[H] Equador x Nimmerdor, welke hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

[H] Equador x Nimmerdor, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 22:07

Hallo!

We hebben besloten om onze merrie, Lady, toch weer eens te laten dekken. 3 jaar geleden hebben we dit met Tenerife VDL gedaan, hieruit is een leuk veulen gekomen maar we willen deze keer iets anders.

De merrie is zelf 1,65, donkerbruin. Verder heeft ze niet echt spetterende gangen, hoewel ze toch stermerrie is geworden op jonge leeftijd. http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=36977

Afbeelding
de merrie, twee jaar geleden toen het veulen van Tenerife net geboren was

Momenteel loopt er in Alkmaar een kleindochter van Lady, een Landlord. Ontzettend mooi veulen is dit geworden, maar ook ons eigen Tenerifeje mag er nu op twee jarige leeftijd zijn!

Lady heeft zelf een rustig, vriendelijk en slim karakter, dus de vader hoeft niet uitermate rustig te zijn, goed karakter is wel belangrijk! het veulen moet het plezierig vinden om te werken.

Heeft er iemand zin om een paar leuke namen met een goede motivatie te noemen? Ik ben benieuwd!! :D

Lilliputter

Re: [H] Equador x Nimmerdor, welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:16

Mee denken altijd! Wat willen jullie alleen verbeteren, behouden enz. Iets gerichtere punten zouden wel fijn zijn :)!

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 21:01

Leuk ;)

Nouja, de goede punten van de merrie zijn dat ze een geweldig, werkwillig karakter heeft, verder een goede stap maar draf en galop zijn erg vlak en kort. Zit niet veel beweging in om het zo te zeggen.

Ik zoek dus een hengst met goeie ruime bewegingen, mag iets pittiger zijn qua karakter maar moet wel willen werken. De merrie is de rust zelve, dus een beetje bloed zou niet heel erg zijn.

Verder lijkt het me leuk om een jonge hengst te gebruiken, maar wel één die al leuke nakomelingen heeft gegeven. (We zoeken dus geen Chin Chin).

Wel graag een springer omdat moeders ook springgefokt is.

Edit: met ons vorige veulen (Tenerife) zijn we op keuring geweest, commentaar was: prachig veulen, maar de achterbenen zijn te lang. Dit lijkt uit de Equador-kant te komen. Verder heeft dit veulen een hele iele hals, terwijl moeders toch vrij vors is van voor qua bouw, maar ook net echt qua spier.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:12

Qua springhengsten kan ik je niet veel helpen...

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 21:15

Ja, maar het is meer omdat we niet echt zeker weten of we het veulen willen houden, en dan is het financieel gezien waarschijnlijk praktischer om de springlijn voort te zetten.

In een ander topic hier is een vergelijkbare merrie (vader is dan wel geen equador, maar de vader van die hengst was wel een voltaire, net als equador - snap je nog?) en was na die hengst nog x nimmerdor. Hier noemden ze namen als Whitaker (erg leuk dier!), Nakomelingen van Numero Uno, Nabab Rêve en Gaillaird de la Pomme.

Maar ik ben nu wel heel nieuwsgierig, welke dressuurhengst vond jij in dit rijtje passen?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:36

Er zijn er natuurlijk meer die in aanmerking komen, maar 1 waar ik erg fan van ben is Vivaldi. Ontzettend veel beweging! http://www.uytert.nl

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 21:40

Andiamo? Wij hebben er twee en die kunnen onwijs lopen, karakter is soms wat spooky maar ze willen wel werken.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:16

anders laten dekken door alrounder hengst die zowel gangen als springkwaliteit kan verbeteren. zoals Argentinius-zonen (bv. Thunder van de zuuthoeve, ik heb er 2 veulens van. allebei hele mooie gangen en super springen, niet geschikt voor merries met zwakke achterhand aangezien Thunder die niet verbeterd) of ferro-zoon Warkant van gestelhof. ik hoor niets dan lof over deze hengst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:51

Ultimo (v phin phin) Goede bewegingen en een goede springhengst.

Unaniem en viento uno van Numero uno idem. Alleen viento heeft wel een merrie nodig die het achterbeen meegeeft :)

Maar dit meer info over de merrie zou toch wel wat fijner zijn :)

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 19:57

bedankt voor het meedenken, wat wil je precies weten over de merrie?

Viento wordt hem niet, want de merrie heeft zelf al niet veel achterbeen gebruik, en Tenerife heeft dit niet voldoende naar boven gehaald in het huidige veulen.

Merrie is verder breed van voren, maar dat is meer de bouw dan de bespiering. Zoals eerder gezegd heeft ze niet veel achterbeen gebruik en vrij vlakke gangen. Daarom zoek ik een hengst die iets meer beweging doorgeeft.
Verder heeft de merrie een stijve rug maar dat lijkt vooral door een ongeluk op jonge leeftijd o.i.d. te komen (zitten enkele wervels scheef). Van de andere veulens die ze ooit gehad heeft weet ik niet veel, ken ze namelijk niet.
Wel weet ik dat ze een halfbroer heeft van Quidam de Revelle die goedgekeurd is. Daarom zat ik zelf ook een beetje te denken aan een nakomeling van Quidam. Hierover kreeg ik als tip Gailliard de la Pomme.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:04

Gailliard de la Pomme is wel heel erg goed!
Ben zelf ook weg van Quasimodo Z, ook jonge Quidam en goede nakomelingen. Hebben zelf een mooie jaarlingmerrie van.
Ben ook weg van Canturano is mijn merrie nu drachtig van. Maakt het voorbeen wat langer.
Suc6!
Groetjes!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 19:19

Wij hebben een Amsterdam uit een equador merrie :)
Heel erg fijn paard. Kan goed springen, maar loopt inmiddels Z1+5 in de dressuurring. :D

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 19:05

Unaniem doet het wel leuk van wat ik er aan nakomelingen van heb gezien. Ook uit iets wat ouderwetse type moeders. En die leken echt goed.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 00:25

Sorry, ik was even op vakantie ;)
Maar ik heb inmiddels gekozen. En niet eens voor een springhengst, maar een dressuurhengst.. Lekker ding! Zambuka heet 'ie ;)

Mijn merrie is qua bouw beetje allround, dus we hebben de gok gewaagd. We vonden dag we beter een leuk gebruikspaard konden fokken met leuke gangen en een goed karakter dan eentje die goed kan springen, want dat is toch niet mijn doel. Waar het echt om draait, is nog een veulen van deze merrie.

Don't shoot me, qua papier is het jammer maar ik hoop er gewoon een heel leuk paard uit te krijgen!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:50

Je weet wel dat die hengst luchtzuigt he :)
Verder vind ik het wel een fijn dier, al zou ik er zelf niet zo snel mee dekken. Heb er ook geen merrie voor. :D

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 19:07

Ja dat weet ik, al kwam ik er wel pas na de inseminatie echt achter :P
Maar ik heb er zeker geen spijt van. Luchtzuigen komt ook vaak voor door een verkeerde zuurtegraad in de maag (door voer, stress, e.a.). Ik heb ook gelezen dat de rest van zijn merrielijn en voorvaderen geen luchtzuigers bevatten, dus de gok durf ik te wagen :)