Keuring voor ruinen... hoe werkt het ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equistretch

Keuring voor ruinen... hoe werkt het ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:10

Graag zou ik wat informatie willen hebben betreft kwpn keuringen...

Ik heb zojuist een jaarling hengst aangeschaft (Metall x Jazz). De vorige eigenaar adviseert mij met hem naar de keuring te gaan. Ik heb totaal geen idee hoe dit in z,n werk gaat,wat er te behalen valt en in welke volgorde,wanneer,waar en hoe???.
Wat gebeurd er op zo,n keuring en hoe word er beoordeeld?.

Ik wil dit paard niet als dekhengst gaan gebruiken maar voor eigengebruik in de dressuursport.
Mijn plan is hem op 2 jarige leeftijd uit de opfok te halen en hem dan te laten castreren.
Op dit moment is er een klein ocd aanwezig in het linker spronggewricht. Ook hiervan weet ik niet of keuren dan zinvol is en of dit (ook na eventueel verwijderen) altijd geregistreerd zal blijven staan?.
Wat is het nut ervan met een ruin naar keuringen te gaan (voor een merrie en hengst is het begrijpelijk).

Wie weet hier alles van en zou mij goed advies kunnen geven?
Alvast bedankt!
(ps: zou graag een foto toevoegen maar weet niet hoe dat werkt op deze site??)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:16

Uitleg voor foto's etc is te vinden in de help op de wiki.

Het nut voor ruinen om naar de keuring te gaan is vooral voor de moeder. Als een ruin weer een goed resultaat heeft, heeft dat zijn weerslag op de merrie, en kan zij door het behalen van predikaten van haar veulens ook weer een predikaat halen.

Voor de OCD zou ik even met je DA overleggen. Wij kunnen zo niet zien waar het precies zit, en of het problemen kan gaan veroorzaken...

Edit: OCD staat niet op het papier van je paard geregistreerd. OCD veroorzaakt vaak wel problemen bij de bewegingen van je paard, dus wordt het vaak operatief verwijderd...

Equistretch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 13:34

Volgens artsen kan een ocd vanzelf verdwijnen op deze leeftijd?? mijn bedoeling is het te laten verwijderen als deze niet binnen een jaar verdwijnt.
Wel is er nu een verdikking dus vraag me af of hij er hinder van heeft?? er zit iets wat het lichaam als niet gewoon beschouwd dus vandaar de vocht neem ik aan?. zou het beter zijn deze nu al te laten verwijderen denk je?
Bedankt!!

Jes

Re: Keuring voor ruinen... hoe werkt het ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 13:45

De verdikking kan wijzen op irritatie. Ik denk inderdaad ook dat als je paard nu normaal loopt het misschien beter is te wachten tot hij verder uitgroeid.
Voor de keuring heeft het zolang hij goed loopt verder geen gevolgen.
Hou er rekening mee dat er na een operatie een herstel periode bij komt. Ik weet niet precies hoe lang dat is, maar dat zal je DA je tegen die tijd wel kunnen vertellen.

laantje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:18

Kan je ook met een 3 jarige hengst naar een stamboekkeuring gaan mbt het predikaat preferent van de moeder? weet iemand dit.

Sammie

Re: Keuring voor ruinen... hoe werkt het ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:07

Ja, dat kan. Merrie, ruinen en niet ggk hengsten kunnen naar de gewone stamboekkeuring.