Ik zit me al een tijdje af te vragen hoe het met de verervind van sabino, roan en stekelharig heid zit. In hoe verre worden die kleuren (genen) doorgegeven en welke overheersen en welke niet?
Laatst bijgewerkt door petraaken op 03-07-09 08:33, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:tag toegevoegd.
Kijk even in de WIKI van bokt.nl daar kan je er een hoop over lezen. Ik heb zelf een zwart sabino.
stalmilagro
Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-09 17:40
Kan daar niet echt wat over de verervingen vinden
DubbelFun
Geplaatst: 04-07-09 19:18
Ik ga er even vanuit dat je met stekelharig Rabicano bedoelt
Voor alles geldt dat het toont als het aanwezig is; maar dat kan in meer of mindere mate zijn. Van één ouder is heterozygoot, dus 50% kans op vererving.
Van Sabino is bekend dat het het wit van een bontpatroon kán versterken. Dat zóu ook kunnen gelden in kombinatie met het wit wat bij Rabicano voor komt, ook al is dat niet echt een bont'patroon'. Op Roan is mij niet bekend of dit gen zich iets aantrekt van S en R.
Het zijn 3 aparte modifiers en ze kunnen dus alle 3 in hetzelfde paard aanwezig zijn.
Dat is zo moeilijk te zeggen, dan zou je een foto van het paard moeten zien om te kunnen zeggen of we het over Rabicano hebben of niet. De NL-benamingen voor kleuren dekken genetisch vaak niet wat het echt is.
maar stel dat ik mijn palomino met een bruine sabino zou laten dekken. die sabino heeft 4 hoge witte benen, brede bles met witte onderlip en een vlek onder de buik. zou er dan veel kans zijn dat het veulen ook een sabino word? of in ieder geval veel witte aftekeningen krijgt? of is die kans dus gewoon 50%
Die kans is gewoon 50%. Krijgt het veulen het mee dan is de kans dat die minder wit zal dragen als de vader, omdat de moeder niet s heeft. Heeft de moeder ook 4 witte benen en een bles...dan heb je kans op een 'lodewijkje'