[H][KWPN] Welke hengst voor deze merrie Spoed!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

[H][KWPN] Welke hengst voor deze merrie Spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 22:54

Mijn oude fokmerrie (21) is hengstig en we hebben besloten haar toch nog een keer te laten dekken. Ze is nog zo vitaal en ze is super gezond! :)

Aandachtspunten: Ze is vrij klein, dus graag wat een groter fokkende hengst, ze is wat sabelbenig, de lendenen zouden wat beter bespierd mogen zijn en de rug is wat week (deels ook ouderdom nu). De hengst moet met name een goede galop vererven (erg belangrijk punt).

Ik heb een heel mooi, maar wat klein veulen van Turbo Magic uit haar, en een Houston enter wat erg erg goed en veelbelovend uitziet. Ik wil graag een dressuurhengst, mag ook een jonge hengst zijn uit een goede, bewezen merriestam.
Liefst niet een al te dure, omdat ze niet zo makkelijk drachtig meer wordt.

Atlanta haar afstamming is: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=51539
Atlanta is een hannoveraans paard. Graag zou ik weer wat terug fokken op Argentan, maar is geen must. Andere opties zijn met goede argumenten ook zeer welkom!

Foto's: Sorry, niet super handige om te beoordelen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Haar veulens staan op www.avencis.dds.nl

Ben benieuwd!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:07

Rhodium...

Ik wilde eerst Amsterdam zeggen, maar dat is dv en is zie dat er al een ruin van is.

Rhodium komt uit een goede moederlijn, is dressuur maar kan ook zeker springen. Goede sterke bovenlijn, krachtig correct gesteld achterbeen. Eén van de weinig Ferro's die echt (veel) vergroot. Alle gangen zijn goed, maar Ferro's hebben over het algemeen toch wel een goede galop..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 23:19

Dat is één van mijn favorieten inderdaad. :) Dank je wel!
Waar staat die ter dekking eigenlijk..?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:25

Ben nog een tijdje (paar uren :+ , de beslissing om haar nog een keer te laten dekken kwam wat snel en onverwacht) ) aan het twijfelen tussen Equador (daar heeft ze bij de vorige eigenaar een mooi veulen van gehad die mooi is uitgegoeid) en Junior STV. Van die laatste ben ik erg weg van het type; meestal geen hele grote paarden, maar wel paarden met een goeie houding en veel lichaamsmassa en goed bewegen. Bovendien staat hij ook nog in de buurt; hoef ik dus niet ver te reizen, dat wil ik niet meer met die merrie en heb ik altijd vers sperma.

Ze moet vanmiddag even gescant worden, dus eventueel vanmiddag ook al insimineren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:35

Ik heb uit een zelfde type merrie 3 veulens waarvan de Parcival de mooiste was (Blits in mijn profiel). Spermakwaliteit is heel goed.
Hij is niet duur in het dekgeld en bovendien is Boeve ook nog eens heel schappelijk als het niet meer lukt met een oude merrie.
Hij vererft een goede galop en een sterke bovenlijn. Mijn Parcival's zijn allemaal goed aan de maat maar ik denk niet dat hij sterk vergroot.

www.jboeve.nl

Lante

Re: [H][KWPN] Welke hengst voor deze merrie Spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:52

Ik heb inderdaad ook aan Parcival gedacht. :) Ik vind het een positieve hengst, die deels Gelderse afstamming spreekt me ook aan in Junior. Wat me tegen gehouden heeft wat betreft Parcival is dat deze merrie niet veel bloed heeft in de nabije generaties en Junior voegt dat naast de deels gelderse moederlijn wel toe. Parcival natuurlijk weer een stuk minder... :)

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:53

Gribaldi? ;)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:58

Parcival geeft vaak kleintjes.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:00

Weet je wat het is; ik vind ze super; de Gribaldi's, het zou ook wel kunnen passen verwacht ik, heb er zeker over na gedacht, maar wel heel erg commercieel en ik ben bang dat hij nu Totilas het zo goed doet nòg meer gebruikt zal worden...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:03

Billy20 schreef:
Parcival geeft vaak kleintjes.

Op zich fokt mijn merrie niet echt klein, ook al is ze zelf niet groot; de Turbo Magic is zelfs geen echt kleine geworden (er zijn zelfs D pony's van die hengst gekomen met grotere moeders).
De nakomelingen van Equador is ong. 1.70 en de Amsterdam nog groter. De Houston lijkt ook netjes aan de maat te worden.

Junior staat er ook niet om bekend dat hij echt grote fokt. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:57

Parcival fokt heel bloederig. Het % bloed zegt niks, er zijn hengsten met een hoog % bloed die lomp fokken.
Kijk maar eens hoe hij mijn merrie's veredeld heeft. Zowel in de benen als qua rasuitstraling.

Ik heb een 7 jarige Parcival merrie van 1.65 (haar moeder is 1.63), ze was op de keuring als 3 jarige de kleinste van de 5 Parcivals die hoog op de keuring liepen, dat waren allemaal grote merries.
Ik heb nog een 3 jarige ruin van 1.68, is nu al even groot als zijn moeder en ik heb nog een 2 jarige van nu al ruim 1.60. In mijn ervaring fokt hij gewone maat en geen extreem grote of kleine paarden. Bovendien tonen ze groot door het front.
Als er een enkele E pony loopt fokt een hengst niet gelijk kleintjes, moederlijn is bovendien medebepalend en de eerste veulens van een merrie zijn ook vaak kleiner dan gemiddeld.

Ik weet niet hoe de karakters van de Junior nakomelingen zijn? Ik meende dat hij mede daarom niet zoveel dekte.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 11:04

Ik geef niet om sensibele karakters, dat past juist wel bij mij. Vorig jaar heb ik met Houston gedekt en ben erg tevreden met het veulen. Die staat ook niet bekend om zijn makkelijke karakters. Ik blijf toch liever in de dressuurhoek i.p.v. de Gelderse. Mijn paard is ook geen gelderse merrie en de nakomelingen uit de dressuurpaarden zijn erg aansprekend en geven geen reden om over te stappen naar een Gelderse hengst, al vind ik Persoonlijk Parcival erg mooi fokken.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:24

"Aandachtspunten: Ze is vrij klein, dus graag wat een groter fokkende hengst"

Vandaar mijn opmerking

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:47

Ja, ik snap het. :)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 00:57

Rhodium staat ter dekking bij de Dalhoeve http://www.dalhoeve.nl
Alleen mijn ervaring is met Rhodium dat de maat erg wisselend is.
hij kan paarden van 1.70 geven, maar ook van 1.62.

Ik heb zelf een rhodium merrie (staat in mijn profiel) maar deze is niet echt groot 1.64m, terwijl de merrie,s uit de moederlijn bij die van mij allemaal 1.68 en hoger zijn.
Ik ken ook enkele rhodium,s hier in de buurt, en de maten zijn echt varierend.
Hij geeft wel hele mooie paarden en ze kunnen alle super galloperen en hebben een super achterbeen gebruik :P

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 07:22

Nog andere opties? :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 07:58

ampere? op stal waar ik zadelmak maak hebben ze echt een chique merrieveulen. Mooie bovenlijn, elegant hoofd, en hoog op de benen.

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:20

Flemmingh bloed lijkt mij ook wel te passen op deze merrie.
En flemmingh heeft bewezen dat hij maakt fokt.
Tevens ook fijne karakters.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 11:54

Welke Flemmingh denk je dan aan? :) Heb ik ook over na gedacht inderdaad. Ampére zou ik zelf niet voor kiezen; ik wil een bewezen hengst (heb niet zoveel kansen meer, de merrie is 21) en de merrie fokt al heel chique, dus moet wel een hengst hebben die wat massa geeft aan de nakomelingen. :)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:49

Valdez een optie??

Ik heb overigens een Wolkentanz uit een Airport moeder ;)
Heel erg goed bewegen. :j
Afbeelding

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:00

Ik heb al een Houston uit haar en al een paard met Coctail bloed, dan blijf ik voor mijn gevoel wat in hetzelfde bloed zitten, dat vind ik dan weer jammer. Was anders een goede keus geweest misschien. :D

Heb je een foto o.i.d. van jouw Wolkentanz X Airport? Die kom je hier niet veel tegen! :)

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:26

Heb zelf ook een airport merrie (zie profiel). Wel een iets ander type (absoluut geen weke rug en haar galop is de beste gang). Omdat mijn merrie wat springachtig gefokt is (horizontaal) en die van jou ook, denk ik dat onderstaande hengsten goed zouden kunen passen.

Oscar
Olivi
Special D

Ook Weltmeijer doet het erg goed op Airport merries. Ik heb zelf wel met Valdez gefokt, maar las dat je daar geen interesse in had.
Als ze wat jonger was geweest had ik Rotspon nog geprobeerd als experiment. De fokker van mijn merrie raadt trouwens altijd Stedinger aan.....

Succes met je keuze en laat het ons nog even weten, ik ben benieuwd :D
Laatst bijgewerkt door Cerize op 23-06-09 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 21:28

Lante schreef:
Ik heb al een Houston uit haar en al een paard met Coctail bloed, dan blijf ik voor mijn gevoel wat in hetzelfde bloed zitten, dat vind ik dan weer jammer. Was anders een goede keus geweest misschien. :D

Heb je een foto o.i.d. van jouw Wolkentanz X Airport? Die kom je hier niet veel tegen! :)

Bovenstaande is mijn merrie :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 21:50

Ik denk dat ik haar bij Junior STV ga doen. Er zit een mooie Gelderse lijn achter in combinatie met Wathamin en Afrikaner vind ik dat mooi (niet tè zoals ik dat eigenlijk pij Parcival vind, ik wil graag wat bloed houden). Bovendien fokt hij vrij uniform (kan ook niet anders met zo'n vader haha :P ), rijk front met verticale halzen, schuine schouders en genoeg lichaamsmassa en tot slot, niet onbelangrijk, veulens met goed achterbeen gebruik. Hoewel hij zelf voor geen ene meter springt, doen veel nakomelingen dat nog vrij aardig ook. :D Zelf heeft hij goed gepresteerd tot het hoogst haalbare en hij ziet er op deze leeftijd nog top uit. Hij bevrucht goed en staat in de buurt (ik wil niet te ver reizen met mijn merrie en ook niet dat ze gaat logeren, vandaar).

Verassende keuze..?