Opgeblazen haflinger!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

Opgeblazen haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 20:08

Hoi,

Ik heb 2 hafjes en die ene is best aan de dikke kant.
Ze hebben bij mij onbeperkt hooi 24 uur per dag en ze krijgen op 1 dag in totaal 1 kwart brok en 1 kwart muesli (dus 1 keer op een dag een halve schep gemengd.)
Daarbij gaan ze 2 keer per dag op het gras voor de afwisseling (4 uur per dag in totaal).

Ook krijgt hij doordeweeks gewoon zijn beweging, wat zou ik nou het beste kunnen doen om hem wat slanker te krijgen.

Vaak als hij van het gras kom (ook na 1 uur) is hij helemaal opgeblazen en laat hij een tijdje bij elke stap een scheet :+ . (zit dan helemaal vol met lucht lijk het wel, wat zou ik daar tegen kunnen doen? Helemaal niet op het gras vind ik ook zo zielig)

Hoe houden jullie je hafjes slank? Oh ja hij is 5 dus wil hem ook niet "teveel" rijden. :Y)

gr-tjes

Melia

Re: Opgeblazen haflinger!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:47

Minder hooi voeren en meer beweging geven? Weet niet hoeveel beweging je geeft, maar bijvoorbeeld voor de kar of flink lange bosritten rijden (paar uur) op hoog tempo wil ook wel helpen, natuurlijk niet in 1 keer doen...! Ik zou van het onbeperkte hooi eens wat minder van doen, bijvoorbeeld 2 keer een portie.

Ik rij gewoon veel met ze en zomers voornamelijk flinke bosritten en af en toe in de bak dressuren/springen en in de winter zijn de bosritten wat minder maar toch wel zo vaak mogelijk proberen te rijden.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 22:41

Maar als ik geen hooi geef hebben ze niks te doen en dat vind ik zielig.
Ze staan op een groot stuk zand, wel is het in een bak met een rooster erop zodat ze er wel iets meer moeite voor moeten doen

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:17

Ik zou stoppen met krachtvoer. Je voert een Haflinger al snel teveel. En de weidegang voorlopig beperken tot 2 uurtjes.

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:23

die van mij is ook snel te dik (Samen met mn kruising fries)
die staan dan ook op een schraal stuk land waarze elke dag 2 plakjes hooi krijgen en 1x per dag een halfe schep basis sportbrok.

Verder krijgen ze er 2 tot 3x per week een metertje gras bij en mn haf iederedag minimaal een uur beweging.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:43

Ik merk dat eht opgeblazen idee bij Wodan vooral door teveel gras komt.
Hij staat heel de dag op de wei, aagezien daar geen andere optie is, maar hij word ook zo'n ballon, en als ze omgeweid worden is het nog erger.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:46

Mijn haf krijgt geen krachtvoer bij. Alleen als ik heb gereden een handje box en een handje muesli. Verder alleen maar hooi en wat gras. Ze wordt werkelijk van voorjaarslucht al dik.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:05

chloek schreef:
Maar als ik geen hooi geef hebben ze niks te doen en dat vind ik zielig.
Ze staan op een groot stuk zand, wel is het in een bak met een rooster erop zodat ze er wel iets meer moeite voor moeten doen

Eet jij de hele dag dan? :?

Sorry hoor maar een paard hoeft echt niet voortdurent eten te hebben :=

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:08

Aha.. je hebt je nog nooit echt verdiept in het verteringsstelsel van een paard ofzo? Voor een paard is het juist heel goed om onbeperkt ruwvoer tot z'n beschikking te hebben, omdat het in de natuur ook de hele dag bezig is met voedsel zoeken. Je kunt de hoeveelheid ruwvoer wel bijvoorbeeld beperken door het moeilijker te maken om het ergens uit te halen, zodat ze toch de hele dag bezig zijn, maar minder binnen krijgen.
Het is voor een paard belangrijk dat het veel kauwt, om speeksel aan te maken welke het maagzuur neutraliseert. Daarnaast blijft de maagzuur produceren, ook al is het leeg. Als het leeg is gaat dit maagzuur aan de wand knagen, waardoor maagzweren kunnen ontstaan. (Natuurlijk gebeurd dit niet bij elk paard, maar de kans is aanwezig)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:10

Een paard en een mens kun je natuurlijk niet vergelijken... Een paard moet (in tegenstelling tot een mens) we een groot deel van de dag wat te eten hebben. De darmen van een paard zijn er namelijk voor gemaakt om de hele dag voedsel te verteren.

Lovetrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:11

Nou je kan ook altijd longeren inplaats van rijden.
Maar als je paardje gewoon een kwart van zijn voer krijgt is al voldoende, maar voor de rest doe je het helemaal goed hoor.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:12

Ik zou ook het hooi gaan minderen
Ik heb mijn haf nu goed in training staan en krijg zij 4 plakjes hooi per dag en een halve kilo bix,verder staat zij ook op zand en niet in de wei.
Haflingers zijn sobere paarden die hebben niet zo veel nodig ;)
je voert ze idd snel te veel waar ze ook vervelend gedrag door kunnen gaan tonen.....

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 16:31

Toen hij nog niet op het gras stond (van de winter) kreeg hij een stuk meer brok (heb ik nu dus afgebouwd).
Tot die tijd heeft hij altijd onbeperkt hooi gehad (zoals ik al zei niet te makkelijk want er ligt een rooster op).
En toen had hij nooit last van het opgeblazen , het lijkt echt door het gras te komen want sindsdien laat hij ook eventjes scheten als hij eraf komt. Het opgeblazen trekt wel weer weg na bv 2 uurtjes.

@ Stravero zeker eet ik niet heel de dag maar zoals hier boven al genoemd word is het wel belangrijk dat ze onbeperkt hooi hebben. En daarbij om ze nou heel de dag op een stuk zand te zetten zonder hooi dat vind ik gewoon zielig, en gaan ze straks zand eten dan ben ik verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 17:15

Eetprogamma van me haf die in de sport loopt en super slank is en niet te mager:

Smorgens m 8 uur staat ze nog op stal en krijgt ze Halve kilo sportbrok met olie.
half 9, 2 plakken hooi

Dan naar buiten in de paddock( Groot)
12 uur 2 plakken hooi in de paddock
6 uur op stal halve kilo sport brok en muesli met olie
half 7, 2 plakken hooi
En sávond om 11 uur 1 plak hooi( voor het slapen gaan) haha

4 dagen in de week sóchtends rijden en sávonds aan de pessoa
1 Dag bosrit Soms 2 dagen wedstrijd en als 1 dag wedstrijd heb is de andere dag vrij. ze is super slank.
Afbeelding
En wat vind je van der?

Hoop dat je hier wat aan heb.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 18:31

Ze ziet er goed uit!
Heb ze van der eigen wel aanleg om snel dik te worden?
Want mijn ene haf is ook zo netjes slank en die krijg precies het zelfde (Die andere is na het ruinen wel wat dikker geworden) en zijn karakter is heel rustig. Die slanke is van zijn eigen al wat drukker dat scheelt waarschijnlijk ook wel weer.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:18

Wat belangrijk is, is om op het oog te voeren.
De ene haflinger kan meer hebben als de ander en je hebt ze er tussen die al dik worden van lucht.

Het is een schraal ras en dat betekent weinig tot geen brok voeren (natuurlijk afhankelijk van de prestaties en werkomvang), beperkte weidegang, meer bijvoeren in de vorm van hooi verspreid over de dag.
Als je nagaat dat het gras bij ons meestal bemest en erg voedzaam is vergeleken met het Oostenrijk waar ze vandaan komen is het niet vreemd dat er resultaten als hoefbevangenheid en obesitas patienten opduiken.
Mijn (haflinger)paarden staan een groot gedeelte van de dag in de paddock met inloopstal waar ze hooi wordt gevoerd, ze gaan maar een paar uur per dag het gras op. In de winter hebben ze echter wel 3 bunder ter beschikking, omdat het gras dan weinig verkeerd kan doen. :)

Net zo als wat reacties hierboven sluit ik me er dus bij aan: schraal voeren, en nee dat is niet zielig.
De gevolgen helaas wel. ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:20

ik ken het, mijn hafs worden ook zo rond als een tonnetje, die staan dan wel 24/7 op de wei, maar krijgen ook veel beweging, krachtvoer hoef ik bijna niet te geven zelfs niet in de winter, dan krijgen ze een beetje nature's best.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:22

Ok mijn paard is geen haflinger.maar ook enorm dik..echt niet normaal .. en nu is ze perfect op lijn :D

Ik zou zeggen geen biks ext.en sóchtends longeren en smiddags of sávonds rijden!
En nee het is niet zielig!
Het gevolg erna wel!
Dus veel bezig zijn en bijna geen biks!Een paard is tenslotte een wild dier dus eigenlijk is biks meer een dikamker of energie bron;zo moet je het een beetje aan zien :)
Btw zet een stukje gras af!Of maai het een beetje!Lang gras kan het ook veroorzaken!en dan is de kans op hoefbevangen erg groot!
Mijn pony was een norme dikkie dus alles is mogelijk :D

Veel sucses!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:25

Hooi is iets waar eigenlijk weinig vets in zit, het beste geef je wat ouder hooi waar echt niks in zit, dus veel kruiden en lekker dik. Misschien slim om grasbestroking te doen, dus telkens klein half metertje erbij en dan maar 1 a 2 uur. En probeer zo veel mogelijk beweging te geven en weinig krachtvoer.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 14:28

Minder hooi hoeft absoluut niet ;)
komen ze niks van aan en alleen maar goed voor ze!

mijn oude hafje kon helemaal geen biks hebben
hij kreeg er diarree etc. van omdat ie best veel kreeg (in zijn ogen)
hij kreeg maar 2 kleine handjes eiwit arme bixjes per dag :)
dus geen muesli etc. miss een aanrader van de muesi af te houden ?? :)

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:42

[quote="_likepink_"]
Lang gras kan het ook veroorzaken!en dan is de kans op hoefbevangen erg groot!

kort gras is erger dan lang gras. kort gras zit meer fructaan in dus pas daarmee op!!!
mijn haf is ook lekker slank. hij gaat 5 a 6 uurtjes per dag de weide op en hij krijgt 's avonds een plak hooi.
3x in de week rij ik hem(staat ook voor de wagen) 2x longeren en 2x aan de wandel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:19

chloek schreef:
Ze ziet er goed uit!
Heb ze van der eigen wel aanleg om snel dik te worden?
Want mijn ene haf is ook zo netjes slank en die krijg precies het zelfde (Die andere is na het ruinen wel wat dikker geworden) en zijn karakter is heel rustig. Die slanke is van zijn eigen al wat drukker dat scheelt waarschijnlijk ook wel weer.

Ja ze heeft echt aanleg voor groeien, de reste van de paarden stan hele dagen op de wei en zijn gewoon normaal, me haf komt ongeveer een half uurtje in super hoog gras en pakt dan ook wat ze pakken kan,
langer niet.

Zo blijft ze mooi op gewicht en word ze niet te dik, maar ja je wil ze natuurlijk ook nie te mager hebben.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:21

Een paard / pony dat de hele dag kan eten is veel beter dan een pony dat dat niet kan..

Het is waarschijnlijk beter dat je je paardje het moeilijk maakt om bij het eten te komen. Door bijvoorbeeld iets te maken dat ze moeite moeten doen om het voer te pakken. (op bokt staan wel mooie voorbeelden)

Zelf zou ik ze van het krachtvoer afdoen. Is voor een haflinger helemaal niet nodig! :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:29

Wat worden hier rare adviezen gegeven :=
Minder hooi, een paard hoeft niet de hele dag te eten.. Wat een onzin! Het spijsverteringssysteem van een paard werkt 24 uur per dag en móét dus onbeperkt voer krijgen.

Ik zou het krachtvoer minderen, een paard wat normaal werkt heeft het niet nodig en zeker bij haflingers zet suiker nou eenmaal ontzettend snel aan en in het gras zit genoeg, dan hebben ze de brok niet meer nodig. Mijn pony krijgt onbeperkt hooi en 's nachts op de wei maar is toch net een ballonnetje, maar je hebt dik en opgeblazen natuurlijk. Zeker als ze net van de wei afkomen zijn ze enorm opgeblazen, maar dat neemt naarmate de tijd dat ze er af zijn wel af. Dik is ook veel trainen :Y)
Wij hebben voor onze paarden een hooibak, dat is ideaal, een grote houten bak met gaas er op. Zo hebben ze altijd wat te doen, eten ze minder snel en blijven ze bezig. Liefst op meerdere plekken, zodat ook het natuurlijke gedrag van fourageren wordt getriggered en ze veel op en neer lopen van voer naar voer zodat ze ook net dat beetje beweging krijgen!

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 15:34

Brittkitt:

Helemaal wat jij zegt! Ik schrok ook al van de adviezen die hier worden gegeven!