lóómp joh!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naco

lóómp joh!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 11:16

hoii!!
wij hebben een fjord op de manege die óveral door heen beukt..

wat moeten we nou precies doen dat hij respect krijgt?

Pluttersput

Re: lóómp joh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:18

Zorgen dat hij leert dat hij oplet :) Grondwerken en dergelijk, zodat hij weet waar jouw persoonlijke cirkel en dergelijk ligt, en dat hij maar een beetje moet opletten ;)

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:19

Grondwerk? Sorry hoor dat vind ik dat weer zo'n iets heiligs hierbij. Ik denk aan verwend, gewoon streng aanpakken dus? Ik denk ook niet dat er op maneges zoveel tijd/ruimte gemaakt wordt voor grondwerk.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:21

Kan best zijn dat het verwend heid is, en streng aanpakken kan natuurlijk ook. Maar als je de keus hebt zou ik toch proberen het zo te doen. Ieder z'n eigen ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:25

Grondwerk IS consequent zijn en leren luisteren, Blue :+

Maar ik denk niet dat je er veel aan kan doen, naco. Manegepaarden worden door zoveel mensen gebruikt en op zoveel verschillende manieren behandeld dat ze gewoon nooit zullen leren begrijpen wat AL die verschillende commando's en woorden en gebaren betekenen. Gewoon consequent blijven, en zelf goed blijven opletten waar je loopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:31

blijven corrigeren....je hebt paarden die lomp blijven,ondanks konsekwent zijn.
Hoe oud is hij?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:36

Er is trouwens een reusachtig verschil tussen lomp zijn en eigenwijs/dwars zijn. Lomp is per ongeluk ergens doorheen lopen, onhandig zijn, en ik vind dat je daar nooit op mag straffen.
Eigenwijs zijn is gewoon slimmer zijn dan de ruiter, weten waar de grenzen liggen, weten hoeveel kracht ie heeft, en meestal zijn die paarden vrij dominant en proberen de grenzen te verleggen. Dat verleggen moet je proberen te voorkomen natuurlijk, door gewoon consequent te zijn, niet door het paard in elkaar te trimmen..

Tumba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:48

Blue9 schreef:
Grondwerk? Sorry hoor dat vind ik dat weer zo'n iets heiligs hierbij. Ik denk aan verwend, gewoon streng aanpakken dus? Ik denk ook niet dat er op maneges zoveel tijd/ruimte gemaakt wordt voor grondwerk.

Waarom streng aanpakken als het ook met respect kan? Je paard zal niet beter worden van slaan/schoppen/sjorren...
Met respect en begrip voor het paard, kom je veel veder ;)

heidiLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:19

Grondwerk is wel een optie natuurlijk, dat is leren luisteren en respect krijgen. Maar of dat zo handig is met een manegepaard? Er rijden dan zoveel mensen op dat dat misschien wel helemaal geen zin heeft.. De 1 is veel consequenter dan de ander ;) ik weet niet of het helpt als jij grondwerk met hem gaat doen en als er straks weer een ander opzit, gaat hij misschien wel precies hetzelfde doen dat schiet dan ook niet erg op..

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:54

Tumba schreef:
Blue9 schreef:

Waarom streng aanpakken als het ook met respect kan? Je paard zal niet beter worden van slaan/schoppen/sjorren...
Met respect en begrip voor het paard, kom je veel veder ;)

Een paard wat door je heen rent heeft toch ook geen respect aan jou. Denk eens aan een kudde? Die van mij probeerde het ook wel op het begin, nou een tik was toch genoeg.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:59

Grondwerk en consequent en streng zijn vind ik 1 ding. Respect en begrip hebben voor je paard? Zeker, maar andersom is wat je doel is. Een paard doet wat jij zegt, op het moment dat hij respect en begrip heeft voor jou (heeft hij dit niet...dan is de kans dat hij jou op sleeptouw neemt, als hem of haar dat uitkomt, heel groot is).

De fjord op de manege heeft waarschijnlijk geleerd dat hij meer voordeel haalt uit lomp zijn (wat voor definitie je daar ook aan vast plakt) en ziet veel mensen niet als 'hoger' in rang. Pas zodra iemand zichzelf boven hem weet te plaatsen, waardoor hij zich onderdanig voelt, dan ontstaat er weer respect vanuit het paard voor die desbetreffende persoon. Een paard is van nature alleen zo dat hij deze band constant 'controleert'..op het moment dat een paard zwakker is wordt zijn positie ingenomen door een sterker paard en dat geldt ook voor de mens.

Daar waar het ene paard 'op zijn nummer' gezet wordt met 1 goede tik heeft een ander paard meer aan een duidelijk commando, een specifieke houding vanuit de begeleider of een correctie. Gemiddeld zijn vele fjorden gebaat bij 1 goede tik (ik zeg bewust 1, want 5 halve tikken geven ze weinig om). Hoe gevoeliger het paard en hoe minder verwend, des te sneller zullen zij een kleine waarschuwing als groot ervaren. (maar ik vind: Beter 1x té kwaad, dan 10x onvoldoende kwaad)

Maar het belangrijkste waar het vaak op neer komt: Waar geef jij als mens toe waarbij de fjord zegt: Bedankt voor je vinger, maar ik neemt gelijk je hele hand en ach..die arm zit er toch aan vast...die mag ook wel mee. Oftewel...ze zijn niet dom, als ze ergens meer uit kunnen halen, zullen ze het 9 van de 10 keer ook doen.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:20

Dit hoort bij OPG, als je genoeg posts hebt kan je daar een topic openen.