[H][wb]wat raden jullie mij aan voor Donnerslagh?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miesjaa

[H][wb]wat raden jullie mij aan voor Donnerslagh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:32

HoiHoi,

ik wil mijn merrie graag in de toekomst laten dekken. ( pappie moet nog even over de streep)
maar nou ben ik niet zo erg verdiept in de lijnen ect.. jullie zullen er hoogst waarschijnlijk meer verstand van hebben dan ik.

Ik heb een 7 jarige merrie van Donnerslagh x sultan. donkerbruin/zwart van ong 1.64.
het is een behoorlijke heethoofd, af en toe een beetje te.

wat ik in gedachten had voor de hengst is dat die niet te groot moet zijn.
uiteindelijk wel een maatje 1.65 ongeveer
het liefst wat donker door fokt.
niet te heet.
een krachtig achterbeen.
goed been gebruik.
en dan natuurlijk het karakter:
werkwillig, makkelijk in omgang, ect ect ect..

ik ga er niet bijzetten welke hengst ik in gedachten heb, want ik sta geheel open voor jullie advies/mening.

hier foto's van der.
hoop dat ze het doen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt!
Groetjess, Michelle
Laatst bijgewerkt door gomir op 08-06-09 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags + titel verduidelijkt

Rhea

Re: wat raden jullie mij aan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:30

Erg fijne merrie zo te zien!

Wat is haar volledige afstamming?

Heb je bezwaar tegen nog meer duits bloed?

Miesjaa

Re: wat raden jullie mij aan?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 18:33

nee geen problemen mee.
de volledige afstammeling weet ik zo niet geheel uit me hoofd.
zodra ik het heb pots ik het.
het ligt namelijk bij en stalgenoot.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 17:28

Zowiezo Rubinstein-bloed. In Pferdeforum (het IDS van Oldenburg) staat een artikel met uitleg over deze match en hoeveel goeie er al van gekomen zijn!
Rubinstein en Donnerall bloed pakt gewoon enorm goed!

Miesjaa

Re: [H][wb]wat raden jullie mij aan voor Donnerslagh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 21:37

Rhea : der volledige afstammeling is.
vaders kant : Donnerschlag v Donnerhall v Donnerwetter
moeders kant : Fadette v Sultan v Marinier

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:52

Zou dat inderdad met Rubinstein bloed combineren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:17

Ik zou eens naar London Swing kijken!
Ok, het is een vos, maar zal geen te grote veulens geven, heeft en superkarakter, kan geweldig lopen (heb hem al 2x gezien en hij viel me écht mee), draagt Rubinstein én Lauries Crusador bloed, wat zeker kan werken bij de merrie, het gaat waarschijnlijk een iets edeler veulen opleveren denk ik. En z'n dekgeld valt echt super mee, ik vind het voor hem zelfs goedkoop.
Ook Rubinero en Rohdiamant zie ik wel matchen! Royal Diamond mss nog meer, aangezien die iets fijnere types geeft dan z'n volle broer, maar das een schimmel en ik neem aan dat je dat nie echt ziet zitten aangezien je graag donker zou fokken!
Rubinero is niet zo'n heel bekende hengst maar echt een geweldig paard, ik heb die in Vechta zien lopen en dat was echt een plezier om te zien.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:04

London Swing is geen verkeerde keus.

Wat denk je van Sir Fashion? Met als vader Sir Donnerhall (sandro hit x donnerhall) fok je terug naar donnerhall maar dat zit ver genoeg om interessant te zijn.

Miesjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 18:37

London Swing is zeker een leuke, nooit eerder van gehoord.. het filmpje spreekt me wel aan.
Rubinero spreekt me ook heel erg aan. ben op internet al een beetje info aan het opzoeken.
maar zou dan toch eerder voor Rubinero gaan dan London Swing.

Sir Fashion ken ik niet. ff opzoeken.
Sir Donnerhall.. heb daar 1 nakomeling van gezien.. heel leuk ding.
Sir donnerhall is inderdaad ook niet zo heel groot, maar hij toon wel mooi in het voorbeen.

er was toch iets in het fokken dan je een aantal lijnen veder moet zitten. dat de hengst terug mag komen in de bloedlijn. iets wat met inteelt te maken heeft?..

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:03

Lijnenteelt. Tja, dat is iets waar wij persoonlijk proberen niet aan mee te doen. Ik denk dat Rubinero of London Swing goeie keuzes zouden zijn, niet heel duur en makkelijk om aan sperma van te geraken.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:05

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 23:13

Miesjaa schreef:
wat ik in gedachten had voor de hengst is dat die niet te groot moet zijn.
uiteindelijk wel een maatje 1.65 ongeveer

Ik zou deze eis toch laten vallen. Donnerschlag was nu niet bepaald een 'maatmaker'. Die durfde geregeld wel eens een kleintje geven.

hippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:42

Hey Mies dat filmpje van Rubinero van s0173957 is een stuk duidelijker als die ik je gestuurd had.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:35

Ik kende hem ook niet echt, maar heb die zien lopen in Vechta op de hengstenshow van Vörwerk en daar sprak hij me echt aant. Alles ging precies vanzelf, piaffe en passage begonnen er goed uit te komen verruimingen waren prachtig, wissels correct, genoeg vooruit en naar boven toe gesprongen, stapte heel ruim... een paard zoals ik ze graag zie. En dat er toch pit in zit liet hij in de uitgestrekte stap zien waar hij eventjes razendsnel met de 4 voetjes van de grond ging, om 2 sec nadien terug op z'n dooie gemak verder te stappen :)
Tanja Lammers (huisamazone bij Vörwerk) moest er zelf om lachen, alhoewel hij toch wel echt een heel grote bokkensprong maakte :)

Miesjaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 13:22

jan_VT : als die onder de 1.65 zou zijn uiteindelijk is het ook geen probleem. ik ben zelf namelijk ook niet zo groot.
mijn merrie is plus minus ook 1.64. een perfect maatje voor mij. tegen de 1.70 aan of groter, zou weer te groot zijn voor mij.

vandaar dat de hengst niet te groot moet zijn, want dan word het dallijk weer een te groot veulen/paard.

s0173957 : ja dat wil ik zelf ook niet. maar omdat Sir Donnerhall werd gezegd. zijn vader is toch Donnerhall. dan zit het toch te dicht bij elkaar omdat het bij mij merrie in de 2de lijn zit.?

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:53

Sir Donnerhall z'n grootvader is Donnerhall. Maar dat vind ik idd te dichtbij om op terug te fokken, al zal niet iedereen het daar mee eens zijn.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:13

En met Sir Fashion zit je nog een generatie verder...

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:29

Rhea schreef:

Weet je ook wat het dekgeld voor Sir Fashion is? Kon het niet vinden op de site van Van Bommel...

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 21:56

CdC schreef:
Rhea schreef:

Weet je ook wat het dekgeld voor Sir Fashion is? Kon het niet vinden op de site van Van Bommel...

:oo :oo
Sorry, ik heb nu net de folder 2009 gevonden op de homepage. Stommm....

Rachral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:04

s0173957 schreef:
Sir Donnerhall z'n grootvader is Donnerhall. Maar dat vind ik idd te dichtbij om op terug te fokken, al zal niet iedereen het daar mee eens zijn.

Ik zou het zeker niet doen!
Geen Donnerhall verdubbelen want je krijgt met grote waarschijnlijkheid grove gezichten! ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:22

Ik zou net geen Rubinstein bloed invoeren! Vele rubinsteins hebben toch wel gebreken aan de benen en of rug. Heb er 4 gehad, en hoewel vaak beeldjes van paarden, moeten ze in de eerste plaats wel voldoen voor de sport :-)

Waarom niet richting de Florestan clan? Of meer modieuser, idd de sandro hit dynastie. Zelf heb ik laten dekken door Statesman. Lijnenteelt met donnerhall is vaak niet verkeerd.

Ja grote van je paard kan je niet op voorhand bepalen e. Vrienden van ons hebben uit een donnerhall merrie met Sunny boy , een superchique D-pony gefokt. Jaar erachter, met zelfde hengst, een groot veulen van nu reeds een m70 op 3 jarige leeftijd. Hoewel wel bekend staat dat sunny boy vaak kleiner fokt, dus mss een aanrader.

Verder hebben jullie in nederland ook vele leuke afstammelingen, zoals ampere (op stal waar ik rijd hebben ze een superchique zwart merriveulen) of Johnsson.
Ik vind Kwpn bloed goed, vaak toch vanwege die achterhand dat ik dan vaak mis bij Duitse paarden. Die dan wel weer beschikken of meer massa en nuchtere karakters (uitzonderingen ff buitengelaten natuurlijk :-) ). En kijk naar jullie meest recente hengsten, bijna allemaal nederlandse moeders met duitse vaders.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:23

Wij hebben ook 2 Rubinsteins en alletwee zijn ze toch volledig goedgekeurd :)
Ik zou op Donnerhall bloed toch eerst naar Rubinstein-bloed zien omdat nu eenmaal al geoeg bewezen is dat dat een combinatie is die 'pakt'.

Statesman hebben wij overwogen voor onze Rubinstein trouwens, maar aangezien er nog niks van nakomelingen bekend is hebben we de gok niet gewaagd en zijn we voor z'n vader gegaan, mss volgend jaar wel.

Lijnenteelt zou ik zo vele mogelijk vermijden, maar wie ben ik...

Johnson (hebben we een jaarling van) geeft eveneens beeldjes (die van ons in elk geval, en eigelijk allemaal die ik al gezien heb) met een goed karakter (ieg een zeer leergierig karakter), maar als je 'goed beengebruik' ziet als risico bij de merrie zou ik oppassen met het hakkentrekken van Johnson, dat durft hij door te geven.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:53

s0173957 schreef:
Wij hebben ook 2 Rubinsteins en alletwee zijn ze toch volledig goedgekeurd :)
Ik zou op Donnerhall bloed toch eerst naar Rubinstein-bloed zien omdat nu eenmaal al geoeg bewezen is dat dat een combinatie is die 'pakt'.

Ik heb een rubinstein en een kleindochter van de zus van rubinstein, beide volledig goedgekeurd. Uit ddie lijn ken ik bijna alle nakomelingen en die zijn stuk voor stuk in orde. Ik heb ook nog niet eerder gehoord dat Rubinstein gebreken fokt...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:17

Ik zeg ook niet dat ze niet goedgekeurd worden e :-)
Met Rubinstein is veel gefokt en zeker combi met donnerhall, dus logisch dat er wel goede tussenzitten. zelfde verhaal in Belgie met Darco.
Mijn ervaring is anders, en op vele stallen hoor je toch vaak ook wel die ervaringen. Ik heb er 4 gehad. N leerpaard, superbeest, maar had overhoef. Dus heb er eventjes plezier aan gehad, maar dan was het over. Dan een Rubinstein x dream of heidelberg, en die had iets aan Si gewricht. Die was wel volledig in orde bij keuring enkel dat opsporen hoort niet bij een sportkeuring. :-(
En dan onlangs toch weer eentje met ocd, die bij aankoop goed was(3jaar). en dus nu (9jaar)aan het zwaarder werk moest beginnen (st georges) en plots dit dan toch de kop komt opsteken.
En als laatste had ik een Royal dance uit een donnerschlag merrie, superchique beestje, maar ook hier, vergroeiing in de hals en aan de knie. Moest normaal dit jaar 4 jaar geworden zijn, en dan te weten dat we met onze andere paarden en hengstenkeuze nooit problemen van die aard kennen, weren we nu gewoon zoveel mogellijk directe Rubinsteinafstammelingen.

En terwijl ik dit aan het typen ben, krijg ik net telefoon, dat het paard van een vriendin spat heeft. Toevallig ook een Rubinstein...

Maar ik ga niet tegenspreken dat er echt goede Rubinsteinnakommelingen rondlopen. En bovenal blijft fokken gokken. Dus gok ik, om bovenstaande redenen niet meer voor Rubinstein.

Ja fokken met jonge hengsten doe ik net wel, maar dan wel met hengsten die hoog primeren als jonge hengst. Zo hadden we een veulen uit eerste jaargang van Sir donnerhall uit onze elite weltmeyer merrie. Toen was de dek nog goed te betalen, en bovendien wisten we op voorhand dat ons veulen een goede primering kreeg. Want eerste jaargang wordt toch vaak anders behandeld, omdat een goedgekeurdehengst toch x aantal veulens met hoge primering moet hebben. terecht of niet, laat ik in het midden, maar we hebben nog nooit een veulen zo snel en duur verkocht. Hij staat nu in Amerika en heeft een luxeleven.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:43

bulck schreef:
Ik zeg ook niet dat ze niet goedgekeurd worden e :-)
Met Rubinstein is veel gefokt en zeker combi met donnerhall, dus logisch dat er wel goede tussenzitten. zelfde verhaal in Belgie met Darco.
Mijn ervaring is anders, en op vele stallen hoor je toch vaak ook wel die ervaringen. Ik heb er 4 gehad. N leerpaard, superbeest, maar had overhoef. Dus heb er eventjes plezier aan gehad, maar dan was het over. Dan een Rubinstein x dream of heidelberg, en die had iets aan Si gewricht. Die was wel volledig in orde bij keuring enkel dat opsporen hoort niet bij een sportkeuring. :-(
En dan onlangs toch weer eentje met ocd, die bij aankoop goed was(3jaar). en dus nu (9jaar)aan het zwaarder werk moest beginnen (st georges) en plots dit dan toch de kop komt opsteken.
En als laatste had ik een Royal dance uit een donnerschlag merrie, superchique beestje, maar ook hier, vergroeiing in de hals en aan de knie. Moest normaal dit jaar 4 jaar geworden zijn, en dan te weten dat we met onze andere paarden en hengstenkeuze nooit problemen van die aard kennen, weren we nu gewoon zoveel mogellijk directe Rubinsteinafstammelingen.

En terwijl ik dit aan het typen ben, krijg ik net telefoon, dat het paard van een vriendin spat heeft. Toevallig ook een Rubinstein...

Nu trek je het wel heel breed, Royal dance is een kleinzoon van Rubinstein, als het dan ook nog eens om een nazaat gaan kun je gebreken m.i. echt niet naar Rubinstein herleiden. Daarnaast zijn het allemaal verschillende "gebreken". Russisch Roulette lijkt het wel.

Ik zou het een groot gemis vinden geen direct Rubinstein bloed in mijn lijnen te hebben.