wanneer mogen moeder en veulen weer bij elkaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

wanneer mogen moeder en veulen weer bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 16:27

Misschien een vreemde titel, maar ik zal het meteen even uitleggen ;)

Ik ben van plan mijn veulen te spenen rond 6 maanden ongeveer. De merrie zou dan op stal gaan, zodat ik de training weer kan oppakken, en het veulen blijft achter op de weide bij een ander jong ding.
Nu heb ik maar één weide, en het is wel mijn bedoeling dat moeder en veulen op termijn weer bij elkaar komen. Ik vroeg me af hoe lang ze uit elkaar horen te zijn voor dat geen problemen meer oplevert.
Het afspenen zou rond november/december gebeuren, en het zou leuk zijn als mijn merrie tegen het voorjaar, eventueel late voorjaar of zelfs zomer weer mee de weide opkan. Is dit mogelijk?

Ik stel deze vraag nu al, omdat de stalplaatsjes voor de winter op de leuke pensionstallen vrij beperkt zijn hier. Ik moet dus nu al een stal 'reserveren' en ongeveer een periode aangeven hoe lang ze zal blijven.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:29

Volgens mij is dat een beetje wisselend, maar de periode die jij
aangeeft zou echt lang genoeg moeten zijn om ze daarna weer samen
op de wei te kunnen zetten zonder problemen hoor :)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:30

Wij houden de veulens altijd 3 week apart van de merrie, daarna gewoon weer bij elkaar zetten maar even goed in de gaten of ze niet weer gaat drinken. Tot nu toe gaat het bij ons altijd goed. :)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:30

Als je merrie na een paar weken helemaal is "opgedroogd" kan ze gewoon weer bij haar kind op de wei.

bakkabouter

Re: wanneer mogen moeder en veulen weer bij elkaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 16:31

Dus als ik ze 2 maanden op stal zet moet het zeker goedkomen? Of zou een maand al genoeg zijn?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:31

Ik heb de mijne ook weer na een half jaar, dus in het voorjaar bij elkaar in het land gedaan. Dan heb je niet meer, dat ze willen drinken hoor, maar ze blijven wel een speciale band houden. Ook als je ze nog langer uit elkaar houdt, dus ik zou ze gewoon volgend voorjaar weer bij elkaar doen. Heb je dan dat andere paard(je) er ook nog bij? Want het is wel belangrijk voor een jonkie, dat ze een speelkameraadje hebben.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:31

Een maand moet ruim voldoende zijn. Houdt gewoon even de uiers van de merrie in de gaten. Na drie weken komt er vaak echt helemaal niets meer uit.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 16:33

Zammie schreef:
Ik heb de mijne ook weer na een half jaar, dus in het voorjaar bij elkaar in het land gedaan. Dan heb je niet meer, dat ze willen drinken hoor, maar ze blijven wel een speciale band houden. Ook als je ze nog langer uit elkaar houdt, dus ik zou ze gewoon volgend voorjaar weer bij elkaar doen. Heb je dan dat andere paard(je) er ook nog bij? Want het is wel belangrijk voor een jonkie, dat ze een speelkameraadje hebben.

Jahoor, die blijft er gewoon bijstaan.
Dan staan ze wel met z'n drieën, maar moest dat problemen opleveren qua uitsluiten van een paard, dan kan ik wel ergens een pony 'lenen', dat is geen probleem :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:46

Ik speel altijd op safe door 2 maanden aan te houden. We hebben het hier namelijk wel eens meegemaakt dat een veulen toch weer begon te drinken. Daarnaast vind ik het ook prettiger voor merrie en veulen om langer van elkaar gescheiden te zijn. Zo is de kans dat ze erg aan elkaar gaan plakken alweer wat kleiner.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:15

Wij zetten ze ook allemaal minimaal 2 maanden uit elkaar. Wat je in je hoofd hebt kan dus goed, november/december spenen, maart bij elkaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:24

Ik zou als ik jou was niet echt spenen. Onze paarden met veulens staan bij elkaar en zodra zij op stal gaan gaat het veulen in de box naast mama (merrieveulen / hengst wordt verkocht of gaat naar de opfok). Overdag zijn de paarden buiten en staan moeder en kind weer bij elkaar.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:26

Wij halen ze ook ongeveer een maand uit elkaar. Daarna probeert heel soms het veulen nog wel te drinken, maar de merries zijn er dan echt niet meer van gediend hier.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:29

Die van mij zijn ook 1 maand uit elkaar geweest. Na die tijd was ze haar veulen zo zat, dat toen hij haar weer zag en even wilde neuzen, ze hem alle hoeken van de paddock liet zien. Zo erg zelfs dat ze maar weer uit elkaar gehaald zijn.

2 weken later in het land ging het wel goed, toen kon hij haar uit de weg. Ze zat gewoon echt niet meer op haar veulen te wachten (totdat ze goed hengstig werd en ze hem wel interessant ging vinden, maar dan op een hele andere manier ;) ).

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:55

Mijn merrie en veulen van vorig jaar lopen ook weer samen op de wei! Ze herkenden elkaar goed. Ze zijn van oktober tot mei uit elkaar geweest. De kleine wordt nog even extra opgevoed door haar! (en haar twee jaarling vriendinnetjes ook)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:31

het ligt er net aan wat het veulen doet. vorig jaar waren de moeder en veulen hier al ruim 4 weken uit elkaar (normaal kunnen ze dan ongeveer wel weer bij elkaar) maar toen ging veulen toch weer onder de buik,dus gingen ze weer uit elkaar.

dus na een paar weken ff kijken hoe veulen reageerd op mams ;)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:23

bij ons zijn ze vorig jaar rond decemeber/januari afgespeend en zijn 4a5 weken uit elkaar geweest. Toen ze er weer bij in kwamen doken ze direct weer onder de moeders, die dat ook goed vonden.
Eigenlijk was het dus mislukt maar goed. Nu zijn ze net 1 jaar en nu zijn ze helemaal naar een ander land gegaan waar ze ook echt een aantal maanden blijven.
Ik vond het opzich niet echt een probleem dat ze weer bij de moeders dronken maar ze waren wel weer wat klitteriger geworden aan de moeders, wat wel problemen gaf als je met ze wilde rijden. (veulens moesten dan op stal omdat ze anders onder het draad door kropen)
Ik denk dat het iig per paard verschillend is. Succes!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:06

hee joh, je moet toch geen pensionstal huren, zet ze lekker haar speenperiode bij mij :D
plek zat hier hoor lies :D