Vraag n.a.v scannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mieperdepiep

Vraag n.a.v scannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:32

Mijn verzorghaflinger is afgelopen donderdag gescand op 18 dagen en volgens de veearts niet drachtig, wel kwam er een ei aan dus zou ze wel snel hengstig worden.
Het weekend afgewacht, maar ze moet niets van de hengst weten. Gister weer wezen te scannen om te kijken of het ei er dan al echt aankwam, zegt de veearts (andere dan donderdag) 'er zit een vruchtje van hooguit 14 dagen' We snapten er niets van omdat de merrie inmiddels 21 dagen geleden voor het laatst gedekt is.
Er was een hele kleine kans dat het een cyste was, daarom gaan we voor de zekerheid morgen weer scannen. Als het gegroeid is is het een vruchtje, zo niet misschien toch een cyste.

Vreemd is dat er donderdag niets te zien was (al zou het evt vruchtje dan ook nog maar 11 dagen geweest zijn) en maandag een vruchtje van 14 dagen terwijl de merrie niet mee gedekt is.

Mijn gevoel zegt een onderontwikkeld vruchtje en het zal wel verworpen worden, maar ik hoor graag jullie ervaringen.
Kan het een week duren voor een ei bevrucht wordt?? Is een errug traag zaadje geweest dan :Z

Wie denkt er mee!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:45

Waar is het ei van donderdag dan heen?

Als er donderdag echt een ei zat en die is nu weg, dan heeft ze een ovulatie gehad. Als ze toch drachtig was dan wijst die ovulatie er volgens mij op dat ze dus al verworpen heeft.

Een onbevruchte eicel overleeft hooguit een dag en zaadcellen trekken het ook niet zolang, dus een bevruchting een week na een dekking is zogoed als onmogelijk.

Als er echt een vruchtje van 14 dagen opzit dan lijkt mij de meest logische verklaring dat ze drachtig was, het vruchtje op dag 14 gestorven is en het nog niet 'verteerd' is (wat ook al uitzonderlijk zou zijn). Een vruchtje van 11 dagen is idd niet zichtbaar, maar ze is gescand op 18 dagen. Een vruchtje van 18 dagen is goed zichtbaar en een onderontwikkeld/gestorven op 14 dagen vruchtje zou dan ook al opgevallen zijn denk ik.

Een cyste zou kunnen, dat zou dan dat ei van donderdag kunnen zijn dat niet afgekomen is en nu een cyste geworden is.
Maar een cyste zit dan op het ovarium en een vruchtje zit in de baarmoeder.

En anders heeft de merrie 14 dagen geleden eens een uitstapje gemaakt buiten jullie weten om :+ .

Ben benieuwd wat er uit de volgende scan komt.

Mieperdepiep

Re: Vraag n.a.v scannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 07:14

Dank je voor je reactie.
Het 'ei' van donderdag kan idd dit vruchtje al geweest zijn of al de evt cyste, dat blijft dus het grote raadsel.

Het uitstapje is onmogelijk helaas..

Vanavond weten we meer hopenlijk/

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 22:28

Ik ben heel benieuwd, dit verhaal klinkt mij bekend. Helaas is het bij mij verworpen. tenm als je het al zo kan noemen..

Uiteindelijk de volgende keer op dag 24 geinsimineerd en dicht gezet en nu is ze als het goed is 19 dgn drachtig. Over 6 wk weer scannen. Ik hoop voor je dat het goed is gegaan!

(weet trouwens wel dat t veulen wat nu bij mij geboren is) ook heel langzaam groeide de eerste 30 dagen. Op dag 60 zagen ze het nog niet eens bewegen. En toch is er een toppertje uitgekomen. En nog groot ook.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 08:38

Dan hoop ik dat het net zo gaat als in je laatste zin Vanessakusje!

Gisteren was het verhaal toch ineens een beetje anders. Het vruchtje heeft wel de juiste grootte voor een vrucht van 3 weken en 1 dag zei ze, maar qua vorm zit het nog op 16 dagen. Het is nog te rond zeg maar.

Maar we hebben duidelijk gevraagd of het kwaad kon en of ze nu niet gaat verwerpen straks, maar we konden er gewoon vanuit gaan dat ze drachtig is en er hoefde niets mis te gaan in principe (kan natuurlijk altijd, maar in dit geval hoeft het niet aan het vruchtje te liggen iig)

Dus yoehoe, ze is 22 dagen drachtig!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:24

Gefeliciteerd en wellicht over 11 maanden een kleintje

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:51

Zie je nou meid! Helemaal goed gekomen, gezonde spanning zullen we het maar noemen!

Voor de zekerheid zou ik na 6-8 wk toch nog een x voor t laatst scannen. Succes met de dracht :)

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:52

Ps dan ben je nu 2 dagen verder als wij! Hahahaha

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:35

gefeliciteerd. Laat je nog wel met 40 dagen scannen ? Zeker omdat het vruchtje in het begin niet helemaal goed leek lijkt me dat verstandig.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 08:39

Ja hoor, ze wordt nog wel een paar keer gescand, we willen zeker weten dat dit goed gaat! We gaan volgende week even checken of het niet stiekem toch verworpen is (omdat we dekken tot 1 juli, daarna vinden we het te laat) Alsalles dan nog steeds goed gaat, scannen we op 6 weken zoieso nog een keer.

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 08:49

Gelukkig dat het dan nog is mee gevallen..

Je idd mocht ze na 1 juli toch nog drachtig zijn,laat het dan nog een aantal keer scannen.
Buiten dat je het doet om er zeker van te zijn dat alles goed is is het ook wel heel erg leuk om op de echo het veulen te zien, het hartje dat klopt enz.......

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:22

En alles nog goed met merrie en vruchtje?

Krijgen jullie de Da thuis om te scannen????

kido123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:28

gefeliciteerd..

kido123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:29

gefeliciteerd.. wat voor ras/sen zijn de toekomstige paps en mams??

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:39

Sjelle schreef:
En alles nog goed met merrie en vruchtje?

Krijgen jullie de Da thuis om te scannen????

Nee we rijden naar de kliniek, is een kwartiertje ong dus goed te doen.

Paps en mams zijn allebei Haflingers met volledig papier.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 07:59

Afgelopen maandag nog maar weer eens gescand en het blijft raar.
De vorm van het vruchtje 'klopt' niet, maar het leeft wel, het groeit en hebben al het hartje zien kloppen.
We wachten het maar af, meer kunnen we niet doen..

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 08:09

Heb verder niet veel verstans van dekken bevruchting bij paarden etc.

Maar wat voor vorm heeft het vruchtje nu dan?

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 10:09

Het is te rond eigenlijk, in ontwikkeling qua vorm loopt het een week achter terwijl het qua formaat wel in de buurt komt van de ´echte´ leeftijd.

Veeartsen kunnen het ook niet verklaren....

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 14:31

vreemd hoor. Hopen dan maar dat het wel goed is.

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-09 08:38

Ja daar hopen we zeker op, maar hopen is het enige wat we kunnen doen. Ik ga er zelf vanuit dat ze het nog wel verwerpt, dan kan het alleen maar meevallen...