Hoefbevangheid welsh cob?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hokke

Hoefbevangheid welsh cob?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 17:48

Ik was vandaag op de Pavo site en las dat Welsh cobs (en shetten) een hoog risico op hoefbevangheid hebben omdat ze een hoog insulinegehalte in hun bloed hebben. Onderzoek is bij de GD gedaan dus wel betrouwbaar vind

Nu heb ik sinds 3 weken een welsh cob. En had er nog nooit van gehoord. (hoor eigenlijk altijd over haffies, shetten en fjorden). Weet iemand hier meer over.

Op de Pavo sites staan links naar het onderzoek

http://www.pavo.nl/hoefbevangenheid.html

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Hoefbevangheid welsh cob?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:14

Een Welsh Cob behoort tot een sober ras, en die zijn vaak wat gevoeliger op zulke toch wel welzijnsziekten.
Een Welsh Cob is gewend sober te leven, maar hier in Nederland krijgen ze vaak toch wel wat meer voer en gras dan ze nodig hebben. Dit maakt het risico op insulineresistentie en hoefbevangenheid een stuk groter.
En ik ken helaas meerdere Welsh Cobs die hoefbevangen zijn, of geweest zijn, zelfs in erge mate.
Dus het is zeker iets om goed op te letten bij een Welsh Cob.

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:12

He grappige is dat ik dit juist nooit meegemaakt heb bij de Cobs. (Afkloppen!)
Ik heb ooit een dravermerrie gehad die het wel kreeg. Ik kan nu nog zo gek doen maar heb nooit problemen gezien.

Al moet ik zeggen dat ik toevallig vanaf morgen de 3-jarige in de bak zet i.p.v. weiland want dat is echt een obesitaspatient geworden...

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:48

Pas geleden zei de hoefsmid dat mijn welshcob tegen hoefbevangenheid aanzat, omdat ze zo'n dikke harde nek heeft, en stijve passen.
Die harde nek heeft ze altijd...
En de stijve passen kwamen waarschijnlijk door een niet goed passend zadel.
Maar de hoefsmid zal het wel weten.. toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:52

Harde nek is echt een teken van dat ze tegen hoefbevangenheid aanzitten.
Dus echt goed opletten!!!

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:20

even een stipje!
over 5,5 week is mijn verzorgpony van mij, en zoals de huidige eigenaren zeggen: ze is teveel luxe gewend! reusachtig dik is ze niet, maar ik zie er met geen mogelijkheid het sportpaard van vorig jaar meer in..

wist het echter ook nog niet, maar zie wel om me heen verschillende pony's die al hun hele leven (te) dik zijn met kapsel/bandenproblemen, peesblessures en veelvuldige kreupelheid - niet wat ik voor haar in gedachten heb dus en vandaar dat ik haar al op een streng dieet wilde gaan zetten! (al helemaal nu ik dit lees :\ )

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:43

een harde nek is zeker geen teken van tegen hoefbevangenheid aan zitten , zo zwart/wit is het niet. je kan een pony veel te vet hebben en nog lang niet hoefbevangen.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:48

mijn paard heeft al 6jaar een harde manenkam, nooit wat loos geweest. Wel was ik bang voor HB. Mensen zat die zeiden oh het gaat al zo lang goed, ik zou me maar geen zorgen maken. Nu staat mijn paard dus hoefbevangen, houd er rekening mee: een harde manenkam bij een paard is nooit goed of gewoon!

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:05

het licht puur aan voeding niet aan vetheid, ja hb paarden zijn ook te vet maar is niet 100% door dat het dier vet is.
gaat om de suikers die er in gaan , en dat heb je grotendeels zelf in de hand

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:16

Mijn pony heeft ook altijd al een harde manenkam gehad hoor, de da die in november kwam enten kreeg niet eens de naald erin, toen zei hij er ook niks van.
en de hoefsmid die haar al jaren doet, vond ineens omdat ze raar liep dat die nek hard was.
Ze zat tegen hoefbevangenheid aan.. wat ik betwijfel, want nu heb ik een boomlooszadel en ineens loopt ze normaal? :\

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 09:44

Ja, dat het een sober ras is wist ik wel. Oppassen zal ik in ieder geval (ze is zeker 75 kg te dik :D :D ).
Maar dat ze 2 keer zoveel kans hebben. Nu ik er over na denk is het wel logisch ze leven daar in Engeland op praktisch niets en hier is het gras wel iets groener ;).

Heeft iemand eens een keer bloed geprikt en de glucosewaarde laten meten?

De harde manenkam is volgens mij nog niet zo bekend bij dierenartsen net zoals suikers en geen eiwitten hoefbevangenheid veroorzaken.

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:51

Misschien heeft ze dan wel suikerziekte _O- , aangezien ze moddervet is en gewoon eigenlijk amper wat eet, behalve hooi.. en een halve kilo eiwit arm bix.
Of ze word stiekem gevoerd! :')

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 11:01

Ja dat kan ook. Ze heeft misschien wel drie keer zoveel aanleg maar ze hoeft nog geen hoefbevangenheid te hebben/ krijgen.

Maar stiekem voeren vinden onze dikkerds helemaaaaaal niet erg :D :D . Die van mij plunderd gewoon de voerton (van de buurvrouw :o :o ) als ze te weinig krijg volgens haar

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:31

Mijn paard is helemaal niet dik om te zien je kan zelfs ribben tellen, en toch heeft ze vetopslag op verschillende delen van haar lijf, heeft ook insuline resistentie. Ik had ook liever anders gehad, het is 8 jaar goed gegaan en toch. Geloof het maar een harde manenkam is nooit goed!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:36

Mijn welsh cob is inderdaad ook zeeeeer gevoelig. Hij heeft er jaren tegen aangehangen (aanleg om van bijna niets aan te komen :( ) en heeft het vorig jaar toch echt gekregen...
Stijve/harde manenkam is voor mij echt een teken dat ik nu extreem moet oppassen en flink weer aan het werk moet zetten.
Wel vervelend: ik doe aan strookbegrazing en hij is in 3 dagen tijd van mooie soepele manenkam, naar stijve manenkam gegaan :( Terwijl hij echt maar een beetje gras erbij had gekregen *zucht*.

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:10

Welshcobfan schreef:
Wel vervelend: ik doe aan strookbegrazing en hij is in 3 dagen tijd van mooie soepele manenkam, naar stijve manenkam gegaan :( Terwijl hij echt maar een beetje gras erbij had gekregen *zucht*.

dan zou je hem na de middag op het land moeten zetten, omdat gras het meeste fructaan dan verbruikt heeft!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:24

Als ze er gevoelig voor zijn kunnen van 1 uur grazen al bevangen worden.