uier maiden merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

uier maiden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:52

nu heb ik wel wat ervaring met fokken en uiers enzo, maar maidenmerries is niet zozeer mn ding :+

ik heb net een nieuwe, jonge (3 jaar) merrie gekocht, bij wie de spenen me meteen opvielen

die zijn namelijk écht groot, bovendien hingen er vanochtend kleine harsjes aan
de uier zelf is niks, er zit wel een klein beetje zucht in...

als ik ze vergelijk met onze andere maidenmerrie, dan heeft deze echt immense spenen, wat me doet vermoeden dat ze eerder al (op érg jonge leeftijd dan!!!) een veulen heeft gehad of mogelijk drachtig is, maar in het laatste geval zouden het volgens mij de spenen pas als laatste, nà de uier, moeten groeien.
ze is verder ook zeker niet dik (wat weliswaar ook weer niets wil zeggen, er zijn al zat merries bevallen waar niks aan te zien was ;))

ik laat haar iig scannen, maar in afwachting daarvan ben ik op zoek naar foto's van uiers van maidenmerries om mee te vergelijken.
ook om te kunnen inschatten of ze misschien eerder een veulen heeft gehad

ik maak vanavond ofzo ook wel eens een foto van de hare ;)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:19

ik zal morgen hier wel een foto plaatsen van de uier van ukkie, mijn 4,5jarige merrie die nu voor het eerst gedekt is, zij heeft nl in verhouding tot haar moeder en mijn andere merrie errug grote spenen terwijl ik zeker weet dat ze nooit een veulen heeft gehad (heb haar al vanaf jaarling)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:23

Mijn merrie, niet drachtig (heeft zeker weten nooit een veulen gehad) heeft ook grote spenen van zichzelf.

Froexiie

Re: uier maiden merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 00:38

Mijn merrie, 1e veulen, heeft totaal geen spenen. Terwijl ze wel al melk lekt.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 14:12

zo, bij deze wat foto's

er hangt elke ochtend wat hars aan, uiteraard geen dikke kegels :+ anders zou ik me wel heus zorgen gaan maken ;)

verder ziet haar uier/spenen er in het echt groter uit dan op foto, voelt ook groter aan :? (uiteraard bedoel ik dan voor een maiden, niet voor een merrie die op het punt staat te bevallen)

er zit echt wat zucht in en voor de uierstreek

je ziet haar spenen zelfs hangen zonder eronder te gaan kijken, gewoon als ze staat/loopt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de andere maiden-merrie-uier die ik ken, op 223 dagen dracht (droeg uiteindelijk 357 dagen ofzoiets)
merrie was wél eerder drachtig geweest het jaar ervoor, maar had veulen in vrij vroeg stadium verworpen
Afbeelding

de enige andere maiden waarvan ik me de uier bewust herinner, was 18 jaar oud en die had helemaal niks hangen, alles vlak, op 2 mini-knopjes van tepels na...daar heb ik alleen geen foto van

vandaar dus dat ik Dorina's geval wel behoorlijk vind voor een merrie die zogezegd niet drachtig is en zogezegd ook nooit eerder een veulen zou hebben gehad ;)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:13

frenia: haar uier lijkt vrij sterk op het uier van ukkie, uk is 4,5 en nu voor het eerst gedekt.
Zal morgen nog een poging doen tot foto's (had er een paar gemaakt, maar die zijn te donker geworden, krijg je met een zwart paard en foto's maken in donkere stal :+ )

igora had afgelopen jaar ook best een groot uier, die moet ook maiden zijn (al heb ik daar nog steeds mn twijfels bij zo normaal vond ze het veulen vanaf geboorte). Van haar zijn wel foto's te vinden in het DBT