Veulen overleden,..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alice

Veulen overleden,..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 10:22

Na het topic [NA] Iemand gezocht tussen Arnhem en Nijmegen.
Had ik het met m'n vriend erover hoe een paard daar mee omgaat.
De mensen werden wakker door getrap tegen de stal aan, dus de merrie wilde duidelijk laten weten
dat er iets mis was,..maar rouwt een paard ook? Wat gaat er in zo'n merrie om als het veulen eenmaal verwijderd is?

Carolaa

Re: Veulen overleden,..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:29

ja een paard rouwt ook.
Wij hebben een aantal jaren geleden een te vroeg geboren veulen gehad. Kwam met 9 maanden ter wereld, en was al wel helemaal af, op het zicht niets mee aan de hand, behalve dat het 2 maanden te jong was. We hebben er alles aan gedaan om hem in leven te houden, maar het heeft niet mogen baten.
Terwijl wij met het veulen bezig waren, heeft mijn merrie er met een gebogen hals boven staan, leek net of ze sliep maar ze had haar ogen open, dus denk ik dat ze op dat moment afscheid aan het nemen was van haar veulen.
Toen het veulen overleden was, enkele uren later, hebben we het uit de stal gehaald, de merrie ging helemaal over de rooie!
Het heeft nog een paar weken geduurd eerdat ze weer redelijk normaal functioneerde. Iedere keer als we door de deur kwamen, waar het veulen langst weggegaan is, kregen we zo'n wanhopige hinnik te horen. De eerste dagen wilde ze ook niet de wei op, ze wilde op stal blijven.

Ik krijg nog steeds een brok in mijn keel als ik eraan terug denk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:44

Als er hier een veulen dood gaat, laten we het enkele dagen in de wei/stal liggen. Pas dan kan een merrie fatsoenlijk afscheid nemen. In de stal zie je ook vaak dat de merrie het veulen steeds meer gaat bedekken met bv stro, totdat ze er echt klaar mee zijn.

Is veel beter, paarden kunnen echt verdrietig zijn.

Alice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:47

Dat idee had ik dus al, en ik denk niet dat de eigenaren dat gedaan hebben,...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:49

ik weet wel zeker dat paarden kunnen rouwen
en de verhalen hierboven klinken echt heel zielig krijg er zelf een brok van!

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:02

Dit jaar hadden wij ook een helaas doodgeboren veulen, we hebben het bij de merrie in het land laten liggen, de eerste uren is ze er niet bij weggeweest, daarna ging ze er in circels om heen grazen telkens een eindje verder weg, wel ging ze zodra er iemand aan kwam, direct weer voor haar dode veulen staan.
Na twee dagen hebben we het veulen in de kruiwagen naar de rand van de weide gebracht, ze ging dan af en toe nog kijken, de dag erna is de merrie weer bij de andere pony's geplaatst, ( helaas voor haar was er geen moederloos veulen die haar nodig had) Ik denk dat het heel goed is om zo af te kunnen wennen.
Hinniken om haar dode veulen heeft ze daarna ook niet meer gedaan. Maar het blijft triest.Hopenlijk volgend jaar een gezond veulen, ze is net weer gedekt door Justice HR

koekjes1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:33

voelen ze vast wel aan

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:55

Zo hebben we hier ook een dood veulen gehad een paar jaar geleden. Merrie nam helaas geen afscheid maar bleef proberen het veulen op te laten staan. De eerste uren ging het goed (was 's nachts en we zijn om de 2 uur bij haar gaan kijken), maar tegen de ochtend was ze het veulen helemaal aan stukken aan het trappen in haar pogingen om het op te laten staan ;( Toen hebben we het veulen dus toch maar uit de stal gehaald.
Merrie kon inderdaad ook amper de stal uit of het land op. Heel sneu :(:)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:18

Nou dan heb ik vast hele rare merries, want zodra ze doorhadden dat het dood was waren ze binnen 1 dag weer gewoon de oude.. Zowel de merrie die op 9 maand een dode 2-ling kreeg, als de merrie die door een foute ligging van het veulen een dood merrieveulen kreeg. Ze proberen het veulen in de benen te krijgen door erin te bijten en zachtjes te trappen, en als het echt niet reageerd begraven ze het onder het stro.. en klaar..

Ik moest wel wat lachen om dit stukje:
Citaat:
De mensen werden wakker door getrap tegen de stal aan, dus de merrie wilde duidelijk laten weten dat er iets mis was,..

Lijke me heeel sterk, als ze zo had kunnen denken, had ze ook wel zelf het vlies van het veulen af kunnen halen.. Tuurlijk was de merrie onrustig tijdens en na de bevalling, maar niet om de baas te alarmeren hoor..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:54

Ik had van de week een geboorte van een veulen op 279 dagen oud, na 2 dagen heb ik het veulen weggehaald, naar mijn idee had zij stro over de kleine heen gehaald. Nadat de merrie het veulen kwijt was ging zij enorm tekeer en heb ik het veulen in de kruiwagen voor de stal gelaten. Na nog een dag kon ik het veulen weghalen. Als zij nu een van mijn andere veulentjes ziet komt zij er direct aan en hinninkt heel aandoenlijk.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:55

Het hangt natuurlijk heel erg van de merrie af, maar ik heb 2 weken geleden met mijn merrie dit meegemaakt. Haar veulen is 's nachts overleden 2 dagen oud en we zagen het door het weer e.d. niet zitten om de merrie naar buiten te laten. 3 jaar geleden heeft zij ook een veulen dat toen al 2 maanden oud was verloren en haar reactie was toen: ruiken, wegrennen en hinniken naar haar andere vrienden. Even terugkomen en met dr neus bij de neus van het veulentje voelen (of het ademde) 2x met dr neus er tegenaan drukken en wegrennen naar de rest. Niet meer teruggekomen daarna. Omdat we haar 2 weken geleden de nacht dus bij haar dode veulen hebben laten staan heeft ze zich gehecht aan de geur van het dode veulen. Die geur was goed en dat was haar kind, hoe morsdood hij ook was. De volgende ochtend wilden we hem weghalen, maar ik heb nog nooit een merrie zo instinctief zien reageren. Ze brak de stal af en we hebben het veulen dus snel weer teruggelegd. Na 100 pogingen van de andere merries laten roepen, één merrie naar stal halen en weer weglopen met de deuren open... niets hielp. Ik heb toen een ervaren fokker gebeld omdat ik ten einde raad was en ik haar niet met geweld afscheid wilde laten nemen. Die fokker vertelde mij het verhaal over geur en dat het dode veulen er zo snel mogelijk bij weg moest om NOG erger te voorkomen. Ik wilde niet dat ze zichzelf zou beschadigen in de stal dus we hebben na hersenbrekende brainstormsessies het volgende gedaan. Veulen in de kruiwagen en naar het land gereden. Alles erbij losgelaten, oudere merrie, jaarling hengst en 3 jarige hengst... alle 3 roken ze even en hadden meteen door dat het niets was. De merrie daarentegen bleef bij de kruiwagen staan. Toen hebben we alle draden open gedaan en een zeil met wollen deken over het veulen gegooid en dat besprenkeld met brandspiritus. Merrie was helemaal de kluts kwijt en is het land ingerend met de anderen. Toen hebben we snel de kruiwagen weggereden. Zo was het de beste oplossing. Ik had al nachtmerries dat het veulen opgehaald werd en de merrie met de kadaverbak zou mee rennen...

Ik denk dus dat je moet proberen om snel het dode veulen bij de moeder weg te halen, hoe vervelend het moment ook is anders word het moeilijker. Wel even afscheid laten nemen maar dan weghalen (of beter nog, de merrie zelf laten weggaan). Dat past ook bij het natuurlijke scenario. Veulen te zwak, merrie gaat achter de kudde aan zonder veulen en veulen heeft alleen een doodsstrijd. Merrie komt eventueel nog even terug, als het veulen dan nog niet mee gaat neemt ze afscheid.

Edit: Mariska, dat stukje over die merrie die liet weten dat er wat mis was, dat vind ik niet zo vreemd hoor. Mijn merrie liet ook duidelijk merken dat er iets mis was met haar veulen, 2 dagen na de bevalling. Ze bleef ook verdomd rustig toen de veearts een infuus en een zonde in het kleine ding propte. Alsof ze wist dat wij konden helpen. Anders had ze die enge vent echt wel bij dr veulen weggetrapt hoor. Paarden kunnen niet bewust weten wat er mis is en dan met hun tanden het vlies losscheuren, maar ze kunnen wel voelen dat er iets mis is en om hulp vragen denk ik.