Wat moet ik doen..... advies graag...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sefanja

Wat moet ik doen..... advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 22:49

Voor het eerst in mijn en mijn merrie haar leven, een veulentje...

Tinka heeft 10 weken geleden een gezonde hengstveulen gekregen... Het heeft een lief karakter en staat met moeders 24 uur per dag buiten... Dilemma dilemma...

Mijn merrie heeft aanleg om dik te worden... Ik heb van alles geprobeerd om het te voorkomen maar ze is gewoon mij te slim af door bv muilkorf kapot te maken... Harde muilkorf verwond zij zichzelf enorm en schept alles erin...

Ik wil met haar weer trainen maar het veulen is nog maar 10 weken... Stal is geen oplossing ivm veulen
Welke oplossingen zijn er dan wel....

Mijn merrie en veulen zijn nog nooit gescheiden geweest... Geen andere veulens aanwezig op stal.
Het veulen gaat met vijf maanden naar een opfok, tot dan wachten of toch langzaam aan trainen... Wat moet ik dan met het veulen doen? Er staat een enter bij hem op het land, waar het veulen goed mee over weg kan...

En nog een vraag; veulen gewoon veulen laten of langzaam aan wat werken. Het halster, meelopen, omgang met mensen, aanrakingen kent hij al... Wat vinden jullie hiervan, kan je dit van een veulen vragen?
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... e-les.html

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:59

Je kunt best met je merrie gaan rijden en het veulen er bij laten lopen.
Ook kun je gaan proberen het veulen er aan te laten wennen dat mams af en toe even weg is.
Wij deden dat al als het veulen een week of 3 oud was.
eerst veulen alleen in de stal en de moeder ervoor.
Dan proberen met de moeder weg te lopen en dan steeds langer wegblijven. stapje voor stapje opbouwen, dan leert het veulen vanzelf om even alleen te blijven.
Tja en lukt dit niet dan zal ik m er gwoon bij laten lopen als jij aan het rijden bent.
Je kunt je veulen best laten wennen aan hoefjes optillen en borstelen.
Af en toe even lekker knuffelen daar is er nog nooit een dood aan gegaan hoor.Je kan hem best aan
een halstertje mee laten lopen samen met de moeder.
Wij deden dit ook altijd alleen was dat omdat de veulens wel eens mee gingen op concours.
Ze gingen niet naar de opfok maar bleven bij huis.
Voordat ik het vergeet: de moeder moet er ook aan wennen dat ze af en toe zonder haar veulen moet ;)

sefanja

Re: Wat moet ik doen..... advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 23:17

Dank je wel voor je reactie barockpinto... Leuk jouw naam, het veulen is een barockpinto... Zoon van Willem van Nassau

Ik wil best met merrie rijden en veulen mee laten lopen, maar dat mag niet op stal...

Ik denk dat ik idd ga proberen ze af en toe te scheiden van elkaar. Ik hoop dat mijn merrie dit goedkeurd, erg gehecht aan haar veulen maar op het land staan zij ook ver van elkaar vandaan.

Hoefjes optillen kan hij al, is zelf al bekapt door hoefsmidt. Af en toe een borstel erover heen accepteert hij prima... Spuitplaats ook geen probleem.

Ik knuffel hem kapot, nu eist hij het gewoon op whahaha... Het kriebelen tussen schouderbladeren vind hij heerlijk... Hij dwingt je te kriebelen, als hij dat doet duw ik hem weg of draai ik mijzelf om.... Van begin af aan heeft hij halstertje om en loopt hij goed mee, soms protest of geen zin om te lopen maar hand op achterhand en hij loopt alweer...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:25

Mijn jaarling is ook een barock-pinto :)
Je kan best wel dingetjes met hem doen maar niet gaan overdrijven, vooral omdat ie strax naar de opfok gaat heeft het niet zo heel veel nut zeg maar.
Mijn jaarling staat ook in de opfok maar kan er nu ook niks mee doen, alleen kijken haha.
Hoefjes optillen, naar de hoefsmid en aan het halster meenemen zijn wel hele nuttige dingen om hem te leren.
Mijn jaarling kende het voor 2 maanden geleden allebei nog niet en dan kan je best ruzie met ze krijgen hihi, vooral de hoefsmid had z'n handen er vol aan.
Het is inderdaad wel handig dat die van jou dat al kent.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:30

ik wilde ook voorstellen mee laten lopen als jij in de bak iets gaat doen..

of toch kijken of er iemand bij hem kan blijven als jij even moeders aan t werk zet..

over die link tja heb ff snel gelezen
maar ieder zijn mening ;)

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 23:46

Dat is idd ook nog wel een oplossing, hiboune... Hoe doe jij het trouwens met jouw veulens...

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:03

Baby op stal en iemand erbij..
De eerste paar keer.

Als je geen stal hebt.. Even een sterk iemand die de eerste strubbelingen kan opvangen als jij weg loopt met mams daarna zijn ze meestal rustig.
Of het veulen meenemen en naast de bak door iemand laten vast houden.
Maar bij optie 1 leer je ze ook meteen gescheiden te zijn.
Blijf de eerste keer hooguit een10 min kwartier weg..
En zo opbouwen. Je veulen kan iig straks wel 1 tot 2 uur zonder mama ;)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 08:12

Ik zou ze persoonlijk gewoon lekker scheiden...dat heeft ook het voordeel dat het de definitieve scheiding straks ook wat makkelijker maakt :)
Toen mijn merrie met veulen zat heb ik ze na 2 weken al gescheiden, ik ben de tijd van wegzijn steeds ietsje langer gaan maken, tot ik er met 4 weken een half uurtje bij wegwas en langzaam weer aan het longeren ging met madam :)

Ik ben wat 'werk' met veulen betreft voorstander van oefeningen als leren vaststaan, een voetje geven, netjes meelopen en een borsteltje erover heen, maar meer eigenlijk niet. Puur voor het feit dat het niet onbekend is als hij straks uit de opfok komt :)

Succes ermee!!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:18

Best dom om je veulen na 10 weken nog geen een keer gescheiden te hebben, wij doen dit al na 4 dagen. Minimaal 10 min. met de merrie, zonder veulen gaan lopen. Dan leren ze het het best. Maar wij hebben een stal om het veulen in te zetten.

Gewoon afscheiden met die handel want anders word het iedere keer alleen maar moeilijker..............

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:59

Toen Cashmere geboren was heb ik haar gewoon op het land gehouden toen ik Casa ging rijden. De eerste keer wel op stal, maar daar was ze alleen dus dat was geen succes.
Daarna dus op de wei met andere paarden.
Later toen ze wel een keer mee moest toen ik Casa naar binnen haalde wilde ze niet :+
Heb ik eerst Casa op stal gezet en toen de andere merrie met veulen (waar Cas dus naar toe ging als Casa de wei uit ging) en Cashmere binnen gezet.
Mevrouw weigerde gewoon netjes mee te lopen met dr eigen mama als dr pleeg mama er nog wel was.

Edit; Even snel het artikel door gelezen, daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.
Ik ben wel voor het jong halsterom, poetsen, netjes leren mee lopen, vast staan etc.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 14:08

Geef je je merrie behalve gras ook nog ander voer? Als je ook nog brok voert kun je overwegen in plaats daarvan een supplement te geven. Verder doen wij aan rantsoenbeweiding, dat betekent dat de merries er iedere dag een strookje bijkrijgen en verder een kale wei hebben - en zelfs dan krijgen ze nog een grasbuik.

Ik zou weer gaan rijden, dat helpt zeker. Wel rustig opbouwen! Ik zet onze veulens nu gewoon op stal, maar vroeger heb ik ook wel in de wei gereden terwijl een vriendin het veulen vasthield en poetste enz., gewoon in een hoekje van de wei. Los laten lopen is wel erg gezellie, maar de concentratie is dan toch echt minder.

Verder zou ik een beetje uitkijken met dat omtutten met je veulen, je zegt dat hij aandacht opeist....een veulen (en zeker een hengstveulen) heeft niets te eisen. Aaien poetsen en kroelen ok, maar altijd op jouw voorwaarden. Zo'n aanpak als in de bijgevoegde link staat beschreven vind ik persoonlijk grote onzin - maar het lijkt me bovenal iets wat je alleen moet doen als je zeer ervaren bent in de omgang met veulens.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:40

wat er in het artikel staat ben ik zeker niet over te spreken. Dat moet je nog niet doen met een veulen. Halstertje om lekker kriebelen aan de vacht en de beentjes aaien is zeker genoeg voor zo een jong ding. Van en naar de weide toe aan een halstertje en aan het touw dan neem je het netjes meelopen ook direct mee.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:32

Waarschijnlijk één groot verschil, jij rijdt wrs wedstrijden waardoor merrie snel weer moet beginnen en ik recreatief... Het is haar eerste veulen, heb haar de tijd gegeven met haar veulen maar ook om te genezen. Het veulen was namelijk erg groot en een zware bevalling...
Het veulen loopt zonder problemen van merrie af, merrie doet daar ook niet moeilijk over.

Stravero schreef:
Best dom om je veulen na 10 weken nog geen een keer gescheiden te hebben, wij doen dit al na 4 dagen. Minimaal 10 min. met de merrie, zonder veulen gaan lopen. Dan leren ze het het best. Maar wij hebben een stal om het veulen in te zetten.

Gewoon afscheiden met die handel want anders word het iedere keer alleen maar moeilijker..............

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:50

Mijn merrie met veulen staan met één jaarling en tussen de koeien. Er zijn geen andere veulens op de stal. Zo nu en dan speelt hij met de jaarling. Ik ben ook niet echt voorstander van het artikel, teveel voor het jonge mannetje...

Saffier schreef:
Toen Cashmere geboren was heb ik haar gewoon op het land gehouden toen ik Casa ging rijden. De eerste keer wel op stal, maar daar was ze alleen dus dat was geen succes.
Daarna dus op de wei met andere paarden.
Later toen ze wel een keer mee moest toen ik Casa naar binnen haalde wilde ze niet :+
Heb ik eerst Casa op stal gezet en toen de andere merrie met veulen (waar Cas dus naar toe ging als Casa de wei uit ging) en Cashmere binnen gezet.
Mevrouw weigerde gewoon netjes mee te lopen met dr eigen mama als dr pleeg mama er nog wel was.

Edit; Even snel het artikel door gelezen, daar zou ik persoonlijk niet voor kiezen.
Ik ben wel voor het jong halsterom, poetsen, netjes leren mee lopen, vast staan etc.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 21:58

Mijn merrie en het veulen krijgen pro-bread, daarvoor gewoon basisbrok met aanvullende supplementen voor dragende of merrie met veulen.. Merrie brok werd zij erg fatsig. Rantsoenbeweiding gaat niet bij ons op stal omdat zij bij de koeien staat. één van de redenen dat zij daar staan is korter gras, dus minder voedzaam...

Ik ga morgen proberen hen te scheiden voor 10 minuten, kijken hoe beide hierop reageren en dan langzaam aan opbouwen...

Als meneertje zijn aandacht opeist, draai ik mij om en negeer ik zijn gedrag... Of het echt aandacht opeisen is, weet ik niet. Wel ben ik er zeker van dat gekriebel bij schouder en schoft erg lekker vind. Als jij klaar bent, gaat hij voor je staan met vragende blik; kriebel aub verder.

in ieder geval hartstikke bedankt Kendra...

Kendra schreef:
Geef je je merrie behalve gras ook nog ander voer? Als je ook nog brok voert kun je overwegen in plaats daarvan een supplement te geven. Verder doen wij aan rantsoenbeweiding, dat betekent dat de merries er iedere dag een strookje bijkrijgen en verder een kale wei hebben - en zelfs dan krijgen ze nog een grasbuik.

Ik zou weer gaan rijden, dat helpt zeker. Wel rustig opbouwen! Ik zet onze veulens nu gewoon op stal, maar vroeger heb ik ook wel in de wei gereden terwijl een vriendin het veulen vasthield en poetste enz., gewoon in een hoekje van de wei. Los laten lopen is wel erg gezellie, maar de concentratie is dan toch echt minder.

Verder zou ik een beetje uitkijken met dat omtutten met je veulen, je zegt dat hij aandacht opeist....een veulen (en zeker een hengstveulen) heeft niets te eisen. Aaien poetsen en kroelen ok, maar altijd op jouw voorwaarden. Zo'n aanpak als in de bijgevoegde link staat beschreven vind ik persoonlijk grote onzin - maar het lijkt me bovenal iets wat je alleen moet doen als je zeer ervaren bent in de omgang met veulens.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 00:25

Misschien moet je toch proberen je brok in te ruilen voor iets anders, bijvoorbeeld podo supply of een summerfit-koek en wat aanvullende supplementen ivm je veulen. Koeiengras is misschien wel kort, maar meestal erg rijk aan voedingsstoffen en daarom niet echt afgestemd op de behoeften van het paard.