Passend zadel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ZappaSupreme

Passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:28

Ik heb erg veel moeite met een goed passend zadel te vinden voor mijn nu 5 jarige New Forrest. Heb mijn zadel al meerdere malen op laten vullen maar het ligt nog steeds niet naar mijn zin. Hoe is jullie ervaring hiermee en welk merk paste voor jouw NF het beste?

mistid

Re: Passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:35

Mijn vzh past er gewoon op (pagony diamant, 16"). Mijn Rossner Amerika spring past wel, maar schuift iets. Heb daar dus een bontonderlegger zonder bontrand bij onder het dekje, en dan past het super.

Wellicht ligt het bij jou eraan dat hij (gezien jonge leeftijd) nogsteeds spieren aan het ontwikkelen is ;) . Een onderlegger kan dan uitkomst bieden, ben je veel minder geld kwijt. Is de bespiering na een poosje zo dat het weinig meer veranderd kun je het definitief op laten vullen en eens paar jaar/2 jaar laten controleren ;)

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:21

ik heb een dressuurzadel van het merk greenfiel met een boomaat van 36 (dat is behoorlijk breed). Ook ik kon vorig jaar op mijn toen 4 jarige forrest geen passend zadel vinden, heb uiteindelijk na wel zo'n 6 zadels te hebben geprobeerd deze gevonden en die bevalt goed.
Blijft mooi liggen en zit ook nog eens fijn.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:24

Ik vind het niet verstandig om een onderlegger als (tijdelijke) oplossing te gebruiken. Investeer dan iets meer geld voor een zadel wat dan meteen goed past.
Kwa merken kan ik niet veel zeggen elke NF heeft een andere rug en andere bouw. Je zou een goede zadelmaker kunnen vragen.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:26

Raden een aantal zadelmakers ook aan hoor ;)

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:28

De ene is de andere niet.

Evaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 20:14

Ik heb een wintec dressuur (en wintec VZH gehad) voor mijn new-forest pony. De bomen kan je er zelf in doen van small tot wide. Ik heb zelf de witte boom erin, dat is extra extra wide hihi :P

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 09:34

Bedankt voor de informatie :D

Ik heb mijn zadel vanaf het begin door een zadelmaker laten aanmeten omdat ik wilde dat het zadel gewoon goed lag. Ik heb een ruitergilde omdat dit toen het enige zadel was dat enigzins goed lag. Het is aangepast met behulp van een voorsingel en daarna nog 2 keer opgevuld omdat het nog steeds niet goed lag. Mijn pony heeft nauwelijks schoft dus het is zo wie zo gevoelig voor verschuiving. Het zadel is alleen nog maar een jaar oud en ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment niet verder kunt opvullen. Om te voorkomen dat ik weer in dezelfde situatie beland had ik graag advies over jullie zadel :) Bedankt iig!

anoukdonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 10:55

ik moet ook nog kijken voor een zadel
ik ga misschien een wintec kopen

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:46

Ik heb een Lemetex Magic veelzijdigheidszadel met accent op dressuur. Dit ligt als gegoten op mijn NF. Volgens mijn zadelmaker is dit een merk dat op vrijwel alle pony's gelijk goed past.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 23:52

Hier staat ook een pony met heel weinig schoft en dus kans op verschuiving. We hebben een Stubben zadel voor haar, maar voor de kinderbillen die er soms op komen is 18" te groot dus nu hebben we er een Kieffer bijgekocht. Erg fijn, zit super, ligt super en schuift niet. Deze heeft een wat teruggesneden boom..... Ik zou dan denk ik toch voor een ander zadel gaan bij evt een andere zadelmaker, de ene is de andere niet.....

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 07:52

Ik heb een paarden Stubben :P

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 12:28

wij hebben een hulsebos! omdat me NF smalle schouders heeft, schuiven ed meeste zadels naar voren! :=

de kieffer van me moeder past hem toevallig ook erg goed :j

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:25

Ik had voor mijn eerste pony New Forest c-pony een Wembley zadel. Deze was aangemeten door onze zadelmaker. (ze was vrij algemeen gebouwt wel wat schoft en medium boom)

Momenteel heb ik voor mijn half-forester een Passier die vakkundig is opgevult door mijn zadelmaker. Ik heb voorheen een andere zadelmakers ertussen gehad alleen die konden prutsen met zadels, veel geld aan verspilt en nog geen passend zadel. Huidige zadelmaker is 1x langsgeweest en geen problemen meer met het zadel :P (ik moet hierbij wel zeggen dat mijn pony een hoge schoft heeft en niet de breedste is)

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:24

aaa hier nog een probleem met zadels. Mijn pony heeft niet heel erg veel schoft maar is ook nog eens overbouwd. Met als gevolg een flink schuivend zadel.

Wij hebben als tip gekregen om veel balkjes te lopen en te longeren zodat hij meer front kweekt. Dit heeft zeker geholpen, want het zadel blijft nu aardig op zijn plek liggen. Geen gezeur meer met bontjes ed.

Het probleem is nu alleen zijn dikke buik _O- hier door schuift het nu dus weer iets naar voren. Maar als de zomer periode weer achter de rug is gaan we weer flink trainen :D

Misschien heb jij net als ik wat aan deze tip??

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:55

hier ook heel weinig schoft en wel behoorlijk breed.
Ik heb een eruroriding luxor

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:21

Hoi,

Ik zweer bij een wintec zadel!
Je kunt de boom verwisselen en dat is zoooo handig.
Heb er op dit moment een rode boom in, volgens mij is dat 34''
En nog een mooi voordeel ervan is, is dat het geen echt leer is, dus je hoeft hem ook niet in te vetten, vochtig doekje erover en hij is weer schoon ;)

Evito_06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 11:42

Ik heb zelf een pagony dressage die licht echt goed op een new forest

Whis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:56

Ik had een wintec zadel, en ook een tijdje nog een BR gehad.
Pastte prima.