Voorbrenghoofdstel? Of een gewoon hoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Voorbrenghoofdstel? Of een gewoon hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 20:42

Hallo allemaal,

Dit jaar ga ik voor het eerst naar de keuring toe met mijn 6-jarige Kwpn merrie. Nu zit ik nog met een aantal vragen wbt. het voorbrengen. Ik heb begrepen dat je netjes in het wit gekleed moet, dus witte broek, wit shirt/blouse. Vlechten moet verplicht rechts en het liefste knotjes ipv. roosjes?

Nu zit ik met de volgende vragen, wat voor hoofdstel moet ik gebruiken tijdens het voorbrengen? En mag je de sperriem aan je hoofdstel gebruiken, of hebben ze liever een neusriem zonder sperriempje?

Alvast bedankt!

Groetjes,
amanda

badtothebone

Re: Voorbrenghoofdstel? Of een gewoon hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:22

Knotjes zitten toch gewoon aan de kant waar de manen hangen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:39

Vlechten doe je aan de kant waar de manen hangen, kleine knotjes zijn gewenst. Voorbrenger dient in het wit te zijn. Alle reglementen kan je vinden op www.kwpn.nl
Hoofdstelkeuze is vrij, mag met en zonder sperriem, wat het mooiste staat bij de vorm en lengte van het hoofd. Voorbrenghoofdstel is ook mooi, die van mij had ik iets aangepast, eigen frontriem erop gedaan en een iets dunner dubbelgebroken trensje erin.
Ik had deze:
Afbeelding

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 17:41

Ik moet zeggen dat ik jou hoofdstel wel gigantisch mooi vind! Ik denk dat ik van de week ook maar eventjes ga kijken, ben alleen bang dat het hoofd van mijn merrie te "grof" is voor zo een chique hoofdstel. De witte kleren zijn inmiddels al gekocht vandaag. En mooi dat je mag vlechten aan de kant waar de manen hangen. Vanaf vanavond gaat de merrie op stal, en ik ben zeer benieuwd hoe ze zich gaat laten zien volgende week :)

Bedankt iig!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:42

Ik gebruik een gewoon glimmend gepoetst hoofdstel waar ik de neusriem vanaf haal. Werkt ook heel goed

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:44

Vjestagirl schreef:
Ik gebruik een gewoon glimmend gepoetst hoofdstel waar ik de neusriem vanaf haal. Werkt ook heel goed

Ikzelf vind persoonlijk dat zonder een neusriem het hoofd heel lang lijkt. Ikzelf vind een neusriem erom mooier.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:46

Suzanne F. schreef:
Ikzelf vind persoonlijk dat zonder een neusriem het hoofd heel lang lijkt. Ikzelf vind een neusriem erom mooier.

Klopt kijk maar eens bij de Welsh A tjes, de mooiste koppies van de wereld en toch een neusriem om het hoofd z.g. te breken.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:48

Mijn neusriem maakt mijn hoofdstel juist echt af. Omdat haar hoofd hierdoor iets minder "lomp" lijkt. Ik ga morgen toch maar even kijken of ik een mooi keuringshoofdstel kan vinden. Kan 'm altijd nog een keer proberen, als het niks is, kan ik 'm altijd nog verkopen. Wat gebruiken jullie tijdens de keuring als lijn? Ik denk dat ik gewoon een mooie zilverkleurige hengstenketting gebruik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:21

Dat ligt eraan hoe je paard is. Vaak wordt bij merries een zacht touw gebruikt of gewoon teugels eraan.
Een hengstenketting werkt heel heftig in en kan zo de beweging belemmeren in het lopen.
Zelfs bij hengsten hebben ze vaak gewoon teugels eraan (zoals ik het op de foto heb)
Is je merrie erg brutaal, sterk?? Of sensibel, gevoelig?
Ik zou er alleen een ketting aan doen als het echt een koei is.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:24

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 19:59

Suzanne F. schreef:
Vjestagirl schreef:

mee eens..

zelf hou ik ook idd van het voorbrenghoofdstel wat hier net stond, staat goed en mooi.

Een hengstenketting zou ik zelf niet snel doen, tenzij je paard gevaarlijk/vervelend is.. en dan nog ligt het eraan hoe je paard hierop reageert..zou zelf voor touw gaan

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:11

Amanda_T schreef:
Wat gebruiken jullie tijdens de keuring als lijn? Ik denk dat ik gewoon een mooie zilverkleurige hengstenketting gebruik.

Even uitproberen met monsteren. Heel veel paarden zijn te gevoelig voor de hengstenketting en dan is een licht touw dat ook fijn in de hand ligt fijner werken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:04

Suzanne F. schreef:
Vjestagirl schreef:

En ik doe het dus juist omdat ik vind dat ze met neusriem al snel zo'n ingesnoerd koppie hebben. Zonder neusriem toont het veel mooier, veel zachter.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:29

Vjestagirl schreef:
En ik doe het dus juist omdat ik vind dat ze met neusriem al snel zo'n ingesnoerd koppie hebben. Zonder neusriem toont het veel mooier, veel zachter.

Voor de duidelijkheid, heb je het over een KWPN merrie zoals TS in haar eerste post aangaf?????

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:42

Oke, de hengstenketting is dus geen succes, Dan ga ik voor een mooi touw, Helaas zijn alle halstertouwen die ik heb, té dik, dus moet nog even op zoek naar een mooi touwtje.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:45

sarabande schreef:
Vjestagirl schreef:

Voor de duidelijkheid, heb je het over een KWPN merrie zoals TS in haar eerste post aangaf?????

Nee, ik gebruik het voor mijn Fjord-met-absurt-groot-hoofd