wat allemaal regelen voor merrie laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariekexzita

wat allemaal regelen voor merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:57

Heehee!

Dit word ons eerste eigen veulentje. Wat moet je daar allemaal voor regelen?

We willen haar laten dekken door de hengst ferro of rohdiamant.

Alvast bedankt!

InekeH87

Re: wat allemaal regelen voor merrie laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:24

hengstenhouder bellen om te vragen of hij aan huis dekt of niet. Dierenarts bellen en merrie laten scannen voor juiste dekmoment (laten scannen aan het begin van de hengstigheid). Als je een dektijdstip hebt regelen dat je op dat tijdstip of bij de hengstenhouder bent of de hengstenhouder bij jou thuis. Verder heb je voor de inseminatie niet veel nodig. Voor een natuurlijke dekking zal je naar de hengst toe moeten en dan zullen ze over het algemeen een aantal keer dekken. Bij KI maar 1 of 2 keer insemineren (althans zo ging het altijd bij mijn merries).

Dan wachten tot 16 a 18 dagen na de dekking om te scannen op drachtig. Is ze dragend hoera, zo niet dan begint het riedeltje weer opnieuw.

Daarna met een dag of 40 nogmaals scannen of er ook daadwerkelijk een embryo zit en niet alleen een lege vruchtzak (met 16 dagen kan je nog geen embryo zien). Is ze nog steeds drachtig dan hoef je in principe niets meer te doen totdat het veulen er is. UIgezonderd merriebrok voeren vanaf 8 maanden en bewegingsschema aanpassen. Tegen de tijd dat je merrie is uitgerekend kan je in de kraamstal hier op bokt terecht voor al je andere vragen omtrent de geboorte en de eerste dagen van het veulen.

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:38

Valt weinig aan toe te voegen :D Neem aan dat je een beeld hebt van het veulen dat je graag zou willen fokken, en dat de hensten die je noemt daar aan kunnen bijdragen.. Niet alleen het bekijken van de nafok van deze hensten is belangrijk, hengst en merrie moeten elkaars "minder punten" compenseren.. e.e.a. hangt ook af of je het veulen voor jezelf wilt fokken of voor verkoop..

Houdt wel in je achterhoofd dat als het de eerste keer niet lukt qua dracht, je wel verder in het seizoen komt, en dus aan een evt. keuring niet kan meedoen (veulen nog te jong of de jongste van de groep).

Het is in elk geval enorm leuk een eigen veulen te fokken, heb destijds ook genoten van onze "eerste", maak je niet al te druk en geniet er van!!!! Die 11 maanden vliegen écht voorbij :D

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:44

Ik volg dit topic omdat ook wij dit jaar ons eerste veulen gaan proberen te fokken. Nu vraag ik me alleen af; er wordt aangegeven 'laten scannen aan het begin van de hengstigheid'.
Wat nu als je merrie niet duidelijk hengstig wordt?

Famke29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:50

Mijn merrie toont ook geen hengstigheid, door goed te observeren valt het op een gegeven moment wel op dat ze wat vaker met de staart opzij staan, of dat hun stal wat sterker ruikt dan normaal.. wat je kan doen is een scan laten maken (op de kliniek stukken goedkoper dan thuis), zodat je enig idee hebt hoever ze in haar cyclus zit, een ervaren dierenarts kan dan aangeven of ze net hengstig geweest is of dat het "eraan" komt.. vanaf dat moment kan je de cyclus zelf volgen, en zal je bovengenoemde dingen ook gaan opvallen... en mijn merrie is een enorme stiekemerd hoor :D !!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:39

Dit topic past beter in de Fokkerij afdeling, vandaar een verplaatsing.
MD --> F AM

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:51

-> KS

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:53

Jose22 schreef:
Ik volg dit topic omdat ook wij dit jaar ons eerste veulen gaan proberen te fokken. Nu vraag ik me alleen af; er wordt aangegeven 'laten scannen aan het begin van de hengstigheid'.
Wat nu als je merrie niet duidelijk hengstig wordt?

Dan kan je gewoon zo laten scannen en de dierenarts kan dan zien hoever ze in haar cyclus is. Het kan zijn dat hij dan zegt volgende week nogmaals scannen of dat je in overleg met de dierenarts besluit om de merrie hengstig te spuiten.
Mijn merrie toonde verschrikkelijk hengstig terwijl ze dat niet was. Ik heb haar hengstig laten spuiten en een week later kon ik haar dekken inmiddels is ze 55 dagen drachtig.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:59

en in welke maanden laat je je merrie dekken of ben ik dan al te laat :s

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:36

marenmar85 schreef:
en in welke maanden laat je je merrie dekken of ben ik dan al te laat :s

Juni is een prima maand om te laten dekken; krijg je volgend jaar (als ze in 1 keer drachtig is) waarschijnlijk een mei-veulentje. Heb je pech en wordt ze niet drachtig, kom je wel steeds later in het seizoen te zitten.
Persoonlijk vind ik mei, juni en tot uiterlijk half juli de mooiste maanden om te gaan dekken, dan kunnen merrie en veulen volgend jaar al snel hele dagen (of 24/7) de wei in.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:40

Mee eens inderdaad :j

Bedankt voor de tips in ieder geval wat betreft de hengstigheid ;) A.s. zaterdag komt de dierenarts om te scannen en dan zien we gewoon verder.