Uniform x Argus, wat voor hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:32

blup schreef:
Precies en hij zit er al weer 2 wkn te lang in Wil er maar niet uitkomen


Worteltje voor houden Haha!

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 21:45

Pipo"]
[quote="blup schreef:
Precies en hij zit er al weer 2 wkn te lang in Wil er maar niet uitkomen


Worteltje voor houden Haha!
[/quote]

Heb ik ook al gedaan, lief gepraat, gevloekt, niks helpt. Maar uier is al wel mooi vol sinds gisteren dus hoop dat het vannacht wel komt.
de merrie heeft vorig jaar een mooi zwart merrieveulen van Obelisk gehad..

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 22:35


blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:14

Dan heb je wel inteelt op Pion als je Olivi kiest, ik weet niet of dat een bezwaar is?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 08:43

Nog even een paar richtlijnen wat Manda zelf aangaf;

Manda schreef;

"De merrie is edel gebouwd, de hengst zou dus wel wat grover gebouwd mogen zijn. Verder zoeken we een hengst met een rustig karakter en die een wat grotere stokmaat heeft"

De kleinheid kan ze dus meegekregen hebben van Jasper en Abgar.Abgar was een sprinter en sprinters hebben meer temperament. Denk er nu nog maar eens verder over na Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:04

als ik dan toch een bwp'er moet kiezen, zou ik zeggen:

galoubet van de helle: almé x wendekreis.
stokmaat 1m68

rebel Z : ramiro x almé
1m 68.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:30

Ik zeg niet dat je het moet kattebeest, ik vraag het me gewoon af waarom je daar niet voor zou kiezen. Waarom zou je dan voor deze hengsten voor deze merrie kiezen?

Blup; over het inteelt gehalte heb ik ook nagedacht. Het kan positief uitpakken maar ook minder goed terwijl dat ik in dit geval toch denk dat het positief zal uitpakken.
Greetje, ik moet eerlijk zeggen dat ik meer vanuit mijn eigen oogpunt heb gekeken en niet vanuit het oogpunt van een grovere brave hengst. Ik zou ook geen grover paard trachten te fokken maar een wat groter paard. De merrie heeft een mooie belijning en die zou ik trachten te behouden en dan idd wat groter uitwerken.
Ok, Olivi moet je denk ik niet hebben als je het ultieme brave paard wilt. Hij is wel groter nl. 1.72. Of hij dit vererft weet ik niet.
Ik denk wel dat je met Olivi op deze merrie een goede basis kan krijgen voor de verdere fokkerij met de nakomeling en dat je verder ook een verscheidenheid van bloed aanbrengt waardoor je met de nakomelingen weer verschillende kanten op kunt.
Verder denk ik dat dit sportief gezien een erg leuke combi kan worden ook al heeft Olivi zelf bij het verrichtingsonderzoek niet echt goed gepresteerd voor het springen maar Pion brengt dan wel weer nakomelingen die het kunnen en Argus heeft internationaal dressuur gelopen maar ook internationaal gesprongen, mijns inziens zijn er vrij weinig paarden die dit kunnen.
Greetje, denk je dat de merrie nakomeling nog kleiner zou uitvallen? Ik heb gekeken naar wat nakomelingen van Abgar xx en het meerendeel is tussen de 1.64 & 1.67, een aantal nakomelingen heb je boven de 1.68 en eens een enkeling schiet onder de 1.64m.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wat over deze merrie na zat te denken en er op een gegeven moment spontaan Olivi in me opkwam, later ben ik het gaan bekijken en toen zag ik het eigenlijk nog iets meer zitten Haha!
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 14-04-03 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:42

Olivi is natuurlijk een hengst met een verschrikkelijke mooie lijn erin, maar of hij passend is voor deze merrie. En qua karakter weet ik het ook niet. Nu moet ik wel zeggen, dat de olivi nakomelingen stuk voor stuk zeer attente maar wel nuchtere nakomelingen zijn, maar ze zijn nog niet onder het zadel.

Er zijn wel wat hengsten van hem doorverwezen naar ermelo!

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 10:52

Wat dacht je van Paddox? Ferro en Darwin. Ik zelf ben erg gek van Darwin, heb meerdere nakomelingen van hen gezien en zelf ook een paard gehad van een volbloed uit een Darwin en dat was een fijn allround paard. Ik weet niet hoe je over Ferro zelf denkt, want niet iedereen is daar even gek van.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:08

voor chantal: ik zou eerder bij kwpn blijven. ik heb het niet zo op de meeste bwp'ers. ze hebben in mijn ogen dan : meestal geen mooie achterhand.

als ze aan mij vragen: kies voor jou het mooiste (qua exterieur, uitstraling,... ) paard eruit en ze tonen me 99 bwp'ers en 1 kwpn'er. heb je heel veel kans dat ik (zonder dat ik weet wie de bwp'ers of wie de kwpn'er is) er de kwpn'er uithaal.

ik dacht zo: ieder land heeft z'n stamboek. zelfs de dressuurpaarden bij bwp hebben als vader ferro.

natuurlijk: de ambassadeur van bwp: darco is ook duits. iedereen moet ooit ergens z'n paarden van halen. maar ik zou (persoonlijk) dus bij kwpn blijven.

waarom ik dan voor deze bwp'ers koos:

ze hebben een moooie maat en ik hoop dat ze die doorgeven dat weet ik niet. het zijn stevige hengsten en van ramiro weet ik dat de paarden zeer goed in het hoofd zijn.

de almés die ik zag waren dit ook. en zo'n mooie moederlijn verdient zeker een bewezen, goede hengst.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 13:08

Paddox staat geloof ik niet bekend om prototype brave hengst Lachen
Voice van Jurga is ook een hete!!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 14:24

Nou, Kattebeest, daar kan ik het niet mee eens zijn, maar goed, ieder zijn eigen smaak. Je moet trouwens eens kijken waar de KWPNers allemaal van afstammen.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 09:56

ja, weet ik ook best hoor chantal1.

die van mij is 'half nederlands' en 'half duits'.
bij bwp net zo.
bij de duitse stamboeken en de franse, ook zo,...

ik denk dat we al meer met een
'europees' stamboek kunnen gaan werken.

en natuurlijk heeft ieder z'n eigen smaak. smaken verschillen en meestal val ik dus voor de kwpn'er ipv voor de bwp'er. dat is zo.

het was zeker niet aanvallend bedoelt naar de bwp'er, want ik ken er die mooier zijn dan kwpn'ers hoor!

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:37

Misschien is Wolfgang een optie? Fokt vaak all round paarden met zeer lief karakter.

Ik zou trouwens niet per se een dressuur hengst nemen, ik rij zelf een Darwin x Uniform en die kan super springen

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 14:59

Wolfgang geeft wel vaak kleintjes... en dat wil ze nou net niet geloof ik.

Rubiquil (Rubinstein x Roemer) misschien? Kan springen, kan goed lopen, vergroot sterk en heeft een fijn karakter.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-03 12:34

Ik zou kiezen voor een jonge allrounder, die zijn er genoeg.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-03 12:56

Crissy schreef:
Ik zou kiezen voor een jonge allrounder, die zijn er genoeg.


Noem eens een paar voorbeelden dan Haha!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 15:24

solitair
sir corland
redford

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-03 16:32

Citaat:
solitair
sir corland
redford


Vererven ze dat ook ??

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-03 09:18

Dat weet je nog niet he, dat heb je met JONGE allrounders!

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-03 21:32

Hoi hoi,

Stoeterij Het Vierspan fokt ook met de lijn die jij in je merrie hebt,
Uniform, Variant, Argus want dat zijn namelijk hun eigen gefokte hengsten. Ook Junior STV komt daar vandaan en ook Gregor. Ik weet ook dat ze op dit moment met Montecristo dekken en heb daar hele mooie nakomelingen van gezien met super bewegingen!
Ook gebruiken ze de hengsten 007, Negro en zelfs Jazz. Ik denk dat je wel aan kan nemen dat dit de kenners zijn!
Misschien heb je wat aan deze info!
En anders kan je eens op de site kijken van STV stable want inderdaad heb je een super papier bij je merrie dus het zou zonde zijn als je nu een springhengst er op zou zetten!

groetjes, Primadonna

Jaly
Berichten: 63
Geregistreerd: 15-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 08:13

Manda schreef:

Citaat:
Sorry, vergat ik te zeggen, ik wil graag een meer springgericht veulen aangezien we het eerste veulen toch zelf houden

Nog meer tips ?


Gisteren zag ik op het examen van de merrietest nog een paard uit
een moeder van ARGUS x WAHTAMIN xx, die slaagde op de dressuur en springonderdelen met 7 als gemiddelde cijfer, dus niet onverdienstelijk.
De vader van deze merrie was ROYAL BRAVOUR.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-03 18:44

Tyrano is van Manhattan (v. Burggraaf), uit een Pion moeder. Het resultaat is een slank paardje, wat nu zo'n 1.68 is (3 jaar, moeder is 1.74). Leuk paardje qua karakter, wil graag werken en is echt superlief.
Het jaar daarna hebben ze haar laten dekken door Wellington. Ook hier is een superlief veulen uitgekomen, dat nu zo'n 1.58 meet. En dus 2 jaar is nu. Zij is zo mogelijk nog iever dan haar broer, maar wel een echte merrie.

Misschien heb je hier wat aan.