bijkomende kosten drachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoniLou

bijkomende kosten drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:26

hey ik vroeg mij af wat de bijkomende kosten zijn om een merrie te laten dekken?
zoals veearts , echo?...

het dekgeld kost bv 500 euro , hoeveel komt er dan nog ongeveer bij?

groetjes

Lizzzzz

Re: bijkomende kosten drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 09:28

heb net mijn pony laten scannen, kosten: €80,-
Kailiegh is een kleine pony (1.07m) en de da zit een half uurtje lopen van ons af

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 11:35

F-AM --> KS

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:22

buiten het schannen (meerdere keren per cycli en vaak ook meerder cycli achter elkaar) heb je ook kosten aan: Verzendkosten sperma, afdracht stamboek, na inseminatie scannen op dracht. Eventuele medische handelingen die nodig zijn om de baarmoeder schoon te hebben. Vaak ook een 2e controle om te zien als de merrie drachtig gescand is nog drachtig is. Daarbij het extra voer, vaak ook andere stalling en bij de bevalling eventueel medische onderzoeken van merrie en veulen, de entingen etc.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:30

Met die 500 euro ben je inderdaad nog lang niet klaar. Ik heb mijn paard tijdens de hengstigheid een aantal keer laten scannen om te kijken wanneer ze het beste geinsemineerd kon worden, daarna nog een aantal keer scannen om te kijken of ze de eispring is geweest en of ze drachtig was. De kosten daarvoor waren denk circa 300 euro.
Daarnaast heb ik haar op 5,7 en 9 maanden laten enten tegen rhino wat incl voorrijkosten volgens mij ook bijna 50 euro per keer was. En dan nog merriebrok die duurder is dan basisbrok en de DA kosten als het veulen geboren is.
Helaas had ik pech omdat mijn merrie was uitgescheurd wat en gehecht moest worden, en bleek ze teweinig melk te hebben waardoor het veulen heel erg verzwakt is geraakt en een aantal keer via de sonde voeding heeft gekregen + medicijnen etc. Ik heb die rekening nog niet binnen, ik verwacht dat het wel rond de 700 euro zal zitten.

De kosten zou je dus best beperkt kunnen houden, maar vergis je er niet in hoe het oploopt als het anders gaat dan verwacht.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:39

ik heb in een eerder topic al een berekening gemaakt. Er staan 1 of 2 dingetjes in die niet helemaal goed zijn zo heb ik de kosten van de merriebrok niet verrekend met de kosten van gewone brok. Dus de uiteindelijke kosten zullen iets lager uitvallen.

Dekgeld tussen de 400 en 1500 euro. Laten scannen voor hengstigheid en dek / insemineer moment. Meestal 1 of 2 keer a 20 euro per keer. Daarna 16 dagen scan a 20 euro. Met 40 dagen nog een scan voor 40 euro. Dan ben je als het goed is tot een maand of 8 in de dracht klaar.

Dan ga je over op merriebrok. We gaan er hier vanuit dat het paard met 8 maanden in de dracht 2 kilo merriebrok krijgt dit bouw je langzaam op. In de laatste 4 maanden ( van 8 tot 11 maanden) voer je gemiddeld 3 kilo merriebrok op een dag. 2 kilo in maand 8 tot 4 kilo in maand 11. Dit is wel heel ruim. Een zak merriebrok (pavo podo lac) kost 12,45 per 25 kilo. Het paard heeft in de laatste 4 maanden (4 * 30 * 3) = 360 kilo merriebrok nodig. Dit is ( 360 / 25) 14,4 dus 15 zakken merriebrok nodig. Dit is dan 15 * 12,45 = 186,75 euro.

Dus totdat het veulen er is ben je aan kosten kwijt: 186.75 + ( 4 * 20 ) + het dekgeld = tussen de 666,75 en 1766,75 euro kwijt.

Voor de geboorte heb je een aantal dingen nodig. Je kan een geboortemelder huren voor 30 euro per week we gaan er hier vanuit dat de merrie de geboortemelder 2 weken draagt. Je hebt dingen nodig als een emmer, jodium etc. etc. daarvoor ben je ongeveer 50 euro kwijt. Het is ook verstandig om een veulen sos pakket in huis te hebben voor het geval dat uw merrie overlijd. Dit kost 81,90. Voor rond de geboorte ben je dan ongeveer 191,90 kwijt.

Dan is het veulen er en hopelijk is alles goed gegaan. Sommige fokkers laten dan nog de dierenarts komen voor de veulenenting (ik ga hier geen discussie over starten of dat wel of niet moet ) de kosten hiervoor zijn ongeveer 35 euro. En dan een herhalingsenting van nog eens 35 euro. Als je het niet als veulenspuit na de geboorte doet moeten deze 2 sowieso op 4 maanden gegeven worden dat is dan 70,- totaal.

De merrie moet in de 6 maanden dat ze het veulen zoogt nog merriebrok blijven krijgen ongeveer dezelfde gemiddelde hoeveelheid als tijdens de dracht. Net nadat het veulen is geboren natuurlijk veel meer als rondom het afspenen. De kosten hiervoor zijn: ong. 540 kilo / 25 = 21,6 dus 22 zakken merriebrok a 12,45 = 273,90 euro. Het veulen moet in die tijd natuurlijk veulenbrokjes volgens de richtlijn van pavo van 3 weken tot 8 maanden gemiddeld 1,5 kilo per dag. Dit is ( 7 * 30 * 1.5 + ( 7 * 1.5 ) ) = 325,5 kilo = 326 kilo / 25 = 13 zakken. 13 * 15.25 = 198,25 euro.
Dus voer voor de merrie en het veulen is in de periode 0 tot 6 a 8 maanden 198,25 + 273,90 = 472,15 euro. Het veulen en de merrie hebben natuurlijk extra hooi nodig maar dat betrek ik niet in de berekening.

Het is verplicht dat het veulen gechipt wordt en een paardenpaspoort krijgt de kosten hiervoor zijn tussen de 35 en 70 euro. Afhankelijk van of je dat via het stamboek of via de dierenarts gaat.

Verder is er natuurlijk de gewone onderhouds en entingskosten van de merrie maar die reken ik ook niet mee. En natuurlijk de extra dingen als halstertjes boeken over veulens en ontwikkeling etc. etc.

Als je het veulen wilt houden moet je totdat het veulen 3 is rekenen op extra stallingskosten +/- 80 euro per maand bij een veulenopfok (winter en zomerkosten gemmideld) Vanaf dat het veulen 6 maanden is (afspenen) tot zijn 3e is dat 30 * 80 = 2400 euro. Sommige veulenopfokscentra rekenen geen extra kosten voor het bekappen maar anders komt daar nog ongeveer 25 euro per 3 maanden voor bij. Dat is dan 250,- totdat het veulen 3 is. De inentingen die jaarlijks gegeven moeten worden is 2 keer 35 euro is 70 euro.
Voor de opfok totdat het veulen 3 jaar is ben je 2720 euro kwijt.

Alles opgeteld:
Als het veulen met 6 maanden verkocht wordt ben je aan kosten kwijt tussen de: 1470,80 en 2500,80 euro kwijt.

Als het veulen tot zijn 3e in de opfok gaat ben je tussen de : 4190,80 en 5290,80 kwijt.

Dit is dus als je er vanuit gaat dat alles goed gaat, dat er geen problemen zijn met de merrie dragend krijgen en geen probleem rondom de geboorte en het opgroeien van het veulen. Bij dit bedrag zitten ook nog niet de extra ontwormingen die moeder en veulen moeten hebben en de enting tegen rhino voor de merrie tijdens de dracht. (ook hier zijn weer voor en tegenstanders van ik geef hier geen mening over). Als je dat er bij telt dan kom je op nog eens 150,- euro extra erbij.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:50

nou zoveel ben ik echt niet kwyt,
merrie is nu gedekt door goed gekeurde hengst 160 euro
1 keer gescant 12 euro
en met een paar weken laat ik haar nog een keer scannen,

tydens het einde van de dracht ga ik haar bij voeren, maar echt geen 360 kilo.

het is dus maar net hoe duur je het wil maken, volgens mij dan.
en oke als je dure hengst hebt ben je meer kwyt.

lizzzz 80 euro voor scannen, wat voor gouden handeling doet hy daar bij.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:28

Hmm tjoh! Nu je het zegt.. De voorrijkosten waren 29euro en 35 voor de scan zelf. En de rest was administratiekosten/btw

elisabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:46

vind ik wel erg veel verschillen met mijn dierenarts, maar ja dat heb je wel vaker. verscil in prijzen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:19

De prijs van scannen heeft vooral te maken met waar je merrie staat. In de randstad betaal je ongeveer 30 euro voor de scan, maar met voorrijkosten en dergelijke zit je hier gemiddeld op 80 euro per scan als je 1 paard laat scannen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:59

Ik heb ooit dezelfde berekening gemaakt als ineke en kwam voor mijn veulens (tinkers) aan een kostprijs van 1500 euro uit als ze op 5 maand verkocht worden.
Normaal onderhoud van de merrie (dus bekappen, ontwormen, inenten, stro, voer) hier niet bij gerekend en dekgeld rond de 400 euro.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:30

Lijkt me wijs om eerst eens van TS te horen wat voor een paard of pony ze heeft :+ . De kosten van mijn eerste veulen (grote maat New Forest) waren bij LANGE na niet zo hoog als wat Ineke zegt.
Vooral de hoeveelheid veulenbrok slaat m.i. nergens op. Een veulen van 3 weken - 8 maanden 1,5 kilo veulenbrok per dag gedurende 7 maand?? Sorry hoor...... mijn veulen heeft de eerste maanden met 1 zak veulenbrok gedaan, en ben daarna overgegaan op mee-eten met moeder (merriebrok) omdat hij dat veel lekkerder vond.
En verder, het is net wat Elisabeth zegt: je kunt het net zo gek maken als je wilt. Natuurlijk zijn er een aantal "verplichte" kosten zoals chippen en paardenpaspoort (dat moet nou eenmaal volgens de wet), maar niemand zegt dat je het veulen moet enten, dat je zo vaak moet scannen (ik heb, nu bij mijn tweede veulen, ook alleen een 18 dagen scan laten maken), dat je je merrie tegen rhino moet laten enten, dat je geboortemelders moet hebben. Dat is allemaal aan de eigenaar zelf om al dan niet voor te kiezen.

Natuurlijk kun je allerlei onvoorziene kosten hebben omdat merrie of veulen iets gaat mankeren, ik zal dus niet zeggen dat het niet nodig is een flink gevulde bankrekening achter de hand te houden. Wat ik zelf wel gedaan heb is een verzekering nemen waarin de kosten van verlies van foetus en veulen gedekt zijn.

JoniLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 12:18

gem schreef:
Lijkt me wijs om eerst eens van TS te horen wat voor een paard of pony ze heeft :+ . De kosten van mijn eerste veulen (grote maat New Forest) waren bij LANGE na niet zo hoog als wat Ineke zegt.
Vooral de hoeveelheid veulenbrok slaat m.i. nergens op. Een veulen van 3 weken - 8 maanden 1,5 kilo veulenbrok per dag gedurende 7 maand?? Sorry hoor...... mijn veulen heeft de eerste maanden met 1 zak veulenbrok gedaan, en ben daarna overgegaan op mee-eten met moeder (merriebrok) omdat hij dat veel lekkerder vond.
En verder, het is net wat Elisabeth zegt: je kunt het net zo gek maken als je wilt. Natuurlijk zijn er een aantal "verplichte" kosten zoals chippen en paardenpaspoort (dat moet nou eenmaal volgens de wet), maar niemand zegt dat je het veulen moet enten, dat je zo vaak moet scannen (ik heb, nu bij mijn tweede veulen, ook alleen een 18 dagen scan laten maken), dat je je merrie tegen rhino moet laten enten, dat je geboortemelders moet hebben. Dat is allemaal aan de eigenaar zelf om al dan niet voor te kiezen.

Natuurlijk kun je allerlei onvoorziene kosten hebben omdat merrie of veulen iets gaat mankeren, ik zal dus niet zeggen dat het niet nodig is een flink gevulde bankrekening achter de hand te houden. Wat ik zelf wel gedaan heb is een verzekering nemen waarin de kosten van verlies van foetus en veulen gedekt zijn.

en wat dekt zo'n verzekering dan?wat kost dat ongeveer en waar kan je deze aansluiten?

groetjes

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:30

JoniLou schreef:
en wat dekt zo'n verzekering dan?wat kost dat ongeveer en waar kan je deze aansluiten?

Heb je pb gestuurd, anders gaan we teveel offtopic

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:31

Mijn veulen krijgt niet eens veulenbrok..die eet idd met de moeder mee en staat 24/7 op het land (en at al vrij snel gras)! Verder heb ik alleen extra kosten gemaakt aan het opvoelen van de merrie (2x) merriebrok, veulenenting, ontwormen, en chip en paspoort..

Maar als er wat mis gaat tijdens de dracht of tijdens de bevalling kan de rekening wel heel hoog worden!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:01

er zit nog een hoop verschil in kosten VA.

Zo heb ik op 1 hengstenstation een pakket van 110,- euro

en bij de ander was ik al 100 euro kwijt voor 1 scan en een prik.

Afdracht aan stamboek komt rond de 100 euro.

Ik voer de paarden geen extra brok. ze staan al op merriebrok.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:55

Ik ben zelf ook van plan om mijn merrie volgend jaar lente of zomer te laten dekken! Zodat ze na de dracht nog lekker met haar kindje de wei op kan.
Wil nu de tijd nemen om even een goede spaarrekening op te bouwen zodat ik altijd het geld achter de hand heb voor de dracht en alle bijkomende kosten!

JoniLou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 14:00

ja ik heb ook beslist om te wachten tot volgend jaar.om verassingen te voorkomen...(beetje meer sparen)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 18:46

De voerkosten die ik heb berekend heb ik van de pavo website afgehaald. Daar staan de hoeveelheden voor veulens. Ik geef de veulens hier vanaf een maand of anderhalf brokjes bij. Met 2,5 maand zitten ze op ongeveer 1 kilo brok per veulen verdeeld over 5 a 6 voerbeurten. Hiermee ontlast ik de merrie wat meer en het is goed voor het afspenen als het veulen al brokjes gewend is.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:25

InekeH87 schreef:
De voerkosten die ik heb berekend heb ik van de pavo website afgehaald. Daar staan de hoeveelheden voor veulens. Ik geef de veulens hier vanaf een maand of anderhalf brokjes bij. Met 2,5 maand zitten ze op ongeveer 1 kilo brok per veulen verdeeld over 5 a 6 voerbeurten. Hiermee ontlast ik de merrie wat meer en het is goed voor het afspenen als het veulen al brokjes gewend is.

Verbaast me niks dat PAVO dat zegt. Lang leve de commercie. Er is gelukkig een groot verschil tussen de wens van PAVO en de werkelijkheid.
Mijn merrie en veulen worden 2 x per dag bijgevoerd met brok, daarnaast staan ze 24 / 7 op een niet bepaald volle wei. Ik moet er niet aan denken dat ik 5 of 6 keer op een dag naar de wei zou moeten fietsen voor al die voerbeurten. Denk dat jij de vraag van TS veel te theoretisch benadert.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 09:50

het is opuur theorie en ik ga dan uit van het maximale. De paarden worden bij ons door de stalhouder gevoerd die voert 5 a 6 keer per dag. De veulens krijgen dan niet meer dan 100 tot 150 gram brok per keer. De merries ongeveer 3 tot 400 gram per keer.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 21:56

@ InkeeH87: Off topic, maar staan jouw veulens veel op stal dan? Ongezond - maar daar wordt het natuurlijk ook duur van...goed gras en een beetje brok, daar kunnen de meeste merries en veulens prima mee toe. Teveel krachtvoer geven is ook niet goed ivm hogere kans op ocd.

On topic: in mijn beleving vallen de kosten ook wel mee, als je bv merriebrok rekent moet je wel het verschil rekenen met je gewone brok. Het is niet alleen maar extra. Scannen etc kun je het beste doen in een deal met een hengstenhouder of dierenarts. Thuis laten scannen is natuurlijk dure handel, zou ik nooit doen. Even wat eerder opstaan en om half 8 bij de hengstenhouder of de dierenarts op de stoep, veel goedkoper.
Grootste kostenpost vind ik de Birth Alarm, die wij inderdaad wel huren. Eén merrie was 3 weken overtijd....echt geen feestje!!
Daarnaast moet je een flinke post onvoorzien opvoeren, wij hadden dit jaar een veulen waar het meconicum niet af kwam. Dierenarts 4 keer geweest (ook nog in het weekend). Niks aan te doen, dat moet dan gewoon.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:48

Ik vind de kosten ook wel overdreven. voor mijn pony was ik vorig jaar ongeveer €500,- kwijt aan alle kosten op merrei brok na. Ik hen een new forest d pony en had een jonge hengs waar door het dekgeld €250,- euro was. In de kosten zaten 2 keer scannen op dracht aan huis. 2 weken bij de hengstehouder gestaan (natuurlijk dekken, daarom ook geen scannen voor af) 1 extra enting merrie, extra ontwormen merrie en veulen. chippen en paspoort (via stamboek) bezoek dierenarts gelijk na geboorte. vervoer naar en van hengstehouder
Kosten die er later nog bij kwamen was extra vlas (betale wij appart) 2 keer zo veel ongeveer. merrei brok, voerbak voor veulen en keuring en keurings halster en het vervoer er heen.
Spullen voor bij de geboorte.

Denk dat ik totaal rond de €650 kwijt was voor ze naar de opfok ging. dit zo veel meer omdat ik geen eigen vervoer had en dus een paarden taxi heb gehuurd voor de keuring.

Kwa hoeveelheden voer vind ik ook wel erg veel wat sommige zeggen, mijn merrie kreeg gewoon basis brok 2 keer per dag en vanaf januarie extra merrie brok er bij en natuurlijk extra kuil. veulen kon mee eten met merrie en kreeg van ons 1 hanje merrie brok als moeders haar merrie brok kreeg om te zorgen dat zij voldoende binnen kreeg. verder stondens ze van half 9 to 19 uur buiten. veulen is niks te kort gekomen.
Denk dat de kosten heel erg afhankelijk zijn van waar je woont (da) en waar je je merrie hebt staan, ik hoefde niks extras aan stalkosten te betalen, maar zou wel kunnen. wat voor ras het is (eventuele stamboek en keurings kosten) en hoe snel ze drachtig is. en altijd rekening houden met dat er iets mis kan gaan.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:53

Check ook even het profiel van Sjolvir,

helemaal onderaan staat een opsomming... Speciaal voor mensen die dit willen weten..

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 11:36

pffffff, dan weet TS volgend jaar eind september pas wat de fok-perikelen van Sjolvir hebben gekost. Ik denk dat ze dat wel eerder zou willen weten :roll: .
Hoewel Sjolvir wel erg in detail treedt (o.a. reiskosten zijn voor iedereen anders), vind ik het wel grappig hoe ze het bijhoudt.