[TI] Is zomer eczeem erfelijk? Dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fiona1

Is zomer eczeem erfelijk? Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 10:40

Ik heb vorig jaar een 4 jarige tinker merrie gekocht. Bewust 1 gezocht met leuk papier (1e pr. ster bij NSvT). Zodat we er een leuk veulen bij konden fokken.

Ze is in maart 2008 bij ons gekomen, ze is in korte tijd 2 keer van eigenaar verwisseld, was hierdoor wat gespannen en
gaf in karakter een jeugdige indruk, dus het leek mij beter om een jaar te wachten met dekken zodat ze zich beter zou voelen en wat meer vertrouwen in mij kreeg. Dit gaan nu super, ze is uitgegroeit tot een rustige lief paardjemet een sterk karakter (tikkie eigenzinnig, maar daarvoor heb ik mede voor het tinkerras gekozen, past goed bij de shetten)

De 1e 8mnd. heeft ze op een pensionstal gestaan en had ze geen jeuk. Rond nov. zijn we verhuist en sindsdien staat ze met mijn shetlanders achter het huis, op een groot stuk land met lang doorgeschoten gras en 's nachts in een zandpaddock, dit omdat alle dames niet drachtig zijn en anders dicht groeien.

Nu heeft ze eind april in 2 dagen haar halve manenkam eraf geschuurt aan een boom met laaghangende takken (boom heeft natuurlijk direct het loodje gelegd) Ik heb toen direct een eczeemdeken gekocht, en ik was haar manen om de dag. En ik spuit haar elke ochtend in met dazenspray. Sindsdien heeft ze geen last meer. Bij kouder weer / regen staat ze zonder deken. Wassen doen we wel gewoon om de dag, ook omdat ze dat heerlijk vindt, ze gaat er echt voor staan, hoofd naar beneden zovan hier moet je wassen.

Nu zijn de shetlandmerries bij de hengstenhouder, en het was eigenlijk de planning om de tinker ook te laten dekken is dit verstandig, en is er een manier om zeker te weten dat ze zomereczeem heeft bloedonderzoek oid.?

Wat is jullie advies als tinkerkenners in deze?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:51

Ga eens na waar in je voedingsschema suikers zitten.
In gras kan veel suiker zitten bijvoorbeeld, op de dagen dat het moet vechten om te overleven (heel heet of juist heel koude nachten(zoals in april!!!)), dit is fructaan. Op paardnatuurlijk.nl staat een fructaanwijzer.
Ook kun je ze het best oud hooi geven, omdat hier ook weinig suikers en eiwitten inzitten.
Mijn Tinker heeft altijd jeuk aan de sokken, en aan zn staartaanzet als hij teveel suikers of eiwitten binnenkrijgt. Hij staat nu op krachtvoer/muesli met weinig suiker en een lage ruwe eiwitwaarde (10%), ook staat hij net zoals bij jou `s nachts op zand en krijgt hij hooi van vorig jaar eerste snede.
Is nu eigenlijk prima onder controle.

Hij heeft geen zomerexceem, maar ik weet dat dit een nauw verband heeft met elkaar!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:57

als je zeker wilt weten dat het eczeem is moet je je DA even laten kijken,jeuk is niet altijd eczeem.
een paard met eczeem zo ik zelf niet voor de fok gebruiken.

zij

Re: Is zomer eczeem erfelijk? Dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:05

ze zeggen inderdaad dat het erfelijk is, maar het hoeft niet... een paard hoeft het niet door te geven, en een paard waarvan de ouders het niet hebben kan het ook krijgen...

wat je er aan kunt doen is inderdaad op de voeding letten. kijk anders eens in het centrale topic voor zomereczeem (staat bij medisch)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:09

Ik weet niet of het erfelijk is (ik heb ook geen tinker), maar ik heb wel 4 mini shetjes en 1 is de moeder van 2 andere en die hebben alle 3 eczeem.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:14

Dat kort gras meer kans op fructaan had wist ik, dit is ook de rede dat ik de weide niet heb laten maaien, en het gras door heb laten schieten tot stengelig gras wat nu tot haar buik komt. Alleen eten ze bij voorkeur steeds dezelfde korte stukken. Dit probeer ik te voorkomen door ze steeds stukken af te zetten, zodat ze gedwongen worden aan het lange te beginnen. Ik heb nog hooi van vorig jaar liggen omdat de pensionstal kuil voerde en ik hier geen voorstander van ben gezien de rassen van mijn pony's. Misschien beter om ze bij koude nachten in de ochtend langer op het zand te houden, en hooi te voeren.

Krachtvoer krijgen ze nauwelijks, ik 1 zak nature's best muesli staan waar ze bij goed gedrag een handje van krijgen, maar ik doen ong. 4 maanden met een zak. Verder hebben ze ze beschikking over hymalja? likstenen (die regenen niet zo snel uitelkaar)

Mariska ik zal idd. de DA laten komen om het zeker te weten. Niet fokken is jammer, maar ze wordt er voor mij niet minder door.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:22

shetties schreef:
Ik weet niet of het erfelijk is (ik heb ook geen tinker), maar ik heb wel 4 mini shetjes en 1 is de moeder van 2 andere en die hebben alle 3 eczeem.

dat kan dus ook komen doordat ze allemaal onder dezelfde omstandigheden gehouden worden ;)

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:23

Zomereczeem is niet altijd erfelijk, zoals dat opgaat voor alle afwijkingen, er is geen "garantie" (beetje raar woord in dit verband :+ ) dat ze het krijgen, maar het risico hierop is weldegelijk veel groter dan bij een paard wat het niet heeft.
Veel recente onderzoeken wijzen uit dat de aanleg van eczeem weldegelijk erfelijk is en dat een groot deel van het eczeemprobleem zou kunnen worden opgelost door niet met eczeempaarden te fokken.

Er bestaat een eczeemtest maar volgens mijn dierenarts (en overigens nog een aantal andere dierenartsen die wij hiernaar gevraagd hebben, hebben zelf een eczeempaard ;) ) is deze test voor nog niet eens 50% betrouwbaar. Dus wanneer de test uitwijst dat het paard geen eczeem heeft en wel blijft jeuken (zonder andere aanwijsbare reden) is de kans groot dat het paard toch eczeem heeft ookal zegt een test anders.
Niet alle jeuk is eczeem, alle paarden jeuken op dit moment, maar een paard wat in no time een groot gedeelte van z'n manenkam heeft weggeschuurd duidt toch vaak wel op eczeem, zeker als een vliegendeken helpt.

Persoonlijk zou ik absoluut niet fokken met een eczeempaard omdat ik niet zou willen dat het veulen een verhoogd risico op eczeem heeft, want zomereczeem is echt een voor het paard vreselijk vervelende aandoening.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:04

mij lijkt dit niet echt een vorm van zomerexceem, ik zou de oorzaak elders zoeken
1 van mijn veulens, die dit jaar 3 jaar geworden is, heeft nog nooit geschuurd en plots, na overgang van weide, zijn hele manenbos afgeschuurd 8)7 sindsdien heeft hij geen énkele neiging tot schuren meer getoond hoewel er verder niks aan gedaan is

voor alle zekerheid zou ik je merrie laten testen op zomerexceem
persoonlijk zou ik om alle risico uit te sluiten niet fokken met een merrie/hengst met zomerexceem

let wel op dat om de dag wassen niet echt goed is voor huid en haar, je breekt de natuurlijke vetlaag telkens weer af en kan zo juist de huid doen uitdrogen en gaan irriteren!

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:36

probeer het gewoon eens...even niet wassen, niet inspuiten en geen deken. En dan zien wat er gebeurt na een tijdje.
Klinkt misschien raar, maar zo kun je wel zien hoe ze reageert op de vliegjes etc.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:41

Ik denk dat ik idd. even voorzichtig mij zorgdrang opzij zet, en het ga proberen. Nu mijn shetlandmerries bij de hengstenhouder zijn is ze alleen thuis en is de voedselopname goed in de gaten te houden.

Van tien uur tot half 4 in de wei, en de rest op een zandpaddock met hooi. Ze krijgt al heel weinig muesli ong. 1 handje per dag. (Voor de vitamine) Liksteen heeft ze ook.

Ik zal haar niet wassen en inspuiten alleen heb ik haar wel net een standaardvliegendeken met hals opgedaan tegen het verbranden van de zon, haar huid is op de manenkam zo licht en inderdaad ontvet.

Smeren met zonnebrand is geen optie heb ik eerder deze week gelezen, maar ik wil haar toch beschermen. In de paddock haal ik de deken er dan af, want daar is veel schaduw.

Na het doorspitten van zomereczeemtopics heb ik zelf ook een beetje twijfels. (stempeltje is snel gedrukt he)

Als ze morgen en overmorgen alle weide palen vakkundig begint om te duwen met haar hals/nek weet ik meer.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:11

Het verhaal klinkt me bekend in de oren.

Mijn paard had tot 2005 nooit last gehad van jeuk. Hij is van 2000, dus hij is 5 jaar lang jeukvrij geweest. (Hij heeft in die tijd alleen maar op behoorlijke kale en onbemeste weides gelopen.)
In januari 2005 is Duncan naar mijn eigen weide verhuisd, en in april/mei daarop volgend had meneer binnen no time zijn prachtige manen naar de vernieling geholpen.
Dit heeft hij de afgelopen jaren 's zomers steeds weer gehad. Niet in extreme vorm hoor, maar hij schuurde zijn manen er wel vanaf.

Afgelopen kerst is Bartje, een shetlanderruintje, bij Duncan in de wei gekomen. Bartje bleek alleen heel erg hoefbevangen te zijn geweest bij een van de vorige eigenaren, dit wist ik niet, maar is een maand na aankoop geconstateerd door de hoefsmid. Nu zijn we dus heel erg voorzichtig met het voeren van gras ed. vanwege die kleine. Nu krijgt Duncan dus automatisch ook veel minder gras en veel meer hooi en muesli binnen. En nu? Hij heeft dit jaar nog niet een keer geschuurd! Hij had voorgaande jaren ook nog een behoorlijk overgewicht in de zomer, omdat hij dus zoveel gras at. Nu is hij keurig op gewicht, heeft geen jeuk.

Ik heb nu pas in de gaten dat Duncan al die jaren bij mij in de weide jeuk had door een verkeerde voeding.
Overigens heb ik de paarden hier 24/7 op een redelijk grote, maar wel hele kale en voor een deel ook onbemeste weide lopen. Nu krijgen ze héél voorzichtig 's avonds laat een klein strookje van het lange stengelige gras bij. Ik las dat je de paarden op lang stengelig gras had staan, nu begrijp ik je beweegredenen daarvoor. Maar toch, ondanks dat het fructaangehalte in kort gras hoger is, krijgen ze volgens mij op een kale weide toch minder fructaan binnen. Puur omdat er véél minder gras staat. Heel weinig gras met een iets hoger fructaangehalte brengt op een dag minder fructaan op dan een hele boel gras met een lager fructaangehalte.
Pff, lastig uitleggen. Maar snap je wat ik bedoel?

Eerlijk gezegd denk ik persoonlijk niet dat je paard zomerexceem heeft, maar goed ik ben geen DA hoor. Dit denk ik omdat ze vóór de verhuizing nog geen last had van jeuk. En nu plotseling wel. Als ze zomerexeem zou hebben, dan zou ze voorheen er ook wel last van hebben gehad, nietwaar?
Dus ik zou zeggen, probeer wat aan het voedingschema te doen. Geef veel beweging. En voor de zekerheid kun je de DA een diagnose laten doen m.b.t zomerexceem.

Maar nogmaals, ik ben geen DA hoor. Ik zeg alleen wat ik denk.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:04

ik heb ene samber merrie gehad die fokte bij de oude eigenaar elk jaar een veulen
zij had exceem en de veulens niet.

repede heeft ook exceem ( naja ze schuurt aan der staart verder niet)
en ook met haar is gefokt bij de vorige eigenaar

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:39

Ik raad je aan om d'r te laten testen door een DA.

Vorig jaar voorjaar was onze (toen) 2 jarige ook begonnen met enorm schuren. Halve maanbos eraf, schuurplekken op d'r hals, in en op d'r oren, op d'r buiknaad, kale staartwortel en bijt- en schuurplekken boven op haar rug en haar heupbotten.
Onze DA was er echter niet van overtuigd dat het zomerexceem was. We moesten haar wassen met sebacil en op de aangetaste plekken smeren met een cortisonenzalf. Verder die zomer konden we weinig doen tegen haar jeuk. Ze was al zo lang aan het krabben en jeuken dat de gewoonte er toen in zat. We hebben haar de zomer doorgesleept met veel vliegenspray, een vliegendeken en AE emulsion (een jeukstillende olie die je direct op de huid smeert).
In oktober vorig jaar hebben we haar een reiniginskuur gegeven (Drainage Compositum van Groene Os, zie http://www.natuurlijkinbalans.nl/zomerexceem ). Deze in maart van dit jaar herhaald en zodra het warmer ging worden dan 10 graden Celsius begonnen met het geven van 100% zuivere knoflookolie.
En (ik klop het nog wel even af.....) maar ze heeft duidelijk minder jeuk dan vorig jaar en schuurt stukken minder.
Ze krijgt nu nog 's avonds voor schemering een vliegendeken met hals en buikflap op (ze staan 24/7 buiten) en ik spuit haar dan helemaal in met vliegenspray (ik zweer bij het Duitse merk CLAC wat erg goed bij mijn paarden werkt). En 2-3 keer in de week smeer ik nog AE emulsion op de 'bekende' schuurplekken. 's Ochtends haal ik de vliegendeken weer af en spuit haar weer in met vliegenspray.
In oktober en maart krijgt ze weer die reinigingskuur en ik blijf haar op de huidige manier behandelen zolang zij aangeeft geen jeuk meer te hebben. Misschien dat we het ooit kunnen afbouwen maar tot nu toe vind ik de 'extra' moeite die we moeten doen geen grote opgave.

Of het erfelijk is weet ik niet. Beide ouders van mijn schuurder zijn beide geen ZE-ers :n
Maar zolang Dunla niet compleet van haar jeuk af is, ga ik ook niet met haar dekken.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:17

Dat de aanleg voor zomereczeem erfelijk is, is een ding wat zeker is. Of een paard met aanleg zomereczeem zal ontwikkelen hangt af van de omstandigheden waar het in leeft.

Fokken met een paard met zomereczeem vind ik daarom ook onverantwoord. Als je zelf nagaat hoe erg het is om jeuk te hebben (ik heb zelf last van eczeem) waarom zou je dan moedwillig het risico verhogen op zomereczeem als je besluit te gaan fokken met een paard met zomereczeem (of beter gezegd: overgevoeligheid voor muggen; zie bijgaand artikel)?

Paarden die erg gevoelig zijn voor jeuk, of zelfs overgevoelig zijn wat mij betreft geen dieren waar je mee zou moeten gaan fokken;
Dat voeding en leefomstandigheden te maken kunnen hebben met (over)gevoeligheid voor jeuk ben ik van overtuigd maar dan moet er wel een (erfelijke) aanleg voor deze "jeukgevoeligheid" aanwezig zijn.

Onze paarden (tinkers van verschillend geslacht, postuur en leeftijd en 1 oude wpn-er) worden onder dezelfde omstandigheden gehouden, overdag in twee groepen in het land (voorheen boerenland dus dat zal wel redelijk bemest zijn geweest) en 's nachts uitbuiken in de paddock. Het land is enorm kaal afgegraasd (veel kans op een hoog fructaan-gehalte dus) en twee keer per dag krijgen ze er een strook gras bij.
Al onze paarden blaken van gezondheid en zijn op een nog gezonde manier "Hollands welvaren" terwijl ze toch eten krijgen wat voor tinkers te rijk zou moeten zijn. 's avonds als ze in de paddock komen staan ze allemaal wel even te schuren (aan de inloopstal).
Uitzondering op bovenstaand verhaal is onze 4-jarige ruin die vorig jaar gecastreerd is. Hij heeft wel degelijk zomereczeem en daar heb ik geen test (welke volgens meerdere dierenartsten absoluut niet betrouwbaar is) voor nodig om dat te constateren. Maar met een eczeemdeken (die overdag af gaat) en het voeren van bietenpulp, zemelen en een vrij hoge dosis vitaminen en mineralen en het opstallen tussen ongeveer zes uur tot elf uur 's avonds hebben we het redelijk onder controle. Ik ben er dan ook overtuigd dat paarden met zomereczeem of (over)gevoeligheid voor jeuk iets in hun lichaam hebben wat niet helemaal lekker loopt en dat de (over)gevoeligheid van jeuk daar maar een onderdeel van is.

Wat ik probeer te zeggen is dat een paard wat (over)gevoelig is voor jeuk een paard is wat niet 100% gezond is en dat dat voor mij al reden genoeg zou zijn om niet met zo'n paard te fokken. En of dat nou (bewezen) zomereczeem of (over)gevoeligheid voor jeuk is, zou niet zoveel moeten uitmaken.
Als de jeuk zou worden veroorzaakt door ongedierte (zoals mijten, luis, schimmels) is het natuurlijk een ander verhaal maar dan helpt een deken of voeding natuurlijk ook niet echt ;)

zie ook http://www.levendehave.nl/files/erfelij ... eczeem.pdf