groote hengst op kleine merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xMaud

groote hengst op kleine merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 17:11

heey,

ik had een klein vraagje ik wil over een paar jaar,
mijn pony laten dekken ik wil graag daar een paard van 1.60 uit laten komen
zou dit kunnen? mijn pony is nu 7 en 1.47 daar zoek ik een hengst voor
die bijvoorbeeld ong. 1.58 is.De een zegt nee dat kan niet want dan kruig je hem er niet uit.
en de ander zegt het kan wel want het veulen groeit dan niet zo snel ofzo.

greets maud

bakkabouter

Re: groote hengst op kleine merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:17

Ik denk niet dat dat problemen zal opleveren, maar je kan niet voorspellen hoe groot dat veulen precies zal zijn.

Je moet geen KWPN een Wesh A laten dekken, maar verder moet dat wel lukken hoor ;)

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 17:18

guanacotje schreef:
Ik denk niet dat dat problemen zal opleveren, maar je kan niet voorspellen hoe groot dat veulen precies zal zijn.

Je moet geen KWPN een Wesh A laten dekken, maar verder moet dat wel lukken hoor ;)

super dankjewel,nu weet ik dat je daar geen problemen mee krijgt gelukkig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:57

Nou, dat is nog maar zeer zeker de vraag
Ik weet niet hoeveel ervaring guanacotje ermee heeft dat ze zulke adviezen geeft?

Heeft je merrie al eerder een veulen gehad, wat voor type hengst gebruik je en hoe zwaar zijn de veulens die de hengst en merrie doorgaans krijgen?

Een bevalling houdt altijd risico in en dat wordt alleen maar groter bij een eerste veulen, grotere hengst dan merrie, merrie in slechte conditie, verschillende types etc etc

Uit een pony fok je zeer hoogstwaarschijnlijk geen paard. En wat er wel uitkomt, dat is ook afwachten. In alle gevallen ben je beter uit als je een paard koopt. Kost minder geld, minder risico, en je kan een mooie uitzoeken. Uit de combi paard x paard is het fokken al gokken, laat staan uit een pony met als doel een paard fokken, dan heb je niet het goede doel voor ogen.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 18:02

[***] schreef:
Nou, dat is nog maar zeer zeker de vraag
Ik weet niet hoeveel ervaring guanacotje ermee heeft dat ze zulke adviezen geeft?

Heeft je merrie al eerder een veulen gehad, wat voor type hengst gebruik je en hoe zwaar zijn de veulens die de hengst en merrie doorgaans krijgen?

Een bevalling houdt altijd risico in en dat wordt alleen maar groter bij een eerste veulen, grotere hengst dan merrie, merrie in slechte conditie, verschillende types etc etc

Uit een pony fok je zeer hoogstwaarschijnlijk geen paard. En wat er wel uitkomt, dat is ook afwachten. In alle gevallen ben je beter uit als je een paard koopt. Kost minder geld, minder risico, en je kan een mooie uitzoeken. Uit de combi paard x paard is het fokken al gokken, laat staan uit een pony met als doel een paard fokken, dan heb je niet het goede doel voor ogen.

mijn merrie heeft nog nooit een veulen gehad,ik gebruik een dresuur type hengst
het liefst best wel licht dus met flink wat arabisch bloed.mijn merrie heeft juist een hele goede conditie
en het zijn denk ook ook niet zo'n heel verschillende types denk ik mijn pony is een NRPS met 75% arabisch bloed
en de rest new forest en welsh.ik zoek ook een hengst in diezelfde richting.je ik zou ook graag een paard kopen
maar ik wil het liefst dat hij dan al Z loopt als ik er een koop.Want ik ben ook vanplan omdat ik mijn pony nog
7 jaar heb.hoog in de dresuur te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:11

Als je een veulen fokt, loopt die in ieder geval geen Z

Er zijn geen hengsten in de paardenmaat met new forest en welsh erin.
Omdat je pony al een mengelmoes is, heb je geen idee wat voor type er uit kan komen als je met een heel andere hengst fokt. Er kan een welsh met een new forest hoofd uit komen met een grote of juist kleine maat, beknopt, lang, niet in verhouding, noem maar op.

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:17

Als je een grotere hengst wil gebruiken gaat dit meestal wel goed, alleen is het heel belangrijk om even goed na te denken.
Je kan aan de hengstenhouder vragen of de hengst ook grote veulens geeft bij de geboorte. Als dat zo is kan de bevalling voor een kleinere merrie wel (te) zwaar worden. Ook is het handig om de merrie even na te laten kijken door de DA, even zien of ze goed in orde is voor de dracht. Zeker als je haar verleden wat betreft veulens.
Overigens kan het veulen net zo klein blijven als de merrie, wat voor hengst je ook gebruikt.

Ik ga ook mee in [***], maar dan vooral dat je heel goed moet kijken naar een passende combinatie bij je merrie. Wel heel veel succes! :j

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:22

In veel gevallen zal het veulen zich aanpassen aan "de maten" van de (baar) moeder. De kans dat je dus een veulen met een uiteindelijke stokmaat van 1.60 zal fokken uit 2 ouders die kleiner zijn is vrijwel nihil. Misschien wordt het een leuke e-pony maat ( rond de 1.55M) maar veel groter zal waarschijnlijk niet, zeker niet als de moeder ook echt een pony is met pony voorouders.

Als je dus zeker wil zijn van een paard van 1.60 ga je nu sparen ( iedere maand het opzij leggen wat je anders aan/ voor het veulen zou uitgeven tot deze ca. 3,5 jaar oud is en dat is een aardig bedrag) en dan kan je over 3 a 3,5 jaar een leuk paard kopen, waarvan je zeker weet dat het de maat heeft die je hebben wil en ook de potentie om bijv. Z- dressuur te gaan lopen.

Fokken is gokken en zeker met dit soort kruisingen is de gok heel erg groot!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:12

Veulen past zich qua grootte aan aan de baarmoeder, je kunt echter wel een breed veulen krijgen waardoor de bevalling erg zwaar wordt of zelfs niet kan, omdat het veulen niet of met moeite door het geboortekanaal komt. Zeker een eerste veulen zou een risico zijn.
Verder is de kans zeer klein dat je een paard van 1.60m uit je merrie fokt, eerder een E-pony. Het kan wel, maar dan is het meer een toevalstreffer.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:16

De kans dat je hier een groot veulen uit fokt is idd nihil.
Een hengst kan gerust groter zijn, zoals ik weet gaat het veulen zich ahw aanpassen aan de merrie. Wel op lichaamsbouw letten zoals Neonlight ook al aangeeft. Wij hebben een keer een 3jarige gekocht uit een kleine D Welsh pony merrie en een (jonge) KWPN hengst (was een ongelukje). Dat 'veulen' is op 1.46 blijven hangen, iets groter dan de moeder dus. Wel een super leuk paardje overigens wat heel lekker en ruim kon bewegen. Maar als je groter wilt, zou ik er gewoon 1 kopen.

E_special

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:35

Neonlight schreef:
Veulen past zich qua grootte aan aan de baarmoeder, je kunt echter wel een breed veulen krijgen waardoor de bevalling erg zwaar wordt of zelfs niet kan, omdat het veulen niet of met moeite door het geboortekanaal komt. Zeker een eerste veulen zou een risico zijn.
Verder is de kans zeer klein dat je een paard van 1.60m uit je merrie fokt, eerder een E-pony. Het kan wel, maar dan is het meer een toevalstreffer.

helemaal mee eens

Step en Ras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:34

ik kan enkel vertellen naar mijn ervaring. Ik heb voor de eerste maal gefokt met mijn merrie en voor de eerste maal van de hengst, samen met drie andere mensen. Mijn merrie is ca. 1m66 en de hengst 1m75. Merrie in topconditie, beide van het zelfde ras. En heb geen problemen gehad ze heeft niet zwaar gedragen heeft geen zwaar veulen geleverd, alles ging vlot.
Ook de twee andere merrie's een net als de mijne de andere wat groter en deze had dan ook een iets groter veulen bij geboorte. Ik ben van mening dat het veulen naar de moeder aard, wat niet wil zeggen dat er geen uitzonderingen kunnen voorkomen. Ik volg janne ook wel, dus goed overwegen en naar je merrie luisteren!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 09:05

Maar dan fok je met 2 dieren in de echte paardenmaat, dat scheelt een hele hoop en is de kans groter op een groot veulen en ook op een veulen wat groter wordt dan de moeder.

Dat is meestal het probleem niet omdat het veulen zelden zo uit de kluiten zal wassen dat het de merrie niet meer uit komt.
Er is in zo'n baarmoeder echt wel wat ruimte dus kan een veulen best een aantal cm groter worden dan de moeder, maar dan zullen ook de juiste genen ( waar het erfelijk materiaal opzit) aanwezig moeten zijn. Als er van moederskant "pony genen" inzitten en van vaders kant "paarden genen" kan het veulen gewoon pony blijven via de genen van mams, of paard worden via de genen van paps, maar door de beperkte ruimte in de baarmoeder zal de maat wel "aangepast" worden. Een grof gezegd 50% kans op een echt pony en 50% kans op een klein paard, waarbij de 1.60m waarschijnlijk niet haalbaar is.
Het is niet zo dat je de maat van vader en moeder bij elkaar op kan tellen en dan ongeveer het gemiddelde krijgt, zo wel handig zijn, maar zo werkt de genetica niet. Zou in dit geval trouwens trouwens ook maar 153,5 opleveren ;) .

Een van mijn paarden komt uit een merrie van 1.43m gekruist met een hengst van 1.61. Het paard is uiteindelijk 1.57m geworden en was een flink veulen, de merrie was heel zwaar, maar de bevalling was geen probleem. Het was wel haar 2e veulen. De merrie was in dit geval een te klein gebleven paard, beide ouders waren tussen de 1.50m en 1.60m. De "grote" genen waren dus al aanwezig en het fokproduct werd daardoor flink groter dan de moeder, maar dat was wel een gok.
Het had nl. ook klein kunnen blijven. Zelfs met 2 grotere paarden kan er opeens een kleintje uitkomen als er ergens in de lijnen van de ouders " kleine" genen zitten.
Als je zeker een paard van minstens 1.60m wil is de kans bij bovenstaande kruising erg klein omdat de moeder, naar ik begrijp echt een pony is, met pony ouders.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:50

Waarom koop je dan geen paardveulen, van het najaar/winter worden veulens gespeend en door de huidige stand van de economie kun je vast een leuk veulen vinden voor een goede prijs. Kun je ook meteen kijken voor een echt dressuurgefokt veulen, en kijken naar de stamboom, wat de vader en moeder gepresteerd hebben.

Ik denk dat de kans op een paard naar wens uit je eigen ponymerrie gewoon te klein is om de gok en het risico te nemen.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:58

Maaruhhh stel je laat een grote merrie (1.70 ofso) dekken (of insemineren in dit geval) door een minishet , wat gebeurt en dan ? :o

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:13

Eva_D schreef:
Maaruhhh stel je laat een grote merrie (1.70 ofso) dekken (of insemineren in dit geval) door een minishet , wat gebeurt en dan ? :o

Een maxishet ;) :D

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:24

Het kan wel hoor een paardenmaat uit een D-pony fokken. Mijn pony's moeder is een D-pony met veel arabisch bloed van rond de 146/147. De eigenaar heeft er eerst een paar ponies meegefokt, toen zijn kinderen nog in de ponytijd zaten. Zij fokt wel aardig grote veulens want haar kinderen zijn allemaal groter, ook met ongeveer even grote of iets grotere ponyhengsten. Maar zijn dochter wilde daarna graag een paard dus heeft hij er ik geloof gelderse hengsten opgezet en daar zijn wel paardenmaatjes uitgekomen. Een merrie geloof ik wel boven de 1,60. Je moet er wel van houden en als ik jou was zou ik gewoon een mooi dressuurgefokt veulen kopen. Kost veel minder en veel beter resultaat. Maar het kan dus wel maar ik zou het je niet aanraden.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:27

Het hoeft niet perce een probleem te vormen maar de kans is er altijd. het kan zijn dat het veulen te groot word voor der en dat ze kan overlijden bij de bevalling. maar het kan ook zo zijn dat ze het veulentje zonder ening probleem ter wereld brengt ..
heel verhaal. hoop dat je er iets aan hebt.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:31

Mijn merrie is 1.53m en is gedekt door een hengst van 1.70m

Volgens de dierenarts en de hengstenhouderij gebeurd dit zo vaak en het veulen past zich inderdaad aan aan de baarmoeder.

Erg benieuwd wat er kwa grote uit gaat komen.Merrie heeft op papier 1 generatie paard zitten(opa moederskant)en de hengst is volledig paard gefokt.
Hengst fokt ook vergrotend.
Maar alssie kleiner blijft maakt het me ook niet uit,rij momenteel ook met mn pony tussen de paarden.

Diddle_Muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:55

Kan naar mijn weten geen kwaad hoor, wat de meeste hier al zeggen, het veulen past zich aan aan de baarmoeder.
Soms zie je ook shetlanders die door een grotere welsh hengst zijn gedekt. dus in mijn ogen kan je het gewoon gaan doen hoor