[TI] Zijn tinkers gevoellig voor mok en zomer exeem ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lorettalover

Zijn tinkers gevoellig voor mok en zomer exeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:08

Heey :)

Ik heb even 2 vraagjes :)

1. Zijn tinkers heel gevoellig voor mok ?

2. Zijn tinkers ook gevoellig voor zomer exeem ?

Graag antwoord op deze vragen te krijgen :) haha

xjesbianca

8nnemiek

Re: Zijn tinkers gevoellig voor mok en zomer exeem ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:26

Tinkers hebben in verhouding sneller last van mok en eczeem dan warmbloedpaarden, maar dat komt niet doordat ze gevoelig zijn voor mok, maar doordat (een aantal!) tinkers erg gevoelig zijn voor suikers, je geeft al snel te veel suikers, en tinkers zijn ontzettend sobere paarden die tot voor kort alleen nog in ierland leefden op alleen hooi, en als ze dan in nederland komen met bakken vers, fructaanrijk gras en kilo's suikerrijk voer per dag dan krijgen ze uitslag.
Dat geldt denk ik niet voor álle tinkers met mok en eczeem, maar wel voor het grootste deel.
Eczeem is trouwens ook (deels?) erfelijk, maar door het voer aan te passen kun je het wel verminderen. En door niet te fokken met eczeempaarden ;)

[TI] tinker snel mok?
[TI] tinkers en mok?
[TI] Tinkers met staart/maneneczeem

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:28

ik ben niet overtuigd dat eceem ervelijk is
dan (ik weet niet of iet het had of niet) crosby ook een extreem exzeem paard moetten zijn

voer heeft er wel mee temaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 23:26

En vergeet de mijt niet.

Ik klus niet aan de sokken, ik borstel ze lichtelijk met de zachte borstel. Maar ik kam ze niet vaak goed uit, zo blijft het vet in de vacht en de vocht weg. Dus minder kans op mok.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:22

Ja denk dat het altijd een moeilijk iets blijft en dat ze er nooit echt een vinger op kunnen leggen.

Ik heb 6 tinkers staan en geen van alle heeft ooit mok gehad en heb er 2 met eczeem of zomerjeuk.0
Ik heb er een staan die echt van stres gaat jeuken
en combi van2 die rot mugjes en zich tot bloedens toe open schuurt , nu heb ik haar al 2 jaar heel stabiel , zonder stres , ze word daardoor ook niet meer gereden want dat vind ze een drama , ook staat ze nu al 2 jaar in de zelfde groep, want als ik daar iets aan verandert dan is ze ook van slag, dus ja denk dat het met heel veel factoren te maken kan hebben, de ander heeft super last van de mugjes, dus ben smeer me gek daar tegen en heb het idee dat het ook beter gaat.
Het veulen van de merrie nu 3 jaar heb ik nog even twijfel wat hij dit jaar gaat doen, vorig jaar was een twijfel geval, maar alle andere veulens van haar hebben nergens last van gelukkig en hoop dat hij ook geen jeuk gaat ontwikkelen.
Misschien dat jeuk ook een aangeleerd gedrag kan hebben, heb hier een merrie staan van een heel ander ras die ook vreselijk kan jeuken, zeker als ze zich verveeld, nu staat ze in een groep en taalt ze er eigenlijk niet naar,.
Ga zelf eens op je rug jeuken dan blijf je aan de gang.
Dus ja het is een moeilijk iets en ik hoop dat mijn 2 tinkies deze zomer niet te veel last van krijgen van die rot mugjes in combi met andere dingen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:49

Ik heb een staljeuker, die kan niet op stal, dan schuurt hij zijn staart stuk en zijn manen.
Hij heeft heel licht ZE, hij rolt wel eens wat vaker en krabt eens achter zijn oren, maar verder niet. In de winter kan hij niet in een stal, hij verveelt zich de gekte. Nu heeft hij samen met een vriendinnetje een uitloop en ook vind ie dat soms nog niet genoeg. Toen de bak er ook bij aangeknoopt en dan gaat het beter, maar het liefst 24/7 op de wei. Alleen gaat dat hier in de winter niet, dus wanneer de grond hard wordt, krijgen ze ook de wei er nog bij. Zo zie je maar, het zal niet iets rastypisch zijn, de kwpn-ers hieren schuren ook hun staart wel eens.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:53

Door de sokken zijn ze in mijn optiek wel gevoeliger voor mok en mijt. Exceemgevoeliger vind ik ze niet meer of minder dan Halfingers, Fjorden, Ijslanders en Friezen. Die laatste groep scoort de laatste tijd beduidend hoger....

En eens met wat hier boven al is aangegeven als reactie, in het teveel voeren, te rijk voeren (suikers, eiwitten, zetmelen etc) ligt een belangrijke oorzaak van alle leed.

lorettalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 09:58

bedankt voor jullie info :) .

Groetjess