Met jaarling naar de keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elegance_

Met jaarling naar de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 18:45

Hallo, ik zit er al een tijdje aan te denken om met mijn Fjorde merrie Elegance mee te doen aan een keuring. Ik heb echt geen idee hoe dat werkt dus daarom de vraag: Wat moet ze kunnen en waar moet ze aan voldoen? :)

:evaw:

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:21

Ze moet netjes aan een halster mee kunnen lopen en draven. (oefen dit even goed vantevoren, als blijkt dat ze niet zo met je mee wil draven zorg er dan voor dat er op de keuring iemand achter loopt die haar kan aanjagen. Dit ook even oefenen thuis om te zien welke manier van opjagen het beste gaat. )
Het is belangrijk dat je probeert de paard het voordeligst voor te stellen. Dus probeer haar "wakker" te maken zodat ze goed aanzet in de draf en ruim en overtuigend gaat draven. Probeer zo goed mogelijk te laten zien wat ze in huis heeft.

Je moet haar netjes kunnen opstellen voor de Jury. Dus ze moet netjes stil kunnen staan. zo maak je het voor jezelf en voor de jury een stuk makkelijker.
http://94.100.114.64/590000001-59005000 ... _ndNf.jpeg
zo staat ze goed qua benen.

Daarnaast is het mooi als ze netjes geknipt is, baard eraf en paard helemaal schoon.
Verder hoeft ze eigenlijk niet echt aan veel andere dingen te 'voldoen'. Zorg er alleen voor dat ze niet heel mager is of juist veels te dik.

MPH

Re: Met jaarling naar de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 12:45

liever iets te dik van de slank :j

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 12:48

Okee, ze is verder niet te dik en ook niet te dun, presies goed.
Alleen ik wil haar manen laten groeien, maar krijg je daar dan minpunten voor ofzo? Ik zou het nl zonde vinden als ze er weer af moesten.

En als ik haar nou niet zo goed kan houden? Hoe moet ik dat dan doen? Ik kan haar wel houden hoor maar ik weet natuurlijk niet wat ze dan doet.. Mag je trouwens een hengstenketting gebruiken?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:44

Persoonlijk vind ik het zelf altijd fijn, ook al zijn ze nog zo braaf thuis, om ze een voorbrenghoofdstelletje in te doen met een hengstenketting onderlangs. Liefst heb ik dan, als ze braaf blijven, dat ik er dan nauwelijks aan hoef te zitten. Maar worden ze dan iets enthousiaster op zo'n dag, dan kun je ze vaak ook net even beter houden dan met een halster.

Verder is het laten groeien van de manen geen rechtstreeks minpunt, maar het ziet er natuurlijk wel minder mooi uit in het totaalplaatje. (vooral een jaarling lijkt dan eerder slonzig omdat ze qua lichaam ook nog moeten ontwikkelen)

Ik weet niet hoe lang ze haar manen op dit moment heeft en ten tijde van de keuring? Maar misschien kun je een heel klein beetje knippen waardoor het nog wel lang is, maar je toch ook boog blijft zien (want ik neem niet aan dat het net hangt als je op de keuring verschijnt???).

Verder zien ze inderdaad liever een jaarling die iets voller is en daardoor haast wat beter ontwikkelt lijkt, dan een echte jaarling zoals ze horen te zijn. (vind ik persoonlijk wel jammer, want hoeveel problemen komen er straks voort uit te dikke jonge paarden?)
Maar ik moet ook toegeven, een jong paard in vollere conditie is wel mooier voor het oog.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:27

Maar als je de foto's van haar ziet die je geplaatst hebt, ziet ze er wel goed uit, mooi vol (zou haar niet dikker willen zien)
Als de manen nu nog zo zijn als op de foto zou ik ze toch nog een keer knippen en ze daarna laten groeien, staat een stuk netter en zo komt de hals van een jaarling veel mooier uit.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 17:23

De manen hangen nu eigenlijk net, dus ik denk dat ik ze maar gewoon laat hangen, ik weet ook niet aan welke keuring ik mee wil en kan doen, maar dan zullen haar manen denk ik wel wat langer zijn. De 1e keuring doe ik toch alleen maar mee om haar er aan te laten wennen. Ze hoeft niet meteen in de prijzen te vallen natuurlijk (wat wel mooi zou zijn trouwens :P) We doen het vooral voor de ervaring :)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:19

Ik sluit me wel zo'n beetje aan bij de bovenstaande reacties. Ik vind haar zo op de foto wel vol genoeg, hoeft niet dikker, niet dunner.
Voorbrenghoofdstel is wel aan te raden, ze zijn op de keuring vaak net iets anders dan thuis, iets pittiger en dan heb je in ieder geval iets in handen.