[TI] voorstellen en vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineV

voorstellen en vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:02

Goedenmiddag
net lid geworden hier.
Ik heb een 16 jr oude Tinkerruin (zwart wit)..
niet zo'n dappere dodo, maar een heerlijk paard..

nu heeft ie opeens de afgelopen week JEUK; stampen, schudden, schuren (kont)

kan hij opeens iets ontwikkeld hebben als staart en manen exczeem??

8nnemiek

Re: voorstellen en vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:35

Welkom om bokt :)

jeuk kan veel oorzaken hebben. Het beste kun je een een dierenarts laten komen, die kan dan indien nodig een schraapsel onderzoeken.
Schuren aan de kont kan komen door wormen. Wanneer heb je voor het laatst ontwormd? En gebruik je ook elke keer een ander middel, en altijd een beetje overdoseren? Een mestonderzoek kun je voor 15 euro bij wormbestrijding.nl laten doen.
Schuren aan de kont kan inderdaad ook door exceem komen, maar dat komt volgens mij meestal niet in een keer pats boem opzetten.
Jeuk aan de benen komt vaak door mok of mijt/schurft, maar kan ook nog komen door bv luizen, giftige planten, muggenbeten, zonnebrand of gewoon een teveel aan suikers binnengekregen.

Ik hoop dat je er snel achter komt wat het precies is!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:55

gam heeft het zomerdag ook meer, jeuk aan de billenpartij en in de sokken. wassen met teatree shampoo en/of behandelen met bijv. eprinex tegen mijt. maar het is goed om uit te sluiten wat het wel en niet kan zijn :j

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:08

dank voor het meedenken.
Ik heb m vandaag gewassen met betadine. Mok heeft ie niet; zijn sokken zijn schoon.. ik heb zo t idee dat t 'van binnenuit' komt..dus misschien idd suikers ofzo.. tja; en wat dan??
en hij wordt regelmatig ontwormd..en ook afwisselend zeg maar.
Ben wel net overgegaan van standaard biks naar natures best muesli..hopelijk helpt dat wat..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 22:04

In natures best zit ook nog erg veel suiker. Er stond pas nog ergens op bokt een test.. ongeveer 2,5x meer suiker dan wat op de verpakking staat aangegeven. En ook nog vrij veel zetmeel.
Hoeveel voer je per dag?

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 08:27

hmm..'s zomers een handje; zeg ca 1/3 van een schepmaat.
laat ik het zo zeggen; ik doe ca 1.5-2 mnd met een zak.
het is echt als snackje. Daarnaast heeft ie gras en hooi.
's winters krijgt ie ook slobber.
en wat irritant dat er dan meer suiker inzit dan op de verpakking staat. Ik was al zo geschrokken van de hoeveelheid suiker in zijn 'gewone' biks..

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:51

Ik lees net dat Pavo natures best is aangepast vanaf januari 2009. Zit nog maar 2% natuurlijke suikers in en geen melasse meer. Als je googled naar Pavo Nature's Best krijg je de site. Volgens Pavo is het nu de muesli met het laagste percentage suyikers en zetmeel. Tevens een laag eiwit gehalte. Ik geloof dat eigenlijk wel, anders kunnen ze dat niet zomaar op een site zetten.
Ik heb ook zitten zoeken, want ik ga per half augustus naar een andere stal (i.v.m. meer weidegang en ook in de winter weidegang) en daar ga ik zelf over het voer, dus heb aardig zitten dubben al. Ik ga het gewoon proberen met die muesli en geen brok. Wel kuilgras erbij (had liever hooi gehad, maar mijn tink hoest al een paar maanden).

ElineV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:37

goh..dan hou ik het ook maar even zo.
DA is vanochtend geweest; er is een schraapsel genomen, maar het lijkt verdacht veel op schurftmijt..