Drachtig met als gevolg slappe achterhand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Drachtig met als gevolg slappe achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 17:49

Bij mijn paarden op de wei loopt een drachtige merrie (1,40m) en ik vond dat ze de laatste tijd(4 weken) erg raar op rust staat. Ze belast nooit 2 benen als ze stilstaat, het beentje (allebei) gaat gelijk op rust.
Nu deed ze dat vandaag weer en toen ze wegliep zakte ze zo door een van haar achterbenen heen, ze kon zich nog wel herstellen en liep daarna gewoon verder.
Ook als ze zich zelf omdraait ziet het er wat moeizamer uit. Ze draaft en stapt wel gewoon (galop geen idee).

Verder is ze gewoon gezond en eet goed. Ze is begin juli uitgerekend en papa is onbekend...van horen zeggen is pa gevlekt maar ja is vlekkie 1,30 of 1,70 :?

Zou het kunnen zijn dat het veulen in de weg zit of kunnen paarden ook last hebben van bekken instabiliteit.
Ik heb vandaag de eigenaar mijn verhaal verteld en geadviseerd om er even iemand naar te laten kijken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:55

Ja, paard kan last krijgen van bekkeninstabiliteit, maar ook van "losse" banden. De ophangbanden die de baarmoeder op de plek houden. Deze kunnen door de dracht opgerekt worden en daar kan een merrie ook erg veel last van hebben. Kan ze nog wel goed in de benen komen als ze een poos gerust heeft? Daar kun je ook veel uit op maken. Je zou een DA er naar kunnen laten kijken om precies te weten wat het is, maar er is volgens mij weinig wat er aan gedaan kan worden...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 18:00

Ja ze kan zich nog wel goed uit de voeten maken. Dat is geen probleem.

fjordnina

Re: Drachtig met als gevolg slappe achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:12

Als ik de tijdspanne zo bekijk kan het ook goed zijn dat het veulen aan het proefdraaien is. Dat doen ze meestal zo'n 3 a 4 weken voor de geboorte. De merrie kan daar erg veel last van hebben.

Is het constant of lijkt het meer in de vorm van aanvallen te komen?