[KG] welke kleur heeft mijn toverbal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaa

[KG] welke kleur heeft mijn toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 22:51

2 maanden geleden zag ik roosje voor het eerst. Ze was toen zilverappel van kleur (ik heb geen verstand van de kleuren maar de vorige eigenaresse vertelde me dat). Toen begon ze wat te verharen en ze werd steeds witter, en toen ze echt wit was dacht ik oh wat leuk ze verkleurd :D. Maar Roosje verkleurde daarna nog een keer. Opeens, toen haar zomervacht doorkwam werd ze grijs van kleur. Ik vind het ene heel apart kleurtje, ook omdat ze witte manen heeft. Ik vraag me echt af wat voor kleur ze nou heeft en ik hoop dat jullie me kunnen helpen *D

Zo was ze eerst: (daar was ze wel al wat witter geworden door een flinke poetsbeurt)
Afbeelding

Daarna werd ze dus wit, alleen haar hoofd en benen bleven donker.
http://i265.photobucket.com/albums/ii23 ... i006-1.jpg
http://i265.photobucket.com/albums/ii23 ... mei094.jpg

En nu is ze dus grijs
Afbeelding

en op haar kont zie je het echt goed
http://i265.photobucket.com/albums/ii23 ... uni025.jpg

Nou dat waren de kleuren dus, ik hoop dat jullie me kunnen helpen :D

Lyonesse

Re: [KG] welke kleur heeft mijn toverbal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:06

Roan. Maar de basiskleur zou ik niet weten. Volgens mij vos

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:17

Ik denk ook roan, vooral omdat ze zo wit geworden is tussendoor, en haar hoofd blijft donker. Zeker geen zilverappel.
Welke kleur hadden de ouders?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:21

zeker geen roan, dan hadden de manen en staart vos moeten zijn.
ziet er nu zilverappel uit."duidelijke appeling, en zilverkleurige staart & manen"
maar wat voor kleur hadden haar ouders?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:22

waarom? Als het een zweetvos is? Bruin of zwart is hij zeker niet, want hij heeft voskleurige benen en niet zwart. Zilverappel zie je niet op vos.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:28

waar zie je vos dan?
een zilverappel word met een "biskwie" kleur geboren, of zo'n kleur als een palomino-veulen (lichtvos)
maar je hebt zeker nog zilverappels over vos, alleen dan over chestnut.dan worden ze grijsbruin, met zilveren behang.
maar deze is niet basiskleur vos...

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:34

Ik ben er vrij zeker van dat je een chocolate roan hebt oftewel een roan met als basiskleur zilverappelzwart.
Hier een choclate roan rocky mountain horse.
Afbeelding

En hier nog eentje. Deze hengst is van een bevriende fokker in Amerika
http://slickrockstables.com/Smoke.html

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:50

Foto's in profiel zien er toch eerder vos uit...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:42

spicegirl schreef:
waar zie je vos dan?
een zilverappel word met een "biskwie" kleur geboren, of zo'n kleur als een palomino-veulen (lichtvos)
maar je hebt zeker nog zilverappels over vos, alleen dan over chestnut.dan worden ze grijsbruin, met zilveren behang.
maar deze is niet basiskleur vos...

Citaat:
De verdunningskleur silver, ofwel zilverappel, heeft alleen invloed op zwart pigment. Vossen kunnen dus drager zijn van het Silver-gen zonder dat dit zichtbaar is.

Quote van de wiki. Zilverappel vos zie je dus niet.

Als ik zo die foto zie denk ik dat CrazyCat ook wel eens gelijk kon hebben.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 01:09

Kleur van de ouders kan uitsluiting geven, misschien kan je ze nog achterhalen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:56

dat veulen van de foto heeft rossige manen, geen wit/zilveren.
wiki klopt niet helemaal.er zijn er waarbij je het niet ziet, maar sommige wel, vnl. de appeling...
je kan wel manen trekken, en genetisch laten testen,dat is de enige manier van zekerheid!

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:15

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:19

spicegirl schreef:
dat veulen van de foto heeft rossige manen, geen wit/zilveren.
wiki klopt niet helemaal.er zijn er waarbij je het niet ziet, maar sommige wel, vnl. de appeling...
je kan wel manen trekken, en genetisch laten testen,dat is de enige manier van zekerheid!

Je moet de manen van mijn zilverappel hengstje een zien in de winter (profiel). Daarbij zie je vaak een gloed van de vachtkleur weerkaatsen in de manen.
Als ik een blauwe deken op doe dan lijken zijn manen voorzien van een blauwe gloed.

Met name de duidelijk zichtbare witte wimpers waren voor mij bovenop de exact kloppende kleur voor chocolate roan de meest duidelijke indicator.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:25

ik zie wel dat ze op die site van de hengst erg creatief met kleuren zijn.
het eerste veulen is geen palomino.3 kleur bonD (t ?) bestaat niet.en 2 verschillende kleur veulens zijn allebei palomino zilverdapple.een niet bestaande kleur....

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:28

De moeder zal dus wel roan zijn. Zijn er van de vader meerdere afstammelingen bekend toevallig?
Aan de kleuren van zijn nakomelingen valt ook een hoop te zien.
Vader ziet er namelijk uit als palomino, maar het zou mij niets verbazen als die dubbel zilverappel is met evt. nog een creme gen erbij. Overigens kan genetisch palomino met een niet zichtbaar zilverappelgen ook. (zilver zie je inderdaad niet op een vos basis, hoewel ik vind dat ze dan vaak toch een beetje richting zweetvos gaan)

Dit is een vos, met een dubbel zilverappelgen. Geboren in NL woont nu in FR.
Afbeelding

Dit is bijvoorbeeld een dubbelzilverappel merrie die gisteren in Nederland is aangekomen. (met homozygoot zwarte basis)
Afbeelding

En dit is een merrie van dezelfde eigenaar met dubbel zilverappel en 1 creme gen (met homozygoot zwarte basis)
Afbeelding

Bovenstaande paarden zijn DNA getest op kleur.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:47

Ik denk zweetvos roan of choclate roan, als de moeder bruin grijs is zal dat wel bruin roan zijn en de papa palomino, kan het dus dat het of zweetvos roan is of choclate roan

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 13:21

zweetvos roan bestaat niet....

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 13:30

hier staan een aantal nakomelingen van dent trail boss (vader dus van roosje) http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

ze zijn niet allemaal van dent trail boss maar de meeste wel moeten jullie maar even kijken ;)
zijn dus toch wel veel met het zilvere gen toch? nouja ik ben hier niet de kleurkenner ik hoop dat iemand weet wat roosje nou precies voor een kleur heeft :P van al die verschillende kleuren die jullie noemen word ik niet echt wijzer :')

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:53

Gezien zijn nakomelingen lijkt het er inderdaad op dat de hengst dubbel zilverappel is met een zwart en een vos gen als basis.

Aangezien de moeder grijs/bruin was en dus volgens mij gewoon roan. En de vader zoals het er naar uit ziet altijd een zilverappelgen doorgeeft hou ik het toch op een chocalate roan.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:24

fotootje van de moeder??

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 22:15

Ik kan op internet helaas geen foto vinden van haar moeder.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:01

Ze is zilverappel-roan.
Moeder was moorkopschimmel, wat dus roan is.
Vader is Dent Trail Boss die zilverappelbruin is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:37

zilverappelbruin is ie niet. vos met een zilverappelgen.hetzij enkel, hetzij dubbel.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:06

spicegirl schreef:
zilverappelbruin is ie niet. vos met een zilverappelgen.hetzij enkel, hetzij dubbel.

Ben ik niet met je eens. De vader is zeker geen vos met zilverappelgen zie mijn eerdere post met foto van een vos met 2x zilver.

Dent Trail Boss x Olivia van de Nijreeshoeve
Hij heeft dus op een palomino merrie een zilverappelbruin veulen gegeven en op dezelfde merrie een palomino (met vrijwel onzichtbaar zilvergen).

Hij draagt dus zeker een zwart gen anders was het eerste veulen niet zilverappelbruin geweest en de palomino merrie draagt een verborgen agouti gen (wat niet toont op vos/palomino) Die komt niet bij Dent Trail Boss vandaan anders was hij vanwege zijn zwart gen zelf zilverappelbruin geweest.
Aangezien hij ook een palomino veulen heeft verwekt draagt hij dus ook zeker een vos gen.

Hij is dus als basis zwart/vos en dus een zwart paard als je de zilver verdunning weg denkt. Een zwart paard met dubbel zilver verdunning (en zeker als er ook nog een creme gen in zit, (maar dat weet ik niet zeker zolang hij geen cremello heeft gegeven op een palomino merrie) is dus eigenlijk de enige mogelijke kleur voor Dent Trail Boss.

De merrie van de TS is dus zilverappelzwart roan. (chocolate roan)

Ik heb overigens zelf een zilverappelzwart hengstje en een goede vriendin fokt en importeert al enkele jaren diverse paarden in diverse schakeringen van zilverappel. Heb me echt juist in deze kleur verdiept, omdat mijn hengst waarschijnlijk t.z.t. gekeurd gaat worden als dekhengst. Vandaar dat ik misschien wat stellig overkom, maar ben hier dan ook vrij zeker van.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:35

je kan niet zwart EN vos tegelijk dragen, of zijn..aangezien hijzelf zweetvos is, kan hij geen zilverappelbruin zijn, met een zwart gen.of de een, of de ander.
en er is een veulen palomino genoemd, die geen palomino is.er is een ander, wel palominoveulen.
voor palomino heb je sowieso een creme-gen nodig!geen vos! een palomino is een verdunning van vos, en kan ontstaan van vos x palomino. in dat geval is de creme dominant.maar vos x vos zal nooit palomino geven! dus het zit abslouut niet in t vos (+rood) gen, maar in de creme.
dus hij draagt iig creme.
zilverappel zwart-roan klinkt leuk, maar bestaat niet.
deze merrie heeft een rood gen, wss is ze lichtrood geboren.dan kan je niet genetisch zwart zijn.