veulen daarvan uiteindelijk toch in het duitse rijpony stamboek in laten schrijven.)
Ben wel helemaal weg van die hengst, als het bij het NRPS geen problemen oplevert zou dat heel mooi zijn, alleen ben ik niet nog niet zo thuis in dat stamboek.

petraaken

Re: [H]Hengst voor welsh nwr merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:40

Denk het niet maar dat zou je misschien even kunnen navragen bij het stamboek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:46

Wat zijn de min en de pluspunten van je merrie, wat wil je verbeterd hebben?
Wil je perse cremello, perlino of smoky cream fokken? Dit omdat je een hengst zoekt die palomino of valk moet zijn en dit ook moeten vererven?
Als je een hengst met creme gen neemt heb je 25% kans op dubbel verdunning, dus cremello, perlino of smoky cream, 50% kans op een enkele verdunning (palomino, valk of smoky black) en 25% kans op geen verdunning.
Nu heb ik het gevoel dat je helemaal geen dubbele verdunning wilt fokken, omdat die als sportpony weer vaak minder gewenst zijn. In dat geval kun je beter een hengst zonder verdunning kiezen, dan heb je 50% kans op een enkele verdunning en 50% kans op geen verdunning. Denk er ook bij, een goede pony is belangrijker dan het kleurtje.
Ik heb anders nog wel een aparte hengst, dan ben je wel bij de welsh weg en moet je naar de NAS. O:)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 13:18

Ja ik weet hoeveel kans ik maak op dubbel verdund, maar ik heb Goldy nog nooit met een palomino of valk laten dekken en eens moet de eerste keer zijn. :D (Ze is 2 keer met vos gekruisd, 1 keer palomino uit gekomen en een keer koffievos)
Maar het kan best zijn dat als ik een voshengst tegenkom die me erg goed bevalt ik daarmee een gok waag. :Y)
Van Watermill Falcon weet ik dat de bewegingen erg goed zijn, maar dat hij ook een erg cool karakter heeft. Dat laatste is ook belangrijk voor een pony, aangezien je vaak met kinderen te maken hebt die er op moeten rijden.
Van Bodo is bekend dat hij hele hoge scores op beweging en exterieur had en dat hij ook veel goede veulens heeft gebracht. Klein Roderijs is een zoon van hem.

Ik wil met Goldy vooral wat maat fokken en de hengst moet gewoon goed gangwerk hebben, dat van Goldy is niet slecht, maar het kan altijd beter en dan is de galop het grootste aandachtspunt. Daarnaast zou iets meer halslengte ook mooi zijn.

Ik zal die hengst van jou eens bekijken.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 13:40

Erg mooie hengst :j Een pony met stipjes zou ook wel erg leuk zijn!
Jammer dat hij zover weg staat en alleen natuurlijk dekt. Ver reizen of de risico's van natuurlijk dekken zijn zaken waaraan ik Goldy met dr peesblessure nog niet wil blootstellen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:37

Jammer dat je hem te ver weg vindt staan, ze hebben daar namelijk ook nog een erg leuke NRPS hengst staan die goed kan bewegen en een super karakter heeft, First Stayerhof's Ramzi H. Hij dekt ook natuurlijk.
Wat denk je verder van Heidehof's Don Diego? Ik heb via Muzefee foto's van veulens van hem gezien, stuk voor stuk mooie veulens, ook diverse palominoveulens uit palomino-merries. Don Diego is zelf een vos met zeer goede bewegingen, was de bewegingstopper van zijn jaar als ik me niet vergis. Hij staat in het noorden van het land. Volgens mij dekt hij ook natuurlijk, maar dat doen veel ponyhengsten. Voor de peesblessure van je merrie zal het niet veel uitmaken, tenzij die peesblessure aan de achterbenen zit.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 19:16

Ja ze heeft de blessure aan beide achterbenen... Vandaar dat ik ook niet natuurlijk wil dekken. Hoewel Goldy daar zelf wel voorstander van is :+
Morgen ga ik naar de kliniek om nogmaals de pezen te scannen en bekijken hoe het er voor staat en dan volgt ook de definitieve beslissing of we dit jaar nog dekken of niet.

Don Diego heb ik ook gezien ja :j Ook een mooie hengst. Richting NRPS gezien is er meer keuze dan wanneer ik me beperk tot alleen het welsh stamboek. Ben nu ook nog aan het rondkijken wat het nrps nog meer te bieden heeft qua hengsten. :j

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 09:11

Don Carino du Bois zou ook een hele goede keuze zijn. Don Carino is goedgekeurd als duitse rijpony (Rhld/Wstfl) en voor het NRPS. Het is dan misschien geen welsh, maar het is een mooie ponyhengst met zeer goede bewegingen en een hengst die zijn palominokleur makkelijk doorgeeft.
Kijk eens op de website: http://www.stoeterijdubois.nl

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:01

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:53

Di Caprio fokt volgens mij ook behoorlijk aan de maat pony's. Kans op valkkleur denk ik als je bruin met palomino fokt. Hengst is een goede beweger, springt ook goed en geeft zijn kwaliteiten door van de weinige veulens die ik heb gezien.

Dekken volgens mij via KI (zitten wel dure ponyhengsten tussen maar dan heb je ook het van het) : http://www.ferienhof-stuecker.de/index. ... 3594f2b8d9. Van deze hengsten kan je ze volgens mij ook zonder problemen bij het NRPS laten inschrijven. Ze hebben van al van die bloedlijnen van sommige van deze hengsten.

Persoonlijk ben ik gek op die Pearcy Pearson. Zou zonder problemen zo een GP proef kunnen lopen (met mijn eigen ogen gezien) mee met de andere dressuurtoppers. het is dat ie te klein is want ander liep ie volgens mij internationaal mee.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:04

Pearcy Pearson is in mijn ogen wat propperig. Viel me live enorm tegen.
De hengsten van Du Bois dekken overigens natuurlijk. De hengsten van FS via KI, alleen ze weten ook wel een prijs te vragen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:16

Tja bij FS heb je wel de Crème de la crème van de europese ponyhengsten en mij verbaast het niet dat ze duur zijn. Lopen in de sport en nog eens veel gevraagd als dekhengst. Wil je nog een beetje hengst overhouden moet je wel een hoog dekgeld vragen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 10:31

Goldy haar vorige veulen was er een van FS Don't Worry, dat werd een koffievos. Echt een prachtig paardje, grote maat en bewoog super makkelijk. Twee van hun hengsten zijn goedgekeurd bij het welsh partbred in nederland. Highlight en champion de luxe. Die laatste is wel weer erg dicht bij de bloedlijnen van Goldy en ik ben niet zo van de 'inteelt'. (Ze hebben beide Cocky Dundas als grootvader) Golden Highlight heb ik toen ook overwogen ipv Don't worry, dus die heb ik ook zeker nog in mijn achterhoofd :j

Overigens hebben we besloten pas volgend jaar te insemineren, zodat ze nog even wat meer tijd heeft om te herstellen. Dan kunnen we ook rustig even om ons heen kijken wat de mogelijkheden qua hengsten en stamboeken zijn. :j

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 00:17

petraaken schreef:
Als je die Half arab wilt gebruiken kan je het veulen zonder problemen inschrijven bij het NRPS. Die kunnen wat nieuw goed sportbloed best gebruiken en NRPS pony's zijn redelijk gegeerd als sportpony's. Westers Aikema Nando heeft een paar jaar voor het NRPS gedekt. Is ook een Welsch hengst met een flinke scheut Arabisch bloed. Bij het NRPS zijn ze dus niet vies van Welsch bloed.

Mits je nakomeling aan het minimale percentage Arabisch bloed voldoet (12,5 % voor pony's meen ik me te herinneren), kan hij / zij zonder problemen ingeschreven worden in het NRPS stamboek.
Mijn eerste veulen kwam uit Ed King Hill x een KWPN-merrie met 0 % anglo-arabisch bloed, en ook daarvoor werd een papier afgegeven, omdat Ed King Hill's percentage, gehalveerd, nog voldoende was voor mijn veulen om in te laten schrijven.

Andalusians

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 16:35

Ik zat ook al aan de Du Bois hengsten te denken, zag dat Marjolein zelf al had gereageerd.
In ieder geval veel succes met je hengstenkeuze, las dat er een scan werd gemaakt van de pezen? Heb niet het hele topic doorgelezen, dus hoe is dat afgelopen?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 17:58

De scan liet zien dat de structuur in de pees wat dichter was geworden, dus dat was goed. Verder was de situatie niet veel beter geworden, maar ook zeker niet slechter.
De DA vond het na de scan toch nog redelijk riskant om dit jaar al te dekken, dus hebben we in overleg besloten dat het volgend jaar wordt, als de pezen het dan toe laten. :j

Ik heb hier zeker hele mooie hengsten voorbij zien komen, wat de keuze overigens niet makkelijker maakt. Jammer dat je maar 1 tegelijk gebruiken :+