Gaan Nrps en Kwpn samen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Gaan Nrps en Kwpn samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 19:02

Ooit, ik droom er nog steeds over wil ik mijn merrie laten dekken door Gameboy.
www.thegameboy.nl

Nou, is Gameboy een grote nrps hengst en mijn merrie een grote kwpn merrie..
Nu is mijn vraag : Kan dit samen?
Ja natuurlijk kan het samen maar hoe wordt het veulen dan opgenomen?
Krijgt het een nrps paspoort of een kwpn paspoort?

Weet iemand dit??
Ik heb er zelf niet zo heel veel verstand van!

ayo

Re: Gaan Nrps en Kwpn samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:13

Volgens mij kun je een gewoon NRPS papier krijgen of een Reg A KWPN papier. Om een gewoon KWPN papier te krijgen moet het veulen (op 3 jarige leeftijd of daarna) PROK gekeurd worden, een cornagetest doen en een verrichtingstest (IBOP of EPTM).
Dat kost trouwens wel een smak geld.

Als je even goed gaat spitten in de voorwaarden van stamboekopname op de kwpn site, kun je het wel vinden.

Rxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:34

Hoi,

Volgens mij mag je zelf weten in welk boek je hem dan wil hebben. Wij hebben ook een kwpn x nrps en hebben haar laten opnemen in het NRPS boek.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:32

Dek je bij een NRPS hengst met eender welke merrie uit een ander stamboek dan zal het een veulenboek stamboekpapier krijgen. Dek je bij een niet-NRPS gekeurde hengst maar met een NRPS ingeschreven merrie dan krijg je een register A stamboekpapier. Ik heb NRPS merries. Een daarvan is al 2 moeder geworden van 2 merrie veulen van Duitse hengsten. De oudste met Register A papier is sinds vorige zaterdag zonder problemen opgenomen in het stamboek. zonder extra kosten doordat het een register A was. De gewone administratiekosten die bij een stamboek opname horen waren van kracht.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 12:21

Hahah ik moet echt even nadenken bij je berichtje pertaaken..

Dus stel, ik zou Lynn laten dekken door Gameboy, die officiel dekhengst is en staat ingeschreven bij het nrps stamboom zou mijn veulen opgenomen worden bij het nrps?
Op mijn merrie haar paspoort staat kwpn, verder is er nooit een keuring met haar gedaan, wat ik overgerins wel wil doen.
Zou zij volgend jaar een ster halen wordt het veulen dan kwpn of nrps?

Ik hoorde laatst van iemand dat als hij meer kpwn bloed had in het kwpn stamboek, en meer nrps bloed in het nrps stamboek..
Volgens mij is dat gelul.. Want dat zou wel heel erg zoeken worden ná al dat bloed in zijn stamboom..

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:04

Of ze ster, stamboek of veulenboek is maakt niet uit voor opname van het veulen. Een veulen uit een vb moeder is natuurlijk wel minder waard bij verkoop.

Kijk dit is een schematische weergave van de papieren die een veulen krijgt bij verschillende combinaties:
http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc ... ema%20.pdf

Een vb moeder (jouw paard) en Gameboy (niet KWPN gekeurd, wel door KWPN erkens stamboek) zou een Reg A worden volgens het KWPN.

Je kunt het veulen ook inschrijven bij het NRPS, dan krijg je een NRPS papier, (wat voor precies, weet ik niet, maar ze zijn minder streng dan bij KWPN) maar moet je wel weer apart lid worden van het MRPS. Als je dat nog niet bent natuurlijk.

Procedure voor opname in het stamboekregister van het KWPN
http://www.kwpn.nl/uploads/File/pdf-doc ... n_2009.pdf
pagina 8
Citaat:
Artikel M 18 - Voorwaarden stamboekopname merries
1. Criteria voor opname in het stamboek voor merries die in het veulenboek geregistreerd staan:
a. De merrie voldoet aan de eisen voor registratie in de discipline springen binnen de fokrichting
rijpaard zoals omschreven in het registratiereglement;
b. de merrie heeft een stokmaat van tenminste 1.58 m;
c. de merrie is tijdens een stamboekkeuring door een keuringscommissie vrij gebleken van
uiterlijk waarneembare (erfelijke) gebreken en/of afwijkingen. Voorbeelden van gebreken of
afwijkingen worden gegeven in het Merriekeuringsbesluit springen;
d. de merrie heeft tijdens een stamboekkeuring minimaal vijftig punten voor exterieur gehaald;
e. de merrie heeft tijdens dezelfde stamboekkeuring als onder d. minimaal vijftig punten voor
springen, tenzij vrijstelling is verleend voor vrijspringen tijdens de stamboekkeuring en
gemiddeld minimaal vijftig punten voor stap en draf, tenzij vrijstelling is verleend voor vrij
bewegen.
2. Indien een in het KWPN veulenboek geregistreerde merrie aan alle bovengenoemde criteria
voldoet, wordt zij geregistreerd in het stamboek in discipline springen.
3. Er gelden aanvullende criteria voor merries die geregistreerd staan in:
a. in het register A van het KWPN;

b. of bij het KWPN-NA;
c. of bij een KWPN erkend stamboek met overeenkomstige fokrichting
d. of bij een in het Merriekeuringsbesluit springen nader aangegeven stamboek.

4. De in lid 3 bedoelde merries dienen tevens te voldoen aan de volgende aanvullende criteria. Merries
die nog niet aan de aanvullende criteria hebben voldaan, kunnen deelnemen aan de
stamboekkeuring, maar worden nog niet in het stamboek opgenomen. Registratie in het
stamboek heeft eerst plaats nadat aan navolgende aanvullende criteria is voldaan.

a. de merrie beschikt over een normaal gebouwd en functionerend ademhalingsapparaat en is
vrij van cornage, zoals omschreven in het Veterinairreglement, tenzij de vader van
betreffende merrie aantoonbaar beschikt over een normaal gebouwd en functionerend
ademhalingsapparaat en vrij is van cornage zoals omschreven in het Veterinairreglement;
b. de merrie voldoet aan de normen voor röntgenologisch onderzoek, zoals omschreven in het
Veterinairreglement, tenzij de vader van betreffende merrie aantoonbaar aan desbetreffende
normen van het röntgenologisch onderzoek heeft voldaan;
c. de merrie is geslaagd voor een aanlegtest binnen betreffende fokrichting of discipline binnen
de fokrichting rijpaard, of heeft een sportprestatie geleverd welke gelijk is aan de voor het
predikaat keur vereiste sportprestatie, tenzij de vader van betreffende merrie in springen
aantoonbaar heeft gepresteerd/presteert op Grand Prix niveau (minimaal één keer gestart in
een Grote Prijs op een CSI**** of CSI*** met ten hoogste vier strafpunten) of de hengst is
een bewezen vererver in zijn ‘eigen’ fokgebied of land (twee jaar achtereen sportindex met
een positieve afwijking van eenmaal de standaarddeviatie en een
betrouwbaarheidspercentage boven de 75%) of van betreffende hengst zijn minimaal zes
nakomelingen opgenomen in de WBFSH rankings bij de discipline springen.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 14:33

Hartstikke bedankt!
Hier kan ik veel mee..

Vorige week is Games Whish geboren bij ons op stal.. Dit is een veulen van gameboy en mams is kwpn..
Een prachtig veulen..
Kijk, als er ooit een veulen zou komen is het niet zo dat het meteen een super de luxe sportpaard moet worden.. Het veulen blijft dan gewoon bij mij..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:45

Gameboy voldoet al aan de veterinaire eisen van het KWPN dus die mag je overslaan bij de stamboek opname.