2 maanden drachtig, al verschil in reactie mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

2 maanden drachtig, al verschil in reactie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 19:32

Hallo allemaal,

Mijn welsh A merrie is nu 2 maanden drachtig, en het valt me op dat ze de afgelopen 2 weken veel heftiger reageerd op mijn fjordenruin. Ik vroeg me af of dit al te maken kan hebben met hormonen of puur omdat ze 3 weken naar de hengstenboer is geweest en hierdoor de rangen opnieuw bepaald moeten worden ofzo? Toen ze net terug was reageerde ze gewoon op hem, maar als ik nu met hem ben wezen rijden komt ze gillend bij het hek staan en slaat met haar voorbeen, dit deed ze voorheen nooit, vandaar dus mijn vraag.

Jes

Re: 2 maanden drachtig, al verschil in reactie mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 20:09

Kan heel goed komen door het drachtig zijn hoor.
Mijn merrie moet ook helemaal niets van de ruinen in het land hebben.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:42

mijne werd een stuk weerbaarder, dominanter toen ze drachtig was, heel zeker was ze van zichzelf alsof ze toen automatisch in status was gestegen!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 09:48

Mijn merrie is nooit echt duidelijk hengstig geweest en sinds ze drachtig is gilt en piest ze aan 1 stuk door ze doet het alleen bij merrie's die aanzienlijk groter zijn als haar, zoals bij mijn paard is het echt heel erg die hoeft maar naar haar te kijken en gillen en piesen is het gevolg. De pony van de buurman is ruim 10cm groter als haar en daar doet ze het ook bij alleen in mindere mate en de pony van mijn andere buurvrouw die is iets kleiner daar doet ze het alleen bij met begroeten en daarna is het klaar.
Normaal zie je haar niet hengstig dus ik denk dat het bij haar echt hormomen zijn.

Als mijn paard terug komt van de hengst dan word ze op 18dagen gescant en dan laat ik de pony ook nog een scannen want soms ben ik wel bang dat ze niet meer drachtig zal zijn dus nog een week of 3 wachten tot ze weer gescant gaat worden tot die tijd maak ik me er niet zo druk over. Is voor mij alleen maar even om te bevestige dat ze het gewoon uit hormoon doet.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:41

Bij mijn merrie was het ook al snel te merken, eigenlijk waren we voor de 18 dagen scan al zeker van de dracht. Ze werd happerig, leek nogal stemmingswisselingen te hebben (van blij naar pissig en weer terug naar blij binnen een paar minuten, normaal was ze of blij (99% van de tijd) of boos), en (het meest vreemde) ze at geen enkele groentesoort meer behalve wortel, terwijl ze daarvoor echt alles at :D

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:48

Verschil kan je heel snel merken! Zelfs na 16 dagen al als blijkt dat ze drachtig zijn.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 20:24

leuk om te weten. Het leek me al erg vroeg dat je het zou merken, maar ivm de grote verandering was ik toch wel benieuwd. Bedankt voor de antwoorden!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:28

Wij weten vaak al door het gedrag van de merrie of ze drachtig is of niet, voordat de eerste controle wordt gedaan. Dus voor de 18 dagen.
Hormonen kunnen veel met een merrie doen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:14

Wij wisten 4 of 5 dagen na het insemineren eigenlijk al dat Aziza drachtig was.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 12:24

ik wist na de eerste dekking van uk dat het mis was aangezien ze nog veel te veel interesse in onze ruin had. Toen ze echter na de tweede keer dekken terugkwam moest ze niets meer van hem hebben en is ze nu inmiddels 2x drachtig gescand. Ook in het rijden is ze in korte tijd veel veranderd, volwassener zeg maar.
Dus vreemd is het niet dat je nu al veel verandering merkt

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:36

Mijn merrie was gedurende de eerste 2 à 3 maanden een compleet ander paard. Niet om mee te rijden, dat ging goed. Maar als ik op wandel ging met haar, en we passeerden een weide met paarden (merries, ruinen, hengst, maakte niet uit), dan begon ze zich als een hengst te gedragen, show verkopen, tot zelfs steigeren aan toe. Na 3 maanden was dat voorbij, en de rest van de dracht verliep voorspoedig !

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:22

Ik kon helemaal niks merken aan mijn merrie. Ze was altijd al heel erg lief en dat is zo gebleven. Ze is nog steeds dikke maatjes met haar vriend, de ruin.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 09:08

Melody is nu als het goed is 2,5maand drachtig,nu ben ik 2 weken op vakantie geweest.
Daarvoor is ze nog gescand en zat het nog goed,nu kwam ik terug en borstelde haar en duwd te hele tijd dr staart tegen me aan.
Dag erna deed ze had helemaal niet maar gister was de smid er en knipoogde ze een keer,verder niks,niet piessen kan dit hormonen zijn of moet ik me na 2,5maand toch druk maken hierover.

Verder is ze nog steeds vol in haar lies en dr karakter is nog steeds rustiger als voor haar dracht.

Iemand die het weet?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 21:22

Amber is ook al 2x hengstig geweest. Maar wel gewoon drachtig, het schijnt voor te komen. Of ze nu weer hengstig word (bijna 3 maanden) is dus de vraag.. Zou dan van de week weer moeten zijn ongeveer.

Vandaag had Amber voor het eerst geen zin om te rijden! Nog nooit meegemaakt dat ze niet bij het hek staat te dringen om mee te mogen, vandaag moesten we haar vangen.. Mn verzorgstertje heeft er alleen zonder zadel wat op gestapt / rondje gedraaft. Ze voelde zich iig niet helemaal happy vandaag geloof ik omdat ze niet kwam.

Mariss19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:02

Aan mijn merrie was ook niets te merken
Heb nu 2 drachten van haar gehad en ze had er daarvoor al 4 op de wereld gezet dus misschien dat het daardoor kwam
Vind het nu mooi geweest met de veulens