Draagmerrie, is dit te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elady

Draagmerrie, is dit te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 15:47

Beste bokkers,

Het spookt al een tijdje door mijn hoofd om een veulen te fokken bij een merrie van iemand anders die ik niet ken.
Nou vraag ik me af of dit uberhaupt te vinden is in Nederland.

Zouden er mensen zijn die hun merrie 'uitlenen' omdat iemand anders een veulen wil fokken?
Ik kan me zo voorstellen dat mensen het veulen uiteindelijk zelf willen houden, inspraak willen bij de keuze van de hengst etc etc.

Iemand hier ooit van gehoord of iemand dit ooit gedaan?

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:49

Dat is wel te vinden hoor, mijn vriendin bijv die heeft ook een veulen gefokt voor iemand anders.
Probeer een merrie te vinden, maak duidelijke afspraken op papier..
Dan kom je denk ik een heel eind...

Succes!

lissisanne

Re: Draagmerrie, is dit te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:10

mischien kan je zoiets wel regelen bij een fokker, die verkoopt dat veulen toch...waarschijnlijk is het dan wel tegen een meerprijs

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 16:24

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:12

Ja hoor, die zijn op zich wel te vinden. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar de merrie is gedurende de dracht. Mijn kwpn merrie (en eventueel ook mijn nas merrie) wil ik hier in overeenstemming (kosten e.d.) best voor uitlenen, maar ze blijven wel op hun eigen plek staan. Zo zullen er meer mensen zijn, maar ik kan me voorstellen dat het ook juist andersom is, dat de merrie dan gedurende de dracht bij degene staat die haar wil 'lenen'.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 08:14

ze zijn wel te vinden, maar je moet inderdaad echt duidelijke afspraken maken. wat als de merrie iets oploopt tijdens de dracht? of zelfs sterft bij de geboorte? wie betaald alles? wie verzorgd de merrie? waar gaan de merrie n het veulen staan na de geboorte, bij jou of de eigenaar? ;)

elady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 11:01

Bedankt voor jullie reacties :)

Ik ben alle voor en nadelen van een draagmerrie en daarbij een veulen fokken ten opzichten van een ' kant en klaar' veulen/jaarling/twenter kopen aan het opschrijven en laat jullie het nog weten.

Fijn om te weten dat er in ieder geval mensen zijn die het zouden kunnen aanbieden.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:08

Succes met je verdere zoektocht en beslissing hieromtrent.
Ben benieuwd wat het wordt

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:43

Er zijn meeredere mensen die ik ken hier best hen merrie voor willen lenen hoor :j Maar zorg iig dat je dan wel alles goed op papier hebt staan ;)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:37

En weet zeker waarom je juist van díe merrie en díe hengst een veulen zou willen hebben...anders is het toch veel handiger een vuelen te kopen? Kun je kiezen - en je omzeilt een heleboel risico's.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 00:39

Ik heb dit weleens gedaan. Mijn merrie heb ik toen zeg maar "uitgeleend" om een veulen uit te fokken. Een vriendin van mij heeft weleens zelf een merrie geleend.
Zijn verschillende constructies voor te verzinnen. Merrie daar, merrie bij jou, bedrag te betalen bij dracht, of alleen de kosten voor de merrie tijdens dracht, etc.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:59

Wij hebben ook merrie's te lease voor deze doeleinden.

comtesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:56

Hallo,

Ik weet niet of je er al uit bent. Ik heb een Ferro X Zebulon merrie. Zij heeft 2 premie veulens gekregen.

Als je nog op zoekt bent kunnen wij misschien een keer contact met elkaar hebben.

Mvg