Belang van stamboekpapieren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Belang van stamboekpapieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 22:00

Ik vraag me al een tijdje af waarom 'papieren' voor je paard nu zo belangrijk zijn.

Ik begrijp wel dat je zo zekerheid hebt als je een veulen koopt, of als je doelgericht wilt fokken.
Maar waarom stijgt de prijs van een paard enorm als dat paard papieren heeft, het gaat toch nog steeds om de prestaties van dat specifieke paard zelf?
Waarom zou je meer betalen voor een paard dat super afstamming heeft, maar dat bv. korte gangen heeft, als voor een paard zonder papier met prachtige gangen en een mooie springtechniek?

Misschien maak ik met deze post een heel onwetende indruk (ben ook niet thuis in de wereld van fokkerij..) maar dan leggen jullie het me maar uit ;)

Lyonesse

Re: Belang van stamboekpapieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:01

Ik betaal alleen meer voor een merrie met papieren. Of een ruin ze heeft maakt me geen fluit uit, want daar kun je toch niet mee fokken. Een merrie is om die reden meer waard als ze papieren heeft omdat dat fokwaarde heeft. Imo heeft een merrie zonder papieren geen fokwaarde omdat ik vind dat je daar niet mee moet fokken.

miloujanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:40

merrie heeft dan meer fokwaarde ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:46

Vaak als jong paard koop je ook een belofte zeg maar op papier,als je weet dat papa X heel goede dressuurpaarden brengt.Dan verwacht je dus een goed dressuurpaard te kopen als je een 3-jarige koopt met zo'n papier.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 21:20

Ja ik begrijp dat het bij veulens en jonge paarden een zekerheid geeft voor in de toekomst, maar hoe zit dat dan bij al iets oudere paarden?
Bij ons in de buurt geeft ook iedereen meer voor een ruin met papieren evenals voor een merrie met papieren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 19:06

In feite ben je dan niet wijs haha..even serieus bij een eventuele verkoop wilt toch graag iedereen papieren hebben.Maar als je voor jezelf een ruin van 10 koopt dan heb je ze in principe echt niet nodig.Het enige wat ik zelf wel fijn is om te weten uit wat voor een stam het paard komt.Of er spring of dresssuurpaarden uitkomen en of die paarden veel presteren.En welke gezondheidsproblemen paarden uit die stam hebben {om te kunnen zien of sommige dingen erfelijk zijn etc.}

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:28

Lyonesse schreef:
Ik betaal alleen meer voor een merrie met papieren. Of een ruin ze heeft maakt me geen fluit uit, want daar kun je toch niet mee fokken. Een merrie is om die reden meer waard als ze papieren heeft omdat dat fokwaarde heeft. Imo heeft een merrie zonder papieren geen fokwaarde omdat ik vind dat je daar niet mee moet fokken.

Hier kan ik mij volledig bij aansluiten. Tevens is bij voortplanting door de papieren altijd te achterhalen en na te gaan hoe de inteelt etc is en welke hengst het beste bij een bepaalde merrie zou passen.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:09

Een papier zegt veel over de eigenschappen van een paard, ook dat van een ruin. Veel eigenschappen van bepaalde hengsten vind je duidelijk terug in de nakomelingen. Dat geldt ook voor merries, maar die brengen nu eenmaal minder nakomelingen.

Er zijn genoeg hengsten die negatieve eigenschappen vererven die je ook bij een ruin niet graag ziet! Bv. een karakter dat niet meewerkt. Er zijn ook hengsten die bv. nog wel eens gezondheidsproblemen geven. Bij een jong paard geeft het een bepaalde verwachtingswaarde. Ook in positieve zin kan het veel over een paard zeggen. Een paard met een goed papier is eerder een goed sportpaard dan een paard uit 3 generaties afgekeurde hengsten en een nietszeggende moederlijn.

Een andere reden om een papier erbij te willen is het feit dat zo'n paard dan ook gechipt is(als veulen) en je zeker weet dat je het juiste paard voor je hebt. Een paard dat is afgekeurd door de verzekering gaat ook nog wel eens zonder papier de handel in bv.
Eerder waren alle ponies zonder papier ook 8 jaar oud(jaja).
Redenen genoeg om wel een papier te willen bij je paard, al moet het paard zelf natuurlijk wel
aan je eisen voldoen!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 17:12

Bedankt sportfokker, daar heb ik veel aan.
Ik begrijp dan wel dat mensen zo zekerheden hebben die ze niet hebben als er geen papieren bij zijn.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:20

Zekerheid is een groot woord vind ik. 2 toppers maken geen topper, en 2 niet-toppers kunnen ook zeker een topper maken (in het geval van een ruin dus) Ik gebruik daarvoor liever mijn ogen dan een papier.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:35

Omdat je bij een papier ook een bepaalde verwachting kunt/mag hebben... en die verwachting kun je dan halen uit de paieren van je paard, icm bijv sites waar je hele stambomen kunt uitpluizen en doms kunt zien hoe bepaalde afstammelingen het in de sport hebben gedaan etc...
Zeker is goed X goed niet gelijk zeer goed... maar dt geldt net zo goed voor een paard in de sport als een paard voor/in de fokkerij... jong of oud.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 18:50

in het geval van een ras zoals de ijslanders heb je ze soieso nodig als je wedstrijden wilt rijden :)
zonder nsijp of buitenlands vergelijkbaar papier van het ras kun je niet meedoen aan de wedstrijden, of dit nu een ruin , merrie of hengst is
en natuurlijk fokkerij

verder voordeel is idd dat je bepaalde eigenschappen terug unt zoeken, dit kunnen karakterdingetjes zijn
maar ook gevoeligheden voor bepaalde afwijkingen etc