[KG]vraag over kleur bij appaloosa

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LucyB

[KG]vraag over kleur bij appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:07

Mijn veulen is bruin geboren (duidelijke cremekleurige kring om de ogen en snuit) met zwarte manen en staart en een wit schabrak op de kont met bruine vlekjes. Nu verliest ze haar veulenvacht en haar bruine snoet en borst wordt een soort van bruinschimmel, en onder haar bruine vlekken op de kont komen zwarte vlekken te voorschijn !? Ik heb onder de dekharen gekeken en bij alle bruine vlekken zit er zwart onder.
Watvoor kleur gaat dit worden ? De moeder is vos en de vader is few spot met een beetje zwart (Two Spot vd Immetjeshoeve).
Ik denk dat ze misschien een schimmel is. Kan dat wel met deze combi en welke kleur moet ik vermelden voor het stamboek (ze wordt dinsdag gechipped en dan gaat de veearts ook schetsen maar wat zet je neer bij kleur bij deze toverbal haha)...
Laatst bijgewerkt door petraaken op 22-06-09 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd.

WilmaW

Re: vraag over kleur bij appaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:11

heb je geen foto?

Zoals je haar beschrijft is ze bruin schabrakbont als veulen.

Verder zit er achter de moeder schimmel?
Anders zou het veulen bruin roan schabrakbont kunnen worden maar dat alleen uit jouw omschrijving opmakende.

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:15

Bedankt voor je reactie! Heb helaas nu even geen recente foto. Beide ouders van de moeder zijn vos (vader is Vorden Buddleia).
De kleur die nu komt lijkt inderdaad op bruin roan alleen dan met een schabrak met zwarte (!) vlekken :)- ben benieuwd hoe dat gaat uitkleuren en of ze uiteindelijk helemaal licht wordt ?

LucyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 22:16

Er staan foto's in mijn topic bij kraamstal in de picture, toen was ze net geboren en een paar dagen oud- daar is ze ook bruin schabrakbont alleen die lichte kringen om ogen en snuit maken het anders als anders zeg maar ;)
[KS-ITP] Appaloosa merrieveulen 28-04-2009

StOk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:17

Mijn kruising appaloosa is donker geboren en word steeds lichter! Ze heeft inmiddels een bijna witte kont met donkere stippen. Onze smid denk dat ze wel helemaal wit met stippen word!

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:22

Schimmel kan ze volgens mij alleen worden als óf de vader óf de moeder schimmel als basiskleur heeft.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:35

een foto zou idd kunnen helpen

en een appie kan in iedere kleur geboren worden en uiteindelijk wit met stippen worden

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 23:47

Als kleur voor het stamboek kun je bruin schabrakbont op geven.
Met 3 jarige leeftijd kun je haar op laten nemen in het stamboek en dan word het opnieuw beoordeeld.
Als ik het zo zie zal ze dan waarschijnlijk roan bruin schabrakbont of zelfs roan panterbont worden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 07:47

Je veulen is in ieder geval geen schimmel, want dan moet 1 van de ouderdieren schimmel zijn. Two Spot is zwart few spot en is geen schimmel, de merrie is duidelijk vos. Je veulen is bruin sjabrakbont, en misschien roan bruin sjabrakbont, waarbij de roan niet de roan kleur is van de moorkopschimmel maar appaloosa-roan, dat is een vorm van marmerbont.
Een appaloosa kleurt heel vaak door, krijgen een grotere tekening dan waarmee ze geboren zijn. Meestal gebeurt dit ook met witte haartjes er doorheen. In mijn profiel is het vrij goed te zien bij mijn hengst, hoe hij als veulen was, als jaarling en hoe hij helemaal doorgekleurd is naar panterbont op 3-jarige leeftijd.