combinaties maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

combinaties maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 19:25

Stel je hebt een hengst en er komt een merrie voor te dekken die je eigenlijk helemaal niet bij jouw hengst vind passen en je vind dat die combinatie niet echt verbeterd.
Wat doen jullie?
Laten jullie je hengst gewoon dekken en denken ach dat geld is wel lekker en de verantwoording ligt bij de merriehouder of zeggen jullie eerlijk dat deze combinatie niet echt bijelkaar past?
Was eigenlijk heel benieuwd aangezien ik vaak denk van wat een combinaties sommige mensen maken. En omdat ik sinds kort ook in het bezit ben van een hengst en al een paar keer gevraagd, ik houd nu eigenlijk een beetje de boot af omdat hij nog niet goedgekleurd is hij gaat volgend jaar pas naar de HK.
Ik vind het wel moeilijk je hengst blijft ten slot de vader van het toekomstige veulen...

Pluttersput

Re: combinaties maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:48

Ik denk dat ik zowiezo zou gaan voor een goede combinatie. Als ik een merrie had zou ik graag willen dat er een hengst bij komt die verbeterd, en als ik niets wil verbeteren een hengst die er bij past.
Ik zou niet zomaar naar een hengst toegaan en zeggen van: die heeft een leuk kleurtje die wil ik op mijn merrie.
Ik zou het ook op de prijs stellen als iemand met oog op de zaak (zoals dus mensen die serieus dekken met hun hengst) mij zouden vertellen dat en waarom het geen goede combi is, en misschien een ander voor zouden willen leggen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:03

Het siert een hengstenhouder echt als hij de merrie houder een andere hengst aanraad. Ook is het alleen maar goed voor de hengst, want als het veulen een minder "produkt" is, wordt de hengst erop aangekeken, bijna nooit de merrie ;)

napoleon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:16

Nee Jeddah ben ik het helemaal mee eens terwijl het veulen 75% van de merrie krijgt

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:45

Als er wat mis is met het veulen wordt er inderdaad altijd eerst naar de vader gewezen. Probeer daar maar eens van af te komen.
Wat je bij nogal een aantal advertenties ziet staan is: "alleen voor passende merrie". Is erg netjes omdat van te voren al te melden, evt. merrriehouders kunnen dan er al rekening mee houden dat hun merrie niet in de buurt van de hengst komt.

Als ik een eigen hengst ter dekking zou hebben staan, en er komt een merrie voor het dekken die zo krom als een hoepel is oid, komt mijn hengst daar niet bij in de buurt. Zo als ik al zei, mensen wijzen altijd eerst naar de hengst ipv de moeder. En dat moet toch echt een keer afgelopen zijn :j

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:53

Bij mij zijn alle correcte merries van 3 jaar en ouder welkom om gedekt te worden door een van mijn hengsten. Ik denk dat het aan de merriehouder is om een hengstkeuze te maken en als zij denken een passende gemaakt te hebben wie ben ik dan om daar iets van te zeggen. Vind dus wel dat de grootste verantwoordelijkheid bij de merriehouder ligt. Een dwerg bijv zou ik ook niet laten dekken door een van mijn hengsten

Voor mij gaat het ook totaal niet om het geld vooral dat ik benieuwd ben naar wat voor nakomelingen mijn hengst zou geven. Geld is leuk maar een nakomeling van mijn, in mijn ogen, geweldige hengst en daarvan op de hoogte gehouden worden vind ik eigenlijk nog wel veel leuker :o :D