Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ccathalijne schreef:Ik vind het wel overdreven dat je dit niet zelf zou kunnen doen. Als je het leuk vind als die meisjes er af en toe op zouden kunnen zitten met bijvoorbeeld wandelen. Dan zou je eerst met het zadeltje kunnen gaan wandelen en dan eens een keertje hangen. Even erop zitten. Zelf heb ik een aantal shetlanders beleerd en ben er altijd gewoon rustig mee gaan wandelen etc. etc.En later een touwtje aan het halster en gewoon zonder zadel even hangen en later zitten. Dat ging altijd heel makkelijk. Mocht ze heel wild reageren op het hangen dan zou ik er inderdaad wel hulp bij halen.

anita87ruud schreef:Even voor de duidelijkheid... Het is idd niet dat ik geen ervaring heb met het beleren van paarden. Beleer namelijk zelf ook paarden. Maar het gaat er juist om een geschikt ruitertje.
Heb inmiddels al een ruitertje gevonden. Deze meid kan goed rijden en is zeker niet te zwaar en te lang. Zolang de shetlander het mooi vind, vind ik het ook mooi. Als ik verneem dat de shetlander er geen plezier aan heeft stop ik er gelijk mee!
De shetlander heeft al een zadel ect op gehad, dus met kleine stapjes gaan we verder.
De shetlander kent alle commando's en luisterd goed naar me. Maar vind het zelf toch wel spannend als er een kindje opzit.
TE5 schreef:Dit moet je dus niet zelf gaan doen als je er geen ervaring mee hebt! Ook niet met een shetlander
Als je goede begeleiding zoekt kan je het misschien samen doen (als jij niet te groot bent), en dan kan diegene al je vragen beantwoorden
shetty schreef:Wij hebben onze shetlander ook zelf beleerd, was toen net 4 jaar en had sinds kort een halster om. Ben begonnen met longeren aan het halster, toen met een hoofdstelletje, daarna een zadeltje erop. Daarna eerst longeren zonder iemand en als ze dan haar energie een beetje kwijt was mijn dochtertje erop.
Ging super goed, natuurlijk had ze wel eens dagen dat ze wat frisser was maar echt bokken en zo heeft ze maar weinig gedaan. Ook afwisseling is denk ik belangrijk. Eeen shettie vind longeren al snel saai en gaat dan lopen klieren. Dus ik nam ze mee wandelen met iemand erop en later aan de fiets mee.
Omdat mijn dochter ook nog maar klein was deed ik op moeilijke dagen bijzetteugels eraan zodat ze niet helemaal het hoofd tussen de benen kon steken of de teugels uit de handen trekken.
Succes ermee!