Zadel probleem!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alaise15

Zadel probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 23:55

Hallo allemaal,

Omdat ik nu de hoop toch een beetje begin op te geven vraag ik jullie om hulp/advies.
Ik heb een haflinger merrie van 6 jaar met een onmogelijke bouw voor een zadel ;( .
ik heb nu al aan me 9de zadel en toch weer tot de uitkomst gekomen dat het zadel niet goed ligt.
Ik heb het zadel gekocht bij pas de deux, een ruitershop in noordwijk, daar is er naar gekeken en mij verteld dat de boommaat perfect was en het zadel super lag, nadat ik weer een week gereden had kreeg ik al mijn twijfels, vandaag werd het mij dus echt duidelijk, de boom is dus weer te smal, zoals ik al verspelt had.
Het zadel wat ik nu in mijn bezit heb is een kunstofdressuurzadel van knight rider, merk neptunus.

Nu is mijn vraag, wat voor zadel kunnen jullie me aanbevelen om eens te proberen?

Om enige indruk te geven van de bouw van mijn haflinger:
vlakke/platte rug
Brede schouderpartij
geen schoft.
Zal later nog foto plaatsen om nog beter beeld te geven.

Alle tips zijn welkom!!

Delaja

Re: Zadel probleem!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 23:57

Zoals je het vertelt klinkt het alsof je al een hoop geld in zadels hebt gestoken die uiteindelijk allemaal toch niet goed blijken te zitten.
Misschien een optie om een zadel speciaal op maat te laten maken bij een zadelmaker? Dat kost wel even wat meer maar dan heb je wel een goed zadel.
Veel succes in ieder geval ermee!

Alaise15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 00:04

Ja daar heb ik ook aan zitten denken, maar dat word op dit moment dan wel weer een questie van sparen aangezien mijn zakcentjes door deze geintjes aardig zijn aangetast helaas!
Maar bedankt voor je reactie!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:19

Ik heb ook een breed gebouwde haf, vlakke rug, veel schouder en geen schoft.
Maar nooit echte problemen gehad met zadels.
We hebben een JC dressuur zadel gehad dat super lag (maar niet goed was voor mijn knieën).
Daarna een goede zadelmaker laten komen (John Kool) en het 1e zadel lag meteen als een huis! Een Massimo trail.
Misschien gewoon een goede zadelmaker laten komen?

Ik zie in je onderschrift dat je endurance in Soest gaat doen?
Ik weet niet of je daar in de buurt woont (ik zelf wel) maar hier heb je Country Mill en John Kool die erg goed zijn in het aanmeten van een goed zadel :).

Alaise15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 01:02

oke dat klinkt precies hetzelfde als de mijne.
ik heb wel een vzh. JC op mijn haf gehad en lag ook niet goed helaas, dressuur kan ik nog proberen.
ik woon in noordwijk dus niet echt in de buurt bij Soest, ook heb ik hier in de omgeving helaas nog geen goede zadelmaker gevonden/tegengekomen.
Ik ga in soest idd rijden hoop voor die tijd toch wel een goed passend zadel gevonden te hebben.
Een vriendin van me had het idd ook al over een massimo, die heb ik ook nog niet gehad moet alleen kijken of mijn portomoneetje het ook toelaat.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:35

Misschien had je vzh JC niet de goede boommaat?
Massimo is zeker prijzig, net als bijna elk ander zadel.
Vaak mag kan je wel je oude zadel inleveren en/of om een tweedehands vragen.
Maar ik denk dat je meer aan de vraag hebt: "kent iemand een goede zadel maker in Noordwijk"
Want er zijn best wel wat zadels dat op zulke hafjes goed liggen en een goede zadelmaker zou hem zo voor je kunnen vinden :).

_Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:39

Een vriendin van mij heeft ook een onwijs brede haflinger zonder schoft en vlakke rug. Ze had 12 zadels gepast, de enigste die paste was een wintec, de allergrootste maat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:43

Ik zou eens vragen bij Country Mill in Nijkerk. Die hebben een goede zadelmaker, veel soorten zadels die ze elders niet hebben (oa extra brede boommaten) en ze passen ook zadels aan (ze nemen een zadel mee, later je rijden, kijken nog een keer etc als dat nodig is). Ons hebben ze heel goed geholpen met een soortgelijk probleem.
Misschien is een Massimo zadel iets voor je? Wij hadden op een heel breed paard een Massimo Trail.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:45

ik zou eens een zadel proberen met een "koudbloed-boom" er in. Die hebben een andere kop en passen doorgaans goed op brede haflingers.

Ik kan je helaas geen merk aanraden, enkel een website waarvan ik weet dat ze er op staan. Geen dure zadels, maar uitstekend van kwaliteit. Misschien kan je ze eens een mailtje sturen?
Ik stuur je de website via pb ;)

Alaise15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 17:33

@_Patricia : Een wintec heb ik al gehad en heb ook zeker aan de extra wide zitten denken, alleen vind ik het jammer dat het alleen een vzh zadel is, het liefst wil ik toch een dressuur zadel.
@Succubi : Ik heb nu een zadelhandelaar gevonden van hier uit de buurt, Vroeg op heet die, heb vandaag twee zadels gepast
en bleken toch te smal te zijn helaas, volgende week dinsdag komt hij met twee bredere zadels om te passen, nu die vandaag me haflinger gezien heeft kan die ook een beeld vormen welk zadel eventuweel op mijn paard zou passen. Hij neemt dan een kieffer extra wide mee, en een Br zadel.
@brigitta1987 : Nijkerk kan ik idd ook nog proberen als het bij Vroeg op niet gaat lukken, bedankt voor de tip! ik had op marktplaats idd gekeken naar een Massimo maar die zijn toch wel erg prijzig, aangezien ze nu al lichte drukplekkenb krijgt van mijn zadel ga ik met deze niet meer rijden en moet ik toch wel snel iets anders vinden.
@Ashkerlon: Heb je Pb ontvangen, bedankt voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:53

@TS: In Nijkerk hebben ze ook tweedehands Massimo's (toen wij er waren wel iig) dus ik zou zeker even kijken :)
Als je het zeker wil weten kan je ze ook even bellen natuurlijk!

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:58

Ik heb een IJslander met een (volgens mij) vergelijkbare bouw, en dezelfde problemen. Ook ik heb een Massimo trail. Het is echt een aanrader, omdat de boommaat ook nog groter en kleiner gemaakt kan worden als het paard veranderd qua bouw. Ze zal waarschijnlijk toch wel iets veranderen aangezien ze nog maar 6 is. Succes ermee!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:12

@JeslerD: Wat grappig! Mijn zadel (van mij haf) past ook heel mooi op mijn bij rijd ijsje! :D

Maar Nijkerk is een aanrader! Je kan ook aangeven dat je een 2ehands wilt.
Een 2e hands Massimo zit je ong op de 900,- euro.
Het is een prijs maar dan heb je echt wel een goed zadel die jaren mee kan en ook nog verstelbaar is :).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:39

Ik heb ook een haf met een wat plattere rug, brede schouders en geen schoft. Ook was hij heel scheef in zijn bespiering. Ik heb ook een Massimo zadel aan laten passen, nadat ik heb lopen tobben. Alle zadels schoven naar voren.
Bij het passen van de Massimo’s lag de eerste meteen goed! Zowel het trail zadel als de dressuurzadels lagen prima!
Ik heb uiteindelijk de trail besteld, omdat ik daar zelf het beste in zat.

Maar de Massimo’s zijn speciaal ontwikkeld voor bredere en rondere paarden zoals haflingers, fjorden, tinkers, enz.
Kijk eens op www.greendistance.nl voor meer info.
Je moet er wat voor uitgeven, maar het is wel een zadel waar je jaren plezier van hebt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:42

Er staan meerdere WOWzadels op marktplaats. Kost wat, maar dan heb ik ook nooit geen gezeik met zadels meer.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:45

Ik ken dat probleem.
Wij hebben nu een Duits merk(weet het merk niet) met een wijde boom, en past prima.

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:50

Is boomloos geen optie??
Zadels waren voor mijn haf ook een probleem en nu rijden we al 2 jaar boomloos en dit gaat super!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:55

Wij hebben voor de Fjord een JC met boommaat 36. Deze zadels worden normaal gesproken alleen geleverd tm 34, maar bij www.tweespan.nl is ook boommaat 36 te koop ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:59

Ik lees dat je de wintec al hebt geprobeerd, maar wil toch even kwijt dat die voor mij wel de oplossing is geweest.
Bij mijn haflinger had ik hetzelfde probleem. Maar de Wintec Pro (dressuur, suedelook) lag perfect. Breedste boom en de kussen zijn heel plat gehouden. Daar kun je ook op letten, bolle/ronde kussens dragen niet goed op een brede rug. Doordat de kussens platter zijn, dragen ze breder.
Het zadel ligt nu op mijn tinker (cob, flinke maat) en ook op hem ligt die goed.

Succes, ik hoop dat je snel een geschikt zadel vind!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:54

@1shaantje1: Boomloos is niet altijd goed voor een haf.
Ik had zelf een Barefoot en die knelde juist op de schouder en dat was ook verre van ideaal.
(met heel veel tranen heb ik hem weg moeten doen ;()

Alaise15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 12:53

@Amanda : Bedankt voor de link! zoals ik het hoor is een Massimo gewoon het ideale zadel, alleen is mijn budget er nu niet naar, na het kopen en verkopen van verschillende zadels is het toch een beetje ingekort. Dan wordt het nog even een tijdje sparen, wel ben ik zeker al een het zoeken naar een Massimo maar nog geen succes gehad er 1 te vinden die ik op dit moment kan betalen.
@1shaantje1 : Ik heb idd ook al aan boomloos zitten denken, maar nu hoorde ik ook weer van verschillende mensen in mijn omgevening dat het ook niet ideaal bleek te zijn. Meerdere vertelde mij dat het ook niet helemaal super is voor de rug om boomloos te rijden, en aangezien ik zelf ook wel van een sprongetje hou en een dressuur wedstrijd op zijn tijd neig ik toch meer naar een dressuur zadel.
@Nibbit : Bedankt voor de link, als ik het zo lees kan dit miss wel het passende zadel worden, heb ook al vaker gehoord dat JC toch een lekker zadel is en nu ik dus dankzij jou weet dat ze nog bredere bomen hebben is dit wel een hele goede optie!
@Grit: de kussen zijn niet zo een probleem, waar ik mee zit is dat mijn paard breed en fors is van voren maar haar rug zelf valt reuze mee. voor een haflinger heeft ze echt een smal ruggetje maar de voorkant is massaal. Bedankt! ik hoop het ook.

Ik zal aan de zadelhandelaar als die dinsdag komt vragen of die zelf miss ook wel nog een Massimo heeft liggen. Al is het alleen maar om te passen. Zoals ik hoor is het in Nijkerk ook super met de zadels alleen zit ik met de afstand, aangezien ik zelf nog niet in het bezit ben van een rijbewijs en dus afhankelijk ben van anderen ligt Nijkerk toch wel ver uit de buurt voor mij. Helaas.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:55

Massimo is ideaal, die heb ik ook voor mijn haflinger met moeilijke bouw.
Je kan ook Esther Groen gewoon eens laten langskomen om eea op te meten en je een advies te geven, misschien heeft ze goede tips of zelfs nog wel een leuk tweedehandsje liggen? Anders weet je iig waar je naar op zoek kan! De prijs die ze vraagt valt best mee, voor wat je er voor krijgt vind ik!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:58

Esther Groen van Green Distance kan je inderdaad advies geven.
Staan er op haar site geen 2dehands?
Vooral blijven zoeken!
Maar hoe ga je dat in de tussentijd doen?

Alaise15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:31

Ja ik had op haar site gekeken, er staan der twee met boommaat 32 dat is te krap. en er stond er nog 1 maar dat was niet het model wat ik zoek. De Massimo trail trekt toch het meest mijn aandacht volgens mij zit die heerlijk.
Nou in de tussentijd probeer ik eert mijn Knight rider in te ruilen of voor een goede prijs te verkopen, heb er €250 voor betaald wil er toch wel €220 voor terug dan zit de normale boom er ook bij. de bon heb ik nog zadel is pas 2,5 week oud. Nu komt er dinsdag een zadelhandelaar met twee zadels, hij heeft mijn pony gezien en had miss wel twee geschikte zadels, hij neemt een Kieffer wien mee met een extra brede boom en en Br zadel. beide dressuur. dus ik hoop dat 1 van deze zadels past, nu rij ik zonder zadel maar dan kan ik minder trainen dan ik wil, moet toch wel een geschikt zadel hebben voor ik Soest ga rijden. Duimen maar dat het gaat lukken!

xTamaarJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:43

Je zou ook is naar Hulssebos kunnen bellen of hun je kunnen helpen.
ik heb zelf ook het probleem gehad omdat mijn haf ook een beetje scheef is ik heb nu een western zadel gekocht die helemaal perfect ligt , maar als je graag dressuur wil rijden zou je die is kunnen bellen , wel vallen hun zadels in de hoge prijsklasse.

. :D