Voeren jaarling

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Voeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 16:20

Ik heb sinds een kleine twee maand een jaarling (sectie a) merrie. Wat voeren jullie je jaarling? Worden ze wat beperkt in gras of gewoon ad lib? Toen ik haar voor het eerst zag, zag ze er 'jaarling' uit. Nu is ze huge, en lijkt een paar jaar ouder. Jaarling moet je normaal niet beperken, maar ze wordt nu toch behoorlijk, vetkussentjes incl op haar billen. Ik ging haar eerst wat podo grow bijvoeren (ivm genoeg mineralen en vitaminen bijkrijgen), maar durf haar niet meer dan af en toe (dus om de paar dagen) een handje of twee te geven, ze krijgt dit pas sinds een week, maar staat al langer in de conditie dat ze nu staat. Weide raakt nu gelukkig wat kort, zal denk ik geen kwaad kunnen. Maar is het soms nodig haar wat te beperken in gras? dus gewoon op heel korte weide zetten bv?
zo staat ze er momenteel bij:
Afbeelding

patrick76

Re: Voeren jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:10

keuringsklaar zou ik zeggen. Jonge pony's kun je eigenlijk niet te veel voeren. Al je ze als jonge pony niet voldoende voert zul je later nooit een goed ontwikkelde pony krijgen. Moet natuurlijk wel oppassen dat ze geen last krijgen als ze te zwaar cq vet worden. Te is nooit goed.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:02

ik heb 2 jaarling merries, die krijgen momenteel alleen gras. (zoveel ze willen) af en toe een handje brok (meer verwennerij en dat ze leren naar me toe te komen, halster af en om doen etc.) ze hebben wel de beschikking over een liksteen met vitamientjes. In de winter/ voorjaar kregen ze volop jaarlingenbrok, meusli en wortels. en tijdens het verharen een vitaminespuitje. Nu zit er veel meer in het gras en krijgen ze er dus niks meer bij.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 05:44

patrick76 schreef:
Jonge pony's kun je eigenlijk niet te veel voeren.

Eerlijk gezegd is dat niet waar. Ik ken wel meer dan 1 jaarling die ooit bevangen zijn geweest. Combinatie van aanleg en voeren, dus het is mogelijk.

Overigens vind ik Beyonce er nog niet echt gevaarlijk uitzien.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 06:05

Ik gaf mijn jaarlingen altijd podogrow en hield rekening met onbeperkt gras eten op een volle weide, zodra ze wat dikker werden zette ik ze op een mindere weide en gaf ze onbeperkt hooi, ook om te voorkomen dat ze hoefbevangen worden.
Maar jouw jaarling ziet er goed uit hoor :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 10:51

Ok bedankt, ik vroeg het mij voornamelijk af. Nu valt het nog mee, het is nog niet zo erg dat ze tegen hoefbevangen aan staat ofzo, maar ik vroeg me af hoe het bij anderen zit. Ik zie meestal van die smalle jaarlingen en die van mij wordt een heus bolletje :) met vetkussentjes incl. Nu staat de weide zowiezo korter, dus zal wel even geen kwaad kunnen. De podogrow krijgt ze nu ook als vorm van beloning, en bij het halster omdoen in de weide. uiteraard wordt ze deze winter wel netjes bijgevoerd.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:46

joostvangestel schreef:
patrick76 schreef:
Jonge pony's kun je eigenlijk niet te veel voeren.

Eerlijk gezegd is dat niet waar. Ik ken wel meer dan 1 jaarling die ooit bevangen zijn geweest. Combinatie van aanleg en voeren, dus het is mogelijk.

Overigens vind ik Beyonce er nog niet echt gevaarlijk uitzien.

uitzonderingen heb je altijd.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:48

Mijn jaarling ziet er op dit moment ook haast hetzelfde uit hoor, en zij staat op, niet meer zo'n volle, wei met een andere jaarling en een twee jarige en krijgen af en toe een beetje musli of brok (1x in de week of 1x in de 2 weken).

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:24

jonge dieren moet je denk ik wel volhouden, andes denk ik dat je het inderdaad in de ontwikeling gaat terugzien van de desbetrefende pony

Lieske1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:46

mijn jaarling hengst krijgt podogrow en staat ook op het land.hij was sterk vermagerd toen ik hem kocht maar is nu in een maand tijd aardig aangekomen.

SweetCalypso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:06

ik snap je heel goed. Ik weet nu ook niet precies wat ik met mijn jaarling moet doen wat ik hem precies moet geven. Ben raad gaan vragen bij mijn buurman die al 25 jaar welshjes heeft. Hij adv minstens een kilo brok de dag! Zelf vond ik het wat veel dus geef hem een halfje met zijn medicijnen erdoor. die van mij staat op het land waar haast geen gras staat. Hooi zorgen we eigenlijk dat het altijd aanwezig is voor ze. smalle paardjes denk je heel snel dat ze te dik zijn. Je moet voelen tussen de ribben het mag een vingertopje vet op liggen meer niett. Is mij geleerd dan. Ik loop iederedag een uur met hem train hem in de bak dus hij nu lekker aan het afvallen.Nou stond ik vandaag te kijken was hij erg ingevalen dus stond weer voor een raadsel vandaag.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 19:16

Bij ons (cobs) staan ze in de zomer vol in het gras en krijgen ze brood. In de winter onbeperkt kuilgras en een 2 kilo voer. Ook krijgen ze wortels en brood er bij gevoerd. We proberen er altijd voor te zorgen dat ze mooi vol blijven en niets te kort komen. Heb ze zelf nog niet echt te vet meegemaakt.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:09

zitake schreef:
Ok bedankt, ik vroeg het mij voornamelijk af. Nu valt het nog mee, het is nog niet zo erg dat ze tegen hoefbevangen aan staat ofzo, maar ik vroeg me af hoe het bij anderen zit. Ik zie meestal van die smalle jaarlingen en die van mij wordt een heus bolletje :) met vetkussentjes incl. Nu staat de weide zowiezo korter, dus zal wel even geen kwaad kunnen. De podogrow krijgt ze nu ook als vorm van beloning, en bij het halster omdoen in de weide. uiteraard wordt ze deze winter wel netjes bijgevoerd.

het ligt ook heel erg aan het type pony he,yonce heeft denk ik daarbij ook aanleg om snel dik te worden.
zou in elk geval zeker genoeg hooi voeren..en weinig krachtvoer

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 18:50

Idd die aanleg heeft ze zeker, als ik voer krijgt ze ook absoluut niet veel. tot voor kort kreeg ze pavo podo, maar momenteel wordt ze gewoon met de groep meegevoerd, dus daar heb ik niet onmiddelijk zicht op, straks wordt er wel weer een rem opgezet. :) maar idd ruwvoer krijgt ze wel genoeg, momenteel staat ze ook nog altijd buiten en zal wel de hele winter zo blijven, mss naar het voorjaar toe wat beperkter.