Veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien14

Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 14:02

halloo,
ik heb nu eindelijk een veulen.
ze is 11 juni geboren, een merrie
echt super lief.
nu komt ze al heel erg naar je toe enzo.
wat is een handige manier om een halster om te doen?
en na hoeveel tijd moet dat?
groetjes

Nien1984

Re: Veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:16

gewoon een halster dat je van boven open kan maken. Dan kun je één hand over de hals doen en kun je hem zo om het neusje schuiven. Als je veulen 1 week is kun je het halstertje al wel even om doen, maar laat het niet lte lang om want misschien doet ze je merrie dan pijn met drinken. Als ze wat sterker is met ongeveer 2 a 3 weken kun je haar een keer voorzichtig leren lopen en vasthouden aan het halster. Kijk wel uit want veulens zijn nog niet zo stabiel en kunnen snel uit evenwicht raken als je aan hun hoofd trekt. Probeer daarom altijd te begeleiden bij de billen/staart eerst. Succes!

Ik_Kelly93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:33

Leuk zeg, gefeliciteerd!
Ik zal als ik jou was na een maandje beginnen met het halster omdoen, en sowieso pas als je het veulen goed kan aaien/aanraken.

De manier die Nien1984 zegt vind ik ook een erg goede manier, lijkt me ook het beste te werken bij een veulen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 01:30

waarom zo laat?! bij mij hebben ze dag 2`een halstertje om, kunnen vanaf de 2e week netjes meelopen.

hoe langer je wacht hoe moeilijker het word!
ik vang ze altijd zet ze een beetje in de hoek, hou ze met mijn lichaam tegen de muur , doe een touwtje om de nek, linkerarm voor de borst, rechterarm over de hals en dan het halstertje over zijn neus. en dan kan je zo een halstertje omdoen, mochten ze dan wegspringen heb je altijd dat touwtje nog om zijn nek vast :) das de makkelijkste manier

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:35

Ik begin ook de 1e week al met halstertjes.
In de 1e dag dat ze geboren zijn. Raak ik ze overal al aan.
En dan komt ook het halstertje om. 1 die aan de bovenkant los komt. Rechter hand over de hals en schuif je zo het halster om de neus en maak je het dicht. Dan weer af doen en dat een paar keer herhalen. Volgende dag weer! Dan zijn ze er gauw zat aan gewend. Ik laat de halsters nooit om.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:43

Idem hier, jong gewend, oud gedaan. In de eerste week zijn ze nog niet zo sterk, de ideale tijd dus om ze een halstertje om te doen. Wij laten ze er even mee lopen, 5 minuutjes of zo. De volgende dag een beetje langer en dan is het meestal wel klaar. Leren lopen aan het halster doen we gaandeweg, daar moet je wel wat voorzichtig mee zijn want je wilt natuurlijk liever niet dat ze gaan hangen of trekken. Slecht voor de opvoeding, maar ook voor de wervels.
Ook wij laten de halsters nooit om, ook niet in de wei. Te gevaarlijk en bovendien niet zo prettig voor ze.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-09 07:35

Kendra schreef:
Idem hier, jong gewend, oud gedaan. In de eerste week zijn ze nog niet zo sterk, de ideale tijd dus om ze een halstertje om te doen. Wij laten ze er even mee lopen, 5 minuutjes of zo. De volgende dag een beetje langer en dan is het meestal wel klaar. Leren lopen aan het halster doen we gaandeweg, daar moet je wel wat voorzichtig mee zijn want je wilt natuurlijk liever niet dat ze gaan hangen of trekken. Slecht voor de opvoeding, maar ook voor de wervels.
Ook wij laten de halsters nooit om, ook niet in de wei. Te gevaarlijk en bovendien niet zo prettig voor ze.

maar wat moet ik dan doen want ze staan tegenwoordig bij mij dag en nacht in de wei

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:13

Omlaten zou ik zeggen. Vanaf dag 2 op en af gedaan, steeds weer. En in t land heb ik hem omgelaten. Anders moeten ze steeds opnieuw wennen al zou je m een maand bvb aflaten. Later dit trouwens wel gedaan en na 3 maanden kon ik hem zo weer om doen.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 19:39

vanessakusje schreef:
Omlaten zou ik zeggen. Vanaf dag 2 op en af gedaan, steeds weer. En in t land heb ik hem omgelaten. Anders moeten ze steeds opnieuw wennen al zou je m een maand bvb aflaten. Later dit trouwens wel gedaan en na 3 maanden kon ik hem zo weer om doen.

en hoe deed je het met mee laten lopen aan een touw?
ik heb het net geprobeerd met een touw achter gaat kont langs. maar het was echt een ramp. ze begon helemaal te springen en raar te doen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 21:01

Ik zou het halster echt niet omlaten. Meelopen aan het touw leer je ze naast de moeder, dat is een logische plek voor ze. Een touw vastknippen en dan weglopen bij de moeder is dubbel moeilijk....dus even met z'n tweeën proberen, de één leidt de merrie en de ander loopt er met het veulen aan het touwtje naast. Gaat eigenlijk altijd goed. Touw achter de kont langs lijkt me redelijk bedreigend, mag ik vragen waarom je dat doet?

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-09 22:47

Kendra schreef:
Ik zou het halster echt niet omlaten. Meelopen aan het touw leer je ze naast de moeder, dat is een logische plek voor ze. Een touw vastknippen en dan weglopen bij de moeder is dubbel moeilijk....dus even met z'n tweeën proberen, de één leidt de merrie en de ander loopt er met het veulen aan het touwtje naast. Gaat eigenlijk altijd goed. Touw achter de kont langs lijkt me redelijk bedreigend, mag ik vragen waarom je dat doet?

eigenlijk omdat iedereen mij dat aanraadde.
maar bij ons op de manege waar ik weleens rijd daar laten ze het veulen gewoon meelopen waar die heen wil. niet zo een goed idee kijkt me.zo leert ze toch niet dat ze MEE moet lopen maar dat ze zelf mag weten waar ze heen gaat?
maar ze is van 11 juni dus even snel gerekend 7 weken. ik denk dat het dan niet zo makkelijk meer gaat. veel zeggen dat ze het al met 2 dagen doen. halster om. en na eenw eek ofzo mee laten lopen. maar dat vind ik echt wel vroeg. mijn veulen paste toen het halster trouwens nog nieteens :=

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 00:49

Je moet het gewoon stapje voor stapje doen. Dus eerst met de merrie mee en inderdaad maar een beetje volgen waar ze gaat. Als ze daaraan gewend zijn kun je een keer een andere kant op. Doe dat kort en doelgericht; het is voor een veulen niet prettig als het bij de moeder wegmoet, dus het is snel goed en je moet veel belonen. Ik begrijp ook niet waar al dat geode vandaan komt, bij ons lopen ze na een paar weken keurig naast de moeder aan een touwtje. Dan willen ze nog wel bij de moeder blijven, dus geen enkel probleem. Als ze wat ouder en zelfstandiger worden zijn ze gewend en kun je ze goed corrigeren als ze de verkeerde kant op willen.
Wij oefenen alleen het korte stukje van stal naar de wei en weer terug en dat is voldoende. Kort en doelgericht.
In het begin moet er iemand mee lopen om te voorkomen dat het veulen gaat hangen (slechte ervaring + risico op verschoven nekwervels). Verder oppassen dat het veulen niet gaat steigeren; dat doe je door het touw altijd naar beneden af te laten hangen.

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-09 18:04

vandaag heeft me moeder met blacky gelopen, de moeder van het veulen. en ik ernaast met noa, het veulen. als je gewoon soms een stukje van de moeder af gaat gaat het wel. en het halstertouw naar beneden trekken. zo kan ze niet gaan steigeren.,

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-09 18:39

hoi,
mijn merrie is 9 juni geboren
en ik ben al na 2 weken begonnen met een halstertje.
en elke keer als haar nu van de wei afhaal doe ik het om.
ik zou er gelijk mee beginnen, want als ze jong zijn wennen ze het snelst.
ook zijn ze nu nog niet zo erg sterk , als ze tegen spartelen.
wel zou ik het met zn tweeen doen.
1 erachter en 1 het omdoen,

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 19:35

Corientjuh94 schreef:
hoi,
mijn merrie is 9 juni geboren
en ik ben al na 2 weken begonnen met een halstertje.
en elke keer als haar nu van de wei afhaal doe ik het om.
ik zou er gelijk mee beginnen, want als ze jong zijn wennen ze het snelst.
ook zijn ze nu nog niet zo erg sterk , als ze tegen spartelen.
wel zou ik het met zn tweeen doen.
1 erachter en 1 het omdoen,

het lukt nu nog wel

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:46

Pff vind het laat om nu pas te beginnen met een halstertje, bij ons gebeurd dat al bij dag 2 .... Maar leuk dat je een veulen hebt. Ik zou er sowieso NU al mee beginnen ..........

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 19:08

Stravero schreef:
Pff vind het laat om nu pas te beginnen met een halstertje, bij ons gebeurd dat al bij dag 2 .... Maar leuk dat je een veulen hebt. Ik zou er sowieso NU al mee beginnen ..........

ja maarja,
ik kan er niet op de 2de dag mee beginnen als het halstertje veeeel te groot is.
en bovendien vind ik dat best zielig. dan lijkt het net een soort straf.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:53

die van mij kreeg vanaf dag 1 een halster om.. vind er niks zieligs aan, hij was er ook zo aan gewend :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:10

ik snap ook niet wat er zielig aan is :S het is juist een "straf" als het veulen eerst weken zonder heeft mogen lopen en dan ineens een halster om moet en dan vaak met veel gedoe, want als ze 1 dag zijn is het toch allemaal heel normaal... mijn veulens kunnen al vaststaan, meelopen, poetsen voetjes geven noem maar op, nou heerlijk toch! ik wil niks liever dan zo n makkelijk beestje en dat doe je grotendeels zelf hoor ;)

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 16:23

essiesilly schreef:
ik snap ook niet wat er zielig aan is :S het is juist een "straf" als het veulen eerst weken zonder heeft mogen lopen en dan ineens een halster om moet en dan vaak met veel gedoe, want als ze 1 dag zijn is het toch allemaal heel normaal... mijn veulens kunnen al vaststaan, meelopen, poetsen voetjes geven noem maar op, nou heerlijk toch! ik wil niks liever dan zo n makkelijk beestje en dat doe je grotendeels zelf hoor ;)

nee daar heb je gelijk in.
poetsen enzo lukt bij mij ook. voetjes geven ook al.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 16:59

Mijn veulen is 1 Augustus geboren en nu dus 13 dagen oud.. ik raak hem ook overal aan. En hij heeft ook al een beetje een halstertje om gehad. Dit is ook wel handig in het begin omdat hij met de fles bij gevoed wordt en die fles wel erg spannend is eerst! :+:

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:00

Edit: Ook voor mijn merrie was hte van belang dat je veel contact heb t met het veulen ze in namelijk erg beschermerig. Veel contact met het veulen is echt veel makkelijker voor de toekomst!

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 13:58

contakt heb ik heeeeel veel met het veulen hoor