[TI] Karakter eigenschappen van de Tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Karakter eigenschappen van de Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:55

Ik weet ieder paard heeft zijn eigen karakter maar er zullen wel een paar overeenkomsten zijn die meerdere tinkers hebben, en gezien ik helemaal verliefd ben geworden op het ras (net zoals ik nog zo gek ben op fjorden) ben ik wel benieuwd naar jullie ingevingen :D

gister reed ik lekker buiten met mijn fjordje kwam ik een man tegen die begon over paarden rassen hij vond friezen mooi en toen begon ik dat ik dol ben op Fjorden (duh) en dat ik Tinkers ook prachtig vind! zegtie opeens Tinkers bah niets aan slome beesten :o stomme paarden vond die het ! en aangezien ik het totaaaaaal niet met hem eens ben was ik benieuwd naar jullie mening over de Tinker qua omgang enz.

fanci_mike

Re: Karakter eigenschappen van de Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:59

ik vind mijn tinker geweldig! Hij is niet super makkelijk, maar ook niet heel moeilijk ofzo, je moet alleen de juiste knopjes weten te vinden. Hij is super cool in zijn koppie, werkt graag met je, durft ook best eens een streek uit te halen en heeft oneindig veel geduld. weet niet of ze allemaal zo zijn, maar Mike is goudeerlijk, en als het hem niet bevalt laat hij het ook merken. Wel moet je zelf een beetje een evenwichtig karakter hebben anders neemt hij je zo in de maling, geef hem een vinger... hij neemt je hand arm schouder en de rest. Maar wel superlief verder!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:05

ach, die typische vooroordelen... :roll:

wij hebben én een fries én tinkers enne... de fries is veel slomer dan de tinkers :j het is ook een geweldig paard hoor, daar niet van, maar ik vind ze voor recreatief gebruik minder geschikt, zeker als je er lange buitenritten wil mee gaan maken, is de tinker toch stukken geschikter.
de tinkers kan ik daarin vergelijken met mijn haflinger: robuust, goed vooruit willen en als ze even moe zijn, halfuurtje uitrusten en je kan er weer even tegen. Terwijl als de fries de pijp uit is, blijft de pijp ook uit zelfs na een uurtje rusten!
Ik baseer mijn ervaring overigens niet alleen op onze eigen fries, ook de friezen eigenaars die we kennen, maakten dezelfde ervaring.

tinkers zijn over het algemeen robuust, cool, rustig, maar ook sterk en vaak flink eigenwijs.
maar zoals voor alle rassen geldt is dit een beetje het algemene plaatje, elk paard is echter weer anders!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:10

Frenia ik hou ook niet van die typische vooroordelen.

Zou je een Tinker ook een beetje met een Fjord kunnen vergelijken? herken de eigenschappen die jij geeft wel een beetje in mijn Fjord namelijk :D

Ik ben echt voor de recreatieve buitenritten en een Tinker lijkt me helemaal geweldig daarvoor zijn ze net zo Koel in hun koppie als de meeste Fjorden?

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 16:04

wij hebben heir 5 tinkers in het land staan met alle 5 hun eigen karakter.
Zo hebben we er 1 bijlopen die nogal nerveus kan zijn, maar weet je daar mee om te gaan dan is ze zo weer gerust.
Een andere is nergens bang voor en wat je ook doet, kijkt niet op of om.
Weer een ander heeft dr buien en kan best eens raar uit de hoek komen :) wat ook wel weer grappig is.
Maar ze zijn alle 5 wel echte maatjes en ze zullen nooit gemeen zijn of iets.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:18

Ik heb nog geen overeenkomsten gevonden, op 1 na: robuust... hoe koel of hoe pittig dan ook, robuust benaderd bijna altijd wel de kern :j

repede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:19

het gedrag van mijn tinker , is echt afhankelijk van zijn ruiter.

als je niet lekker in je vel zit , dan zit zij dat ook niet en is rijden ook niet zo''n succes

zet ik mn zoontje van 4 erop dan hobbelt ze wat rond.

en bij mijn bijrijder loopt ze perfect ana de teugel en is het bijna een dresuurpaardje ( bijna! )

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:07

Het gedrag van mijn, totaal, 5 Tinkers, is per paard verschillend.
Gisteren werd er kunstmest gestrooid op mijn leen weitje.
De trekker rijdt
de wei op en ze kwamen alle drie kijken wat er nu weer de wei op kwam.
Eentje, mijn Marleentje, liep zelfs bijna te snuffelen aan de strooimachine. Totdat de strooimachine aangezet werd. Dan vliegen de mestkorrels als mitralieur kogels rond.
Had natuurlijk weer geen fototoestel bij mij.
Prachtig om te zien hoe die paardjes kunnen racen door de wei.

Oortjes naar voren en lekker bokken.

Ik weet zeker dat ze de aanleiding zochten om eens lekker uit hun dak te gaan.

Kietaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:59

Ik krijg bijna zeker te weten een paard... Ik wil heel graag een Tinker! :j
Alleen zijn ze echt zo eigenwijs? ;(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 00:35

In mijn ogen is geen enkel paard eigenwijs. Een paard is een dier wat vertrouwt op instinct, als dat iets zegt dan is het dier geneigt dat te doen of juist niet. Van nature is de instelling ook; niet moeilijk doen waar het makkelijk kan. Echter is er bij veel rijpaarden al zo lang gefokt en geselecteerd dat de dieren dat instinct een beetje kwijt zijn, en zich makkelijker "overgeven". Een Tinker staat in mijn ogen een stuk dichter bij de oorsprong en is veel minder naar de huidige dienst van de mens gevormd, waardoor het soms eigenwijs kan overkomen.

Een Tinker is niet "gefokt" als rijpaard op snelheid, dressuurmatige aanleg, springtechniek oid. Een Tinker is gefokt als vriendelijk gezinspaard wat makkelijk was op de weg, waar men veilig een huis achter kon binden en daarmee op pad kon gaan. Oftewel, cool in het hoofd en geschikt voor lange afstanden, maar toch ook wel enigzins voorwaarts. Idd wat snowdon zegt, robuust, en doorgewinterd.

In mijn ogen is een Tinker een fijn paard om mee te werken, al wordt er ik weet niet wat over gezegd. Elke Tinker kan ik op mijn manier geweldig vinden. Echter is het wel zo dat dat misschien bij een ander ras niet anders zal zijn... Ik vind het moeilijk om uit te leggen, ik denk dat je dat gewoon moet ervaren.

Overigens, mijn eigen beschouw ik wel een beetje als een uitzonderingetje. Madam kan om vreemde dingen enorme sterallures schoppen. Echter is het wel zo dat ze ook dan nog wel te handelen is, echt over de zeik gaan heb ik bij haar nog niet gezien, meer gewoon kijkerig zijn op vreemde dingen en veel nieuwe prikkels (lees bijv. naar buiten gaan). Maar ach, ze is nog maar 2, ze moet vooral meer vertrouwen in zichzelf, mij en haar omgeving krijgen, ik denk dat het dan al een stuk minder wordt :j

Enne, ojah. Meerdere Tinkers hebben al bewezen harder te willen lopen dan verschillende Shire's, die dubbel zo lange benen hebben, dus sloom, nee, dat echt niet :Y)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:47

Gedrag van mijn tinker....
- pittig
- wil ontzettend hard werken voor je
- nerveus (en neigt naar snel angstig voor iets)
- enorm leergierig
- best wel aanleg voor zowel springen als dressuur (ze vind dat ook erg leuk)

De omgang met haar is super als je haar kent en snel doorhebt, en heerlijk om mee te werken.

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:49

letten jullie wel op dat dit een heel oud topic is?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:02

Ik had het gezien, misschien zou er een leuke discussie op gang komen...
Want bijv. wat Angeliek zegt over Anouk, pittig en nerveus, dat kan ik bij Luna ook wel zeggen, maar vind ik eigenlijk niet rastypisch voor de Tinker. Verschil in pittig en voorwaarts zie ik als pittig kan ook ongewenst voorwaarts zijn, als jullie snappen wat ik bedoel...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:09

Oude topics mogen weer.. als het vervolgens maar niet nergens over gaat e.d. ;)

Ik merk dat mijn tinkermeisje heel relaxt is in haar koppie. Ze kan zeker 'stressen'.. maar gaat uit spanning stilstaan op een moment dat een ander paard ervandoor zou schieten.
Verder HEEL aanhankelijk, en neemt gerust jouw bui over :P

Ik vind vooral dat Snowdon een mooie verwoording heeft..
Robuust.

Dat zit er in alle tinkers wel. Dat ene grote stevige betrouwbare. <3

belinda1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:55

wij zeggen altijd een mens heeft geen tinker maar een tinker heeft een mens de klik moet goed zijn anders kan je er niks mee aanvangen

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:59

tja tinker heb op een stal gestaan met 24 tinker en wat geen tinkerpaarden heb zelf geen tinker, maar het maatje van me paard is nu ook weer een tinker, kwa karakter waren er heel eel verschillen, maar het enige wat echt opviel en wat overeen kwam was ze zijn echt mega eigenwijs, maar daar komt wel bij dat je vaak wel erg moet lachen om dat eigenwijze gedrag.

ik hou echt zelf echt niet van bont en veel haar, maar het karakter van de tinker vind ik heerlijk, ik hou wel van eiegnwijs met veel humor.