gelders met papier X friese zonder papier, welk stamboek ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

gelders met papier X friese zonder papier, welk stamboek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 18:10

kan een veulen uit een merrie met papier en een vader zonder papier in een stamboek ingeschreven worden of geregistreerd en zo welk stamboek ?
gaat om kwpn gelders en fries
neemt het ihw bijvoorbeeld deze kruising op ...

bedankt alavst

Anoniem

Re: gelders met papier X friese zonder papier, welk stamboek ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:17

Oei Zinzi dat zou ik echt zonde vinden van een merrie zoals die van jou met mooie klassieke afstamming.

Bij het KWPN hoef je in ieder geval niet aan te komen met zo'n kruising. Registreren kan wel maar niet naar keuringen e.d.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:36

is misschien ook wel zonde , maar die fries is een erg mooi paard en ook niet zuiver fries zit rijpaardenbloed in ...
maar heb zoveel pech gehad met Evienne en Zinti was zo,n lief moedertje voor de korte tijd dat het mocht duren dat ik haar graag een nieuw kindje geef :)
en GGK hengsten zijn allemaal achterlijk duur .... als alle bijkomende kosten van papier stamboek registratie btw etc ....
en kan haar over een aantal jaar altijd weer opnieuw dekken , met ggk hengst .
zal eens proberen foto van de fries x te posten ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 12:40

Gelderse hengsten zijn helemaal niet duur. Die 500 euro is een schijntje vergeleken met de rest van de (op)fokkosten. Helemaal als er wat misgaat. Één dag op de kliniek en je bent al hetzelfde bedrag als het dekgeld kwijt.
Bovendien moet je een kruisingveulen ook laten registreren, chippen e.d. Je bent dus niet goedkoper uit met een kruisingveulen, goedkoop is duurkoop want zo'n veulen brengt niks meer op dan de slachtprijs, als je er al vanaf komt.

Als je die kosten allemaal te duur vindt, zou ik persoonlijk niet dekken en wachten en sparen.

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:29

[***] schreef:
Oei Zinzi dat zou ik echt zonde vinden van een merrie zoals die van jou met mooie klassieke afstamming.

Bij het KWPN hoef je in ieder geval niet aan te komen met zo'n kruising. Registreren kan wel maar niet naar keuringen e.d.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 13:19

evt veulen als dat komt , heeft al een nieuwe eigenaar :)
zou puur fokken nu omdat zinti dit jaar een te vroeg geboren veulen heeft gehad ..
Dit is advies van de veearts , vandaar ....

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:04

Ik heb verder absoluut geen verstand van fokken maar is er geen nieuw stamboek, speciaal voor barrokke paarden? Misschien dat het veulen daar ingeschreven zou kunnen worden, al moet je je wel afvragen wat de waarde is van zo'n papiertje..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:16

EHK --> F-AM

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 20:48

voor mij heeft het geen waarde , ik weet wie mamma is ( beste paard van de wereld ) en pappa is een heel vriendelijke hengst die leuk kan lopen ....
maar voor een nieuwe eigenaar wel , en bij sommige stamboeken mag zo,n kruising wel en kan een veulen gewoon naar de keuring :)
en dat is dan wel weer leuk :))

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:50

Die gelderse hengsten zijn toch niet zo duur? Gewoon rijpaardhengsten vind ik wel duur (die beginnen zo rond de 8/900)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:14

gelderse hengsten vanaf 500 ex btw en de rest ...
maar er is voor mij niet zo veel keus ... vindt ik :)
RUBUS B is gaaf maar een AHOY net als mijn merrie , koss zijn er al heel veel van , galant is het ook niet ...
parcival ook al heel wat , nou ja wordt tijd dat ze eens mooi nieuw bloed goedkeuren bij dat KWPN

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:26

Voor 500 euro kan je ook nog bij verschillende KWPN hengsten terecht, zeker in deze tijd :j
Bijvoorbeeld Equador.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:08

Zinzi..Elegant...Nu kan het nog. Elegant x Ahoy is ook een veel gemaakte keuze. Ik ga echt met Janne mee ...Jouw merrie is veel te goed om er een vuilnisbak mee te fokken. Hoe lief die fries ook mag zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:56

Zinzi_jewel schreef:
maar er is voor mij niet zo veel keus ... vindt ik :) koss zijn er al heel veel van ,

Er zijn ook al heel veel kruisingen, ga van 't najaar eens op de paardenmarkt kijken wat er aan kruisingfries naar de slager gaat, dat er veel van zijn vind ik echt geen argument. Er zijn juist helemaal niet veel Gelderse paarden.

Met een merrie als die van jou is er wel degelijk heel veel keus. Zoals Natasja al zegt: Elegant bijvoorbeeld. Als je geen Koss wilt omdat er al veel van zijn dan neem je een zoon zoals Parcival of Alexandro, en nog verder weg: kleinzonen als Zethar of Vitens. Sirius is er ook nog, Laurentz, beide geen Koss bloed. Mocht je dat allemaal te klassiek vinden, er zijn ook rijpaardhengsten met een hoog % Gelders bloed zoals Negro, Farrington. En zo kan k nog wel even doorgaan, keus zat.

En advies van de veearts? Hoezo?

Niet om je aan te vallen hoor Zinzi, ik bedoel het meer om je te helpen, als jij graag een kruising wilt fokken moet je dat gewoon doen, maar niet onder het mom van 'er is geen keus' of 'het is heel duur' Dat klopt namelijk beide niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:37

Als het argument is 'het is heel duur' ... een slechte vreet net zoveel als een goede.. dan moet je er gewoon helemaal niet aan beginnen. Special d wordt ook aardig wat gebruikt in de gelderse richting. Wellicht zijn zoon Zanzibar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:26

Advies van de veearts om haar opnieuw te laten dekken ... omdat ze een dood veulen heeft gehad ...
Wat kruising fokken betreft , het is gewoon veel meer dekgeld en kosten aan stamboek om een raspaard te fokken , en heb onlangs ook een kruising gezien van een gelderse merrie x rijtypische fries en dat is een heel knap ding , staat behoorlijk in de gelderse richting , als er van mijn merrie en de fries een veulen komt kan dat ingeschreven worden bij het IHW , dus een papier krijgen welliswaar een register C , maar als 3 jarige kan het diertje gewoon voor de keuring bij het IHW rn bezit hij/zij over voldoende type dan kan hij/zij gewoon in een stamboek ...
De bedoeling is om het kruising veulen of zelf te houden of te verkopen aan iemand die ik ken en die nu al interesse heeft ( ga geen namen noemen , dat past niet ) , Dit veulen zal echt geen lekkers van beckers worden , dat is helemaal de bedoeling niet .
Dat een GGK kwpn hengst me nu te duur is omdat zinti verworpen heeft althans als je een 5 weken te vroeg geboren veulen verwerpen mag noemen , dit veulen was niet verzekerd en kost me nu gewoon bijna 1300 euro voor niks ... In dat opzicht bedoel ik duur ....
Zinti is nu 5 jaar jong , mocht deze kruising wat worden , heb ik nog jaren genoeg om een kwpn veulen te fokken , het gaat mij er nu om dat ik een advies krijg van een dierenarts en daar naar wil luisteren ,om zinti,s bestwil , maar gewoon geen 1000 euro heb liggen om dekgeld etc te betalen
@sammie , ze heeft een veulen gehad van andretti dat is een special D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:18

Degene die je dat advies gaf was toch geen dierenarts?

Ik begrijp je redenatie niet. Stamboekveulen kost teveel geld aan kosten stamboek, maar een gelder x fries wil je ook bij het IHW registeren? Dat kost toch ook geld?
En paspoort en chip zijn verplicht, ras of niet.

En wat betreft verkopen: het veulen is pas verkocht als je geld op de bank hebt. Zoveel mensen krabbelen terug of zeggen interesse te hebben en dan later zit je wel met een kruising die geld heeft gekost, maar waar niemand geld voor wil geven, mocht je zelf geen 2e paard willen of kunnen houden.

Nogmaals: als je een kruisingveulen wilt fokken moet je dat natuurlijk zelf weten en vooral doen, maar niet om de verkeerde redenen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 19:43

De dierenarts heeft het advies gegeven , en de magnetiseur ...
maar even uitgaande van de reguliere geneeskunde , gewoon de DA .
de registratie bij IHW kost niet meer als paspoort en chip kosten .

En niet iedereen wil perse een ras paard er lopen zat kruisingen rond met een heel fijne baas , gaan er ook zat naar de slager maar ook genoeg raspaarden gaan naar de slager om het een of ander ..
Zinti zal nu bijna hengstig worden en dan zal ik gaan beslissen ....
heb keuze uit fries of ander rijpaard , maar de fries trekt me gewoon het meeste :)
Ik ben bij ons op stal trouwens de enige met een rijpaard met papieren op de quarters na dan ......
dus wat papier bij een paard betreft ....... ach dat zegt gewoon niet alles , maar een keuring is gewoon wel leuk om te lopen , dus daarom de vraag of er een stamboek is die de kruising opneemt ...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:44

Vergeet je niet je lidmaatschap te tellen die er ook nog bij komt? :)
En in het stamboek opgenomen worden met een afstamming onbekend aan vaders kant, bovendien niet goedgekeurd en ook niet veterinair goedgekeurd, lijkt me niet dat dit bij een stamboek kan. Inderdaad ergens een hulpregister, wat geen toegevoegde waarde heeft.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 12:23

gaat niet direkt om de toegevoegde waarde , maar dier moet toch gechipt en een paspoort , kan m dan beter ergens inschrijven waar hij past ...
kan ook t shetlanderstamboek kiezen :))
bij wijze van ....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:01

Ja, maar dan registreer je niet in een stamboekregister en dan hoef je geen lid te zijn. Lidmaatschap zit ook snel rond de 100 euro.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:09

Ga dan voor een duitste hengst , daar staan er zat veel voor 500 euro en minder. Maar wat heb je daar nu aan een gelderse x fries. Dat is dan voorbeeld van fokken om te fokken. Zoek gewoon goedkopen duitse hengst dan.

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:11

kijk eens op site www.bagoniebos.com en dan hengsten
Staan paar goedkope tussen. En is vriendelijke vent als je belt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:11

Of een NRPS hengst die zijn vaak ook een stuk goedkoper dan KWPN hengsten.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:22

Goh,..

Breek me de bek niet open maar ik vind als je fokt, dan moet dat een gegronde reden hebben en goed overdacht zijn. Je merrie wordt misschien binnen een week hengstig en je weet nog niet eens wat voor paard je er op wilt zetten? Om nog maar te zwijgen dat je een kruising wilt fokken, dat ik ok hoor, maar niet met die argumenten die jij geeft... En zoals tamorelief al zei, kijk eens verder dan Nederland. Die 500 euro zal het wel niet maken op de andere kosten + dat die kruising fries die je nu wilt gebruiken niet gekeurd is en wie weet wat voor ziektes daarin rondsluimeren...
Mijn advies is: pak een goedgekeurde hengst en blijf binnen het ras, van echte Gelderse paarden zijn er al niet zo veel meer