Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
das de makkelijkste manier Kendra schreef:Idem hier, jong gewend, oud gedaan. In de eerste week zijn ze nog niet zo sterk, de ideale tijd dus om ze een halstertje om te doen. Wij laten ze er even mee lopen, 5 minuutjes of zo. De volgende dag een beetje langer en dan is het meestal wel klaar. Leren lopen aan het halster doen we gaandeweg, daar moet je wel wat voorzichtig mee zijn want je wilt natuurlijk liever niet dat ze gaan hangen of trekken. Slecht voor de opvoeding, maar ook voor de wervels.
Ook wij laten de halsters nooit om, ook niet in de wei. Te gevaarlijk en bovendien niet zo prettig voor ze.
vanessakusje schreef:Omlaten zou ik zeggen. Vanaf dag 2 op en af gedaan, steeds weer. En in t land heb ik hem omgelaten. Anders moeten ze steeds opnieuw wennen al zou je m een maand bvb aflaten. Later dit trouwens wel gedaan en na 3 maanden kon ik hem zo weer om doen.
Kendra schreef:Ik zou het halster echt niet omlaten. Meelopen aan het touw leer je ze naast de moeder, dat is een logische plek voor ze. Een touw vastknippen en dan weglopen bij de moeder is dubbel moeilijk....dus even met z'n tweeën proberen, de één leidt de merrie en de ander loopt er met het veulen aan het touwtje naast. Gaat eigenlijk altijd goed. Touw achter de kont langs lijkt me redelijk bedreigend, mag ik vragen waarom je dat doet?
Corientjuh94 schreef:hoi,
mijn merrie is 9 juni geboren
en ik ben al na 2 weken begonnen met een halstertje.
en elke keer als haar nu van de wei afhaal doe ik het om.
ik zou er gelijk mee beginnen, want als ze jong zijn wennen ze het snelst.
ook zijn ze nu nog niet zo erg sterk , als ze tegen spartelen.
wel zou ik het met zn tweeen doen.
1 erachter en 1 het omdoen,
Stravero schreef:Pff vind het laat om nu pas te beginnen met een halstertje, bij ons gebeurd dat al bij dag 2 .... Maar leuk dat je een veulen hebt. Ik zou er sowieso NU al mee beginnen ..........
essiesilly schreef:ik snap ook niet wat er zielig aan is :S het is juist een "straf" als het veulen eerst weken zonder heeft mogen lopen en dan ineens een halster om moet en dan vaak met veel gedoe, want als ze 1 dag zijn is het toch allemaal heel normaal... mijn veulens kunnen al vaststaan, meelopen, poetsen voetjes geven noem maar op, nou heerlijk toch! ik wil niks liever dan zo n makkelijk beestje en dat doe je grotendeels zelf hoor