Ik ga dit jaar met mijn jaarling naar een paar kampioenschappen.En ik vroeg me af of er iemand weet waar de jury's meestal opzoek zijn ? Naar waar kijken ze echt bepaald bij zo'n kampioenschappeN ? Hebben jullie misschien een paar tips die helpen punten te verdienen ??
Alvast bedankt
Suzanne F.
Geplaatst: 15-06-09 13:20
Ten eerste is een jaarling geen veulen. Ten tweede, welk ras?? KWPN heeft geen jaarling keuringen.
ja nu weet ik ook wel dat het geen veulen is . gwn kampioenschappen die jaarlingen keuren . Het is een BWP
Suzanne F.
Geplaatst: 15-06-09 14:43
Sorry ik weet niet of het BWP jaarlingkeuringen hebben. Geen idee. Kan je dat niet op de site of reglementen vinden?? Ik zie trouwens niet het nut in om met een jaarling naar de keuring te gaan. Wacht lekker tot ze 3 is voor stamboekopname.
BWP heeft inderdaad keuringen voor jaarlingen. Die verlopen net zoals bij de oudere merries. alleen houden ze meer rekening dat de jonge dieren nog wat meer uit verhouding staan dan dat ze dat bij oudere volgroeide dieren zouden doen.
Elke jury van sportpaarden bekijkt een paard op zijn corectheid, rastype en sportaanleg. bij een jaarling zullen ze ook kijken of hij voldoende ontwikkeld is.
Sowieso heel goed kunnen bewegen, veel schoudervrijheid, goed ondertredend achterbeen, moet snel kunnen schakelen. Makkelijk galopperen. Verder een mooi type, correct op de benen en opwaarts gebouwd.
En bij het KWPN doet de afstamming, de naam van de fokker en de naam van de eigenaar ook nog mee.
petraaken
Is bij het BWP echt niet anders hoor Suzanne hoewel ze hier nog eerder een springpaard verkiezen boven een uitstekend bewegend paard met dressuurafstamming.
katrienh
Geplaatst: 20-06-09 11:58
Naar welk prijskamp ga je?
Isee
Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-09 07:57
ik weet het noch niet, misschien prijskamp tienen . Als ze daar de jaarlingen doen , ik denk het wel
hey, ik vind meestal een jaarling keuring weinig waarde toevoegen. Zeker is dit voor de meeste paarden echt niet hun beste periode in hun leven. Bwp keurt idd jaarlingen, maar dressuur stelt nog niet veel voor hoor. Het blijft toch vnl een springstamboek.
Verder ga ik volledig met Suzanne F mee, buiten het plaatje is er vaak nog de 'politiek' van het stamboek dat erbij komt kijken. Wie kent wie en wie gunt men wat.