Hoeveel groeit 3 jarige shetlander hengst nog uit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Hoeveel groeit 3 jarige shetlander hengst nog uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:41

Maandag gaan we een shet hengst kijken welke 3 jaar jong is.
Nu vraag ik mij af hoeveel hij ongeveer nog kan/zal groeien als we hem hengst laten.

Heeft iemand een idee?

Sappos

Re: Hoeveel groeit 3 jarige shetlander hengst nog uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:37

Dat zal heel minimaal zijn, op 3-jarige leeftijd hebben ze bijna hun eindmaat al bereikt. Het kan nog zijn dat hij een 4 cm omhoog gaat maar die kans is niet heel groot.
Mijn hengst is met 3 jaar gemeten op 90 cm en nu als 4-jarige is hij ongeveer 92 cm.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:42

Geld dat ook voor merries? Heb namelijk een vermoedde dat ze nu toch een kleine groeispurt heeft gemaakt en ze is net 4.
Kont staat nu een stukje hoger als schoft, neem aan dat dat komt door groeien en niet verzakker van de rug.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 11:21

Is het nou waar dat als je hem ruint hij meer de hoogte in zal gaan dan als hij hengst blijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:00

de een zegt van wel..de ander niet.
beetje moeilijk te bewijzen ook zoiets natuurlijk.

maar het is niet te zeggen over hoeveel ze nog groeien, zo heb ik een merrie die met 3 jaar gemeten is op 1.09, en die is nu 1.15 als ze al niet groter is. (ze is nu 7)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:48

Wat ik vaak hoor is dat er wordt gezegd dat wanneer je een hengst jong castreert hij eerst de hoogte ingaat en dan pas de breedte in en een hengst wordt eerst breder en dan hoger. Ik weet verder niet of dit in de maat ook uitmaakt of dat ze naar dezelfde grootte groeien.

Zou het in verhouding meer zijn? Dat bijv een pony van 90 cm 2 cm groeit (en miss meer omdat hij pas 4 is) en een pony van 1 meter miss wel 5 cm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 14:55

lijkt me sterk, bovendien heb ik ook wel gehoord van een mini die na het 3e jaar een grote kleine maat word