1,4 jaar en nog steeds bij moeder drinken!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij doen?

Scheiden / Afspenen
30 (83%)
Bij elkaar laten.
6 (16%)

Totaal aantal stemmen: 36

Glitter_

1,4 jaar en nog steeds bij moeder drinken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:22

Hallo,

Komt dit vaker voor?
Mijn jaarling (ruin inmiddels) loopt samen met zijn moeder in de kudde, maar wil nog steeds drinken bij haar
en de merrie geeft ook nog steeds melk.
Als nog proberen af te spenen of gewoon laten?

Ik had de keuze gemaakt gewoon te laten en de natuur de gang te laten maar duuurt nou toch wel erg lang! ;)
Laatst bijgewerkt door Glitter_ op 09-06-09 12:27, in het totaal 2 keer bewerkt

FriesWytske

Re: 1,4 jaar en nog steeds bij moeder drinken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:24

Zolang ze bij haar moeder loopt blijft ze drinken. Ik zou haar uit de kudde plaatsen. En in een andere kudde plaatsen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:29

Op het moment dat de moeder weer drachtig is en de melk voor het nieuwe veulen nodig heeft, zal ze haar jaarling niet meer laten drinken. Komt er geen veulen, zal de situatie zo blijven.
Ik zou gaan spenen, ze echt een hele tijd uit elkaar halen. Ik ben er een voorstander van om een veulen lang bij de merrie te laten maar anderhalf jaar vind ik nu toch wel erg lang. De merrie geeft onnodig energie van zichzelf weg, is helemaal niet nodig.

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:30

Cassidy schreef:
Op het moment dat de moeder weer drachtig is en de melk voor het nieuwe veulen nodig heeft, zal ze haar jaarling niet meer laten drinken. Komt er geen veulen, zal de situatie zo blijven.
Ik zou gaan spenen, ze echt een hele tijd uit elkaar halen. Ik ben er een voorstander van om een veulen lang bij de merrie te laten maar anderhalf jaar vind ik nu toch wel erg lang. De merrie geeft onnodig energie van zichzelf weg, is helemaal niet nodig.

Ja, daar heb je gelijk in. De merrie wordt niet opnieuw gedekt. Ze wordt dit jaar 24! *D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:31

Dan zou ik helemaal spenen...merrie heeft alle energie voor zichzelf nodig. En voor het veulen wordt het tijd dat hij zelfstandig leert te worden.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 12:33

ik heb vroeger ook een pony verzorgt (met veulen) die met haar 2 jaar nog bij moeder dronk inclusief haar jaar jongere zusje.

die vrouw had zoiets van ze stoppen vanzelf wel maar ik vind dat je ze toch beter op tijd kunt scheiden zodat "het veulen" ook wat zelfstandiger word

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 12:33

Cassidy schreef:
Dan zou ik helemaal spenen...merrie heeft alle energie voor zichzelf nodig. En voor het veulen wordt het tijd dat hij zelfstandig leert te worden.

Hij drinkt niet altijd bij haar, Alleen vaak met de wei in komen of na druk doen. Maar de laatste tijd gaat hij al veeeeel meer naar de waterbak. Fenja zelf laat het ook steeds minder toe.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:50

Ik zou ze scheiden. 1,5 jaar is lang genoeg, en aangezien de merrie ook al op leeftijd is lijkt het me fijner voor haar.

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:39

gezien de leeftijd zou ik de merrie en haar kind idd scheiden. Je merrie heeft haar zomer reserve zelf nodig van de winter. Dus zeker scheiden.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:43

Ik zou ze toch uit elkaar halen, die van mij dronk ook nog toen ze al een jaarling was en het vreet uiteindelijk wel je merrie op.
Ik heb de merrie 2 maanden ergens anders gestald tot ze goed droog stond en ze toen weer bij elkaar gezet, gaat prima.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:47

Uit elkaar halen, hier krijg je van die plakpaarden van! Laat hem eerst maar ergens opgroeien in een kudde! Straks heb je een mamma kindje en wil die nergens heen zonder mams..niet van huis etc. vreselijk!

myto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:48

Je moet hem echt afspenen, das echt heel lang.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:52

Ik zou ze ook afspenen. Die van mij is afgespeend met 6 maanden, mams trok het niet langer. Ze zijn 5 maanden van elkaar af geweest en staan nu weer samen in de kudde en dit gaat goed. Hij eet naast zijn moeder en mag ook van zijn moeder mee eten maar verder nooit problemen met eruit halen en van huis gaan enzo, van beide kanten niet.

Hij krijgt de nodige opvoeding van zijn moeder en de rest van de kudde en kan spelen met een veulen en nog een jong paardje. Als mams hem zat is laat ze dat hem duidelijk merken.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 21:56

waarom zolang gewacht! pff

afspenen die handel..

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 07:59

Oke, Duidelijk! gaan apart! ;)

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 07:59

Bdantk voor jullie reactie!

Mag een slotje op!