ster via Ibop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tommie6600

ster via Ibop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 14:51

Ik heb een nu 6 jarige springgefokte merrie die nog niet op de keuring is geweest.
Merrie heeft goede beweging en kan zeer goed springen. Hoge punten op vrijspringkampioenschap.

Ik wil haar eventueel aanbieden op een stamboekkeuring volgend jaar. Nu hoorde ik dat oudere merrie amper ster worden. Kan ik haar laten opnemen in het stamboek en via Ibop ster krijgen? Haar gangen en springen zijn haar kwaliteiten. staat voor met 1 voetje iets frans en heeft op stand niet zo'n mooie hals. Zij komt uit een bekende merrie stam dus denk dat het voor eventuele fok wel interessant kan zijn. Ik heb haar niet laten prokken want toen ik haar liet keuren kende ik dat begrip niet en heb haar laten keuren bij een veearts die geen prok mag doen en 400 euro betalen voor een nieuwe keuring vond ik onzin. Is compleet goedgekeurd met alleen maar 0-1

Siamsmeesje

Re: ster via Ibop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:28

Als je het zeker wilt weten, zou ik contact opnemen met het stamboek.
Ik denk echter dat een ster predikaat niet via een ibop te krijgen is. Ster geeft juist aan dat ze exterieurmatig aan bepaalde eisen voldoet, terwijl ibop aangeeft dat ze een bepaalde prestatie-aanleg heeft.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 16:03

ik had het in de wandel gangen gehoord dat een paard als zij bij stamboekopname is geweest zij via ibop ster kon worden. kan het op site kwpn niet vinden. Anders vraag ik mij af wat de meerwaarde is van Ibop als een paard in de sport loopt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:03

Siamsmeesje schreef:
Als je het zeker wilt weten, zou ik contact opnemen met het stamboek.
Ik denk echter dat een ster predikaat niet via een ibop te krijgen is. Ster geeft juist aan dat ze exterieurmatig aan bepaalde eisen voldoet, terwijl ibop aangeeft dat ze een bepaalde prestatie-aanleg heeft.

Als je info geeft, check dan even of het de juiste is.
Als de merrie voldoende scoort voor de ibop kan ze aansluitend in het stamboek opgenomen worden en indien ze minimaal 70 mpunten voor exterieur heeft, ook ster verklaard worden.
Als de merrie dan ook een prok predicaat heeft wordt ze elite en dat is een grotere meerwaarde voor een fokmerrie dan die 400 euro.

Overigens hoeft ze daarvoor niet eerst op een stamboekkeuring te zijn aangeboden.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 20:32

Waar ik van baalde ivm prok is dat ik mijn merrie uitgebreid heb laten keuren zowel klinisch als op de foto en larynscopie heb laten doen dat de foto's niet geaacepteerd werden omdat ik het bij de in de ogen vh stamboek verkeerde kliniek/arts heb laten doen. Ik zou niet weten wat er fout zou zijn aan de foto's. De merrie heb ik voor de sport en niet voor de fok maar het leek mij leuk om te kijken hoe ik eventueel een ster erachter kan krijgen.
Ik hecht bij een fokmerrie meer waarde aan eigen sportprestaties en een goede afstamming dan een predikaat. Daarnaast is zij op de foto super met geen enkele afwijking/afvlakking o.i.d. Dat vind ik persoonlijk het belangrijkste.

Dus ik kan met haar ibop doen en dan wordt zij bij voldoende punten gelijk opgenomen?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:50

Gewoon eerst even de regels lezen die zijn duidelijk. Je kan het stamboek niet verwijten dat jij de verkeerde DA kiest, terwijl er jaarlijks een lijst wordt uitgegeven met de DA's die goedgekeurd zijn.

Als je voldoende punten haalt wordt er aansluitend een exterieur keuring gedaan

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:34

De weg om je paard uiteindelijk keur te krijgen is via de IBOP in principe sneller. Immers: goede IBOP + exterieur 70 = ster, vervolgens CK, indien voorlopig keur direct definitief keur vanwege goede IBOP. Indien ook nog prok, dan direct elite. Je hoeft dan in feite minder vaak op pad, wel goede ontwikkeling.

Tegenwoordig is het zo dat indien een paard voor exterieur wel voldoende heeft maar beweging nèt niet, dat ze met een goede IBOP wel ster kunnen worden. Zo ken ik een paard dat niet galoppeerde tijdens de keuring, die moet ook via de IBOP uiteindelijk ster worden.

Wat jouw situatie betreft zal ik ook eerder voor een IBOP gaan. Indien in beweging )lees ook springen) heel goed dan geven ze haar wellicht het voordeel van de twijfel w.b. exterieur. Bij een oudere merrie zullen ze wel meer verwachten. Dat je merrie uit een goede moeder komt zal positief bijdragen, maar goed: uiteindelijk is het je merrie die het moet laten zien.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 22:40

@sarabande. Ik heb nooit merries en hoorde na de keuring pas van het prokken. Normaal heb ik alleen ruinen.
Met vrijspringen stond zij in de top 3 van het kampioenschap dus dat zit wel goed. Daarnaast beweegt zij voor een springpaard goed in elk geval volgens "kenners".

Dat de merrie het moet doen klopt. Nu heb ik wel vordeel dat zij zich beter laat zien op vreemd terrein dan thuis. Klinkt raar misschien maar mijn ervaring is dat zij op wedstrijd meer haar best doet. Ik hoop dat dat in haar voordeel is. Ervaring op vreemd terrein en dus niet snel onder de indruk meer. Ik hoor vaak dat paarden door spanning ivm vreemd terrein zich niet goed laten zien.
ik ga mij toch maar eens verdiepen hierin en misschien kan ik haar nog opgeven voor dit jaar met de IBOP

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:41

Wordt op de IBOP dan ook direct beoordeeld op extrieur?
Mijn merrie staat op dit moment ingeschreven in VB en wil proberen haar ook STER te laten worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:56

Pion schreef:
Wordt op de IBOP dan ook direct beoordeeld op extrieur?
Mijn merrie staat op dit moment ingeschreven in VB en wil proberen haar ook STER te laten worden.

Wanneer je voldoende punten met de ibop scoort, kan je aansluitend je merrie op laten nemen en zou ze dus ook ster kunnen worden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:53

ik wil met mijn 4 jarige volgend jaar ook naar de ibop om ster en dus elite te worden ze is al prok
Ze is als 3 jarige ook naar de merrie keuring geweest en kwam net iets kwa extrieur te kort
Ze heeft een iets rechtere rug en is voor n 4 jarige al flink ontwikkkeld
wat ik me afvraag hoe beoordelen ze haar voor ster op de ibop moet ze dan nog los bewegen of alleen staan om de bouw te beoordelen

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:22

@Vagolijntje, zie post hierboven van Sarabande, dat geldt ook voor jou.

Indien je merrie ster wordt, moet je nog wel altijd naar de CK om je merrie voorlopig keur te laten worden, anders kun je geen keur en dus elite worden.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:52

Geldt dat ookvoor mijn merrie? Die is al in t stamboek opgenomen en al voor de merrie keuring geweest had net 2 punten te kort kwa extrieur
verder is ze prok dus ik dacht dat ze alleen een goede ibop en dan extrieur punten moest halen om elite te worden
hahahaha

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 15:53

Keur en elite kan uitsluitend op een centrale keuring

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:31

Als je merrie toen al twee punten tekort had lijkt het me sterk dat ze haar nu keur zullen maken , dat worden alleen de betere ster merrie's.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 16:08

Ik ga ook niet persee voor keur maar wil zowiezo ster proberen ze was op de keuring net 3 en dan straks 5 dus we zien het wel

via kwpn kreeg ik te horen ster kan worden via de ibop en dan automatisch elite is omdat ze al prok is ze hebben niets over keur gemeld
maar het zou dus via de centrale keuring moeten gaan

ok

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 17:26

Elite is keur + prok dus dat heb je echt verkeerd begrepen van het KWPN

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:55

Ja denk het dan
hahaha
nou we zien volgend jaar hoe het gaat op de ibop