Wat moet ik doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fidon

Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 18:43

Mijn paard is heel sterk in de hand, ik rij nu nog met een dubbel gebroken bit, nou wil ik hem gewoon zelf kunnen stoppen, weet 1 van jullie iets?
misschien slofteugels? of een nieuw bit?
wat doen jullie er tegen ??

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:45

Is hij aan de hand ook zo? Moeilijk te stoppen, niet goed luisteren? Anders zou ik eens een tijdje terug gaan naar het begin en hem weer eens goed bijleren wat stoppen betekend en dat hij moet luisteren. Met extra teugels of een ander bit verhelp je dit niet, dat is niet het oplossen van het probleem. Grote kans dat je paard daar ook doorheen loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:46

Geen slofteugels!
Neem les! Daar bereik je het meeste mee ;)
Hoe is je paardje aan de hand?

Fidon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 18:48

Ja aan de hand is hij ook zo!
maar dat doet hij alleen linksom..
ook gaat hij linksom zo ervan door, rij ik dan weer rechtsom, niks aan de hand, ik heb het geprobeert met steeds grotere volte's maken. maar steeds lukt t niet. ik ben ten einde raad, want het is zon leuk beest.

Fidon

Re: Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 18:48

ik heb al les, maar als ik in de les ben doet ie alles geweldig, heel raar, ik heb zijn moeder ookal in de les gehad, en toen liep hij ook goed mee. ik snap er niks van

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:51

zelf heb ik dat mijn pony heel sterk is tijdens buitenrijden. Ik denk ook dat hulpteugels en andere bitjes niet zullen helpen. Ik ben zelf ook nog een beetje aan het zoeken naar oplossingen, maar gewoon veel oefenen oefenen oefenen.
En misschien net als Suuzert zegt: terug gaan naar het begin en hem opnieuw bijleren wat stop betekend.

Ik had het eerder in de bak ook dat mijn pony alleen maar wou gaan '' race '' om het zo maar even te noemen en dan was ze met geen mogelijkheid terug te krijgen en was heel snel.
Ik heb veel geoefend! Vooral mijn pony bezig houden dus: Voltes, slangenvoltes, gebrokenlijntjes en vooral veel overgangen proberen te rijden. Al duurt het in het begin wat langer voor je pony stilstaat is niet erg, als je veel oefent lukt het vanzelf !

Succes!

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:59

Dit lijkt mij een rijtechnisch probleem
Heb je een gelijk gevoel in beide handen tijdens het rijden?
Pak je niet 1 teugel harder vast?
Rij je wel voldoende met zit en been?

Hulpteugels en andere bitten zijn NOOIT een oplossing, zeker omdat hij het op rechts wel goed doet....

Fidon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 19:01

ik heb wel een gelijk gevoel in mijn handen.
en zit en been ook wel, tis meer het uitdagen van hem denk ik..
ik zou het een keer opnemen hoe hij doet, misschien aan de hand van een filmpje dat jullie me beter kunnen helpen.
ik wil hem gewoon kunnen stoppen !

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:12

Als er rijtechnisch niets scheelt is het idd een dominatieprobleem

Herhalen en oefenen :-)
Laat hem halthouden (Al duurt het 3 toeren tegendat gij stilstaat, blijf kalm en vraag het rustig (niet trekken), doet hij dit sta je even stil, vertrekt terug in stap en vraag je opnieuw halt te houden,... herhaal die oefening net zolang tot hij niet meer tegenwerkt.

Geduld en oefenen zijn de boodschap - je kan er zoveel hulpteugels aanhangen als je wilt, maar uiteindelijk zal hij toch sterker blijven, een fjord blijft een fjord he

Succes ermee!

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:17

Je zegt dat hij je uitdaagt.
Daag jij hem terug uit( op een positieve manier ) , dus bied veel afwisseling in het rijden en zorg dat je hem bezig houd. Dus niet alleen maar de hoefslag volgen. Zoals spaqunel ook zegt al duurt het heel lang voordat die stilstaat blijf kalm en rustig!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:58

In ieder geval geen andere bitten en hulpteugels. Zeker in de bak moet je op de lichtste optoming kunnen rijden.

Ik denk zelf dat je teveel vasthoud en daardoor teveel spanning opbouwt. De pony voelt dat en in reactie daarop zet hij zijn nek vast.
Probeer eens een tijdje te rijden met "waslijntjes". Zo kun je hem wel wat bijsturen, maar kun je niet teveel vasthouden. Als dat goed gaat neem je de teugels langzaam weer wat meer op en zoek je opnieuw het contact op. Laat je je fjord wel ontspannen (met de neus over de grond) rondlopen

Linksom vind hij dus duidelijk moeilijk. Laat het draven en galopperen even voor wat het is en begin eerst met ontspannen, maar actief stappen op beide handen. Vraag vervolgens wat meer van hem door te werken aan buiging en stelling op beide handen. Gaat dat goed dan kun je beginnen met ontspannen te draven. Vraag opnieuw stelling en buiging.
Hou hem verder heel geconcentreerd bij je. Fjorden willen echt graag dingen voor je doen, ook nieuwe dingen leren vinden ze leuk en dan zijn ze heel geconcentreerd. Zorg dat je dat bereikt, dan heeft hij zijn aandacht beslist niet meer bij het er tussenuit knijpen.

Verder kan ik alleen maar les aanraden. Het bovenstaande zul je echt in praktijk moeten leren, ik kan het je zo wel opnoemen, maar de vraag is dan of je precies weet wat er bedoeld wordt en het op de juiste manier in praktijk weet te brengen. Daar heb je echt fysieke hulp bij nodig.

Succes!

heidiLOVERJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:15

als het in de les wel goed gaat, is hij je dan niet gewoon vreselijk aan het uitproberen?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:45

DIt topic staat hier verkeerd. Op bokt kan je veel info hier over vinden, daarom een slotje.