Ik heb vanochtend Beauty opgehaald bij de hengstenboer. Ze is 8 juni geïnsimineerd en vertoont geen hengstigheid meer. Het is nu 13 juni. Nou zou ik morgen al graag weer rijden. Maar ik weet niet of dat al weer verstandig is en al kan. De insiminatie is dus 5 dagen geleden.
Je kan prima rijden. Het is zelfs beter om na het insimeren je paard beweging te geven zodat 'het' er allemaal wat dieper inzakt. Dus betere kans op bevruchting.
Op een ander forum zijn een aantal die jullie meninf delen. Maar ook een aantal die zegt 2 tot 3 week te wachten.
Hmmm ik denk dat ik een rustige rit ga maken in het bos. In de weide loopt/rent ze immers ook!
CTJ
Geplaatst: 14-06-09 12:19
Misschien dat de ervaringen verschillen. Ik doe dit nu 3 jaar zonder problemen en bij ons op stal zijn er die dit al 11 jaar doen. Al deze paarden raken telkens wel drachtig. Veel plezier met je buitenrit!
Ik ben ook de dag erna weer gaan rijden (mijn merrie is 's avonds laat geinsemineerd en ik had 's ochtends al gereden). Ze is nu 53 dagen drachtig. Ik heb 3 dagen terug het hartje zien kloppen. Ik heb na de inseminatie geen dag minder getraind. Ik heb wel het springen even laten zitten. Iets in mij zegt dat dat toch niet zo goed is om meteen weer te springen. Inmiddels al weer ene klein hindernisje gesprongen zonder gevolgen.
Tuurlijk kan je paard gewoon werken. Vroeger gingen de boeren met hun paard al rijdend voor de wagen naar de hengstenboer, soms over afstanden van 20 km en meer, en dan moesten ze dezelfde dag ook weer naar huis.