spoelen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joosie

spoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 20:38

Hooi,

Me verzorgpony heeft vanacht een veulen gehad en nou mocht ik haar dit jaar laten dekken voor me eigen veulen.

Alleen haar nageboorte bleef hangen. En aangezien ik eigelijk mijn veulen rond 15 mei geboren wil hebben vraag ik me af of ik haar zal laten spoelen (nog niet over gehad met de eigenaar, maar wil eerst even inlichtingen hebben). Anders zou ze pas namelijk rond 3 juli gedekt kunnen worden en aangezien ze altijd 2 weken te laat is met de dracht, wordt dat jammer genoeg best laat.

Hoeveel kost spoelen?
Hoe vaak moet het gebeuren?
Voor-/ nadelen?

Dank jullie wel :D

Jes

Re: spoelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 22:18

Laat de DA eerst kijken of ze wel gespoeld moet worden.

Hoe vaak ze gespoeld moet worden ligt er aan hoe vuil ze is.
Hoe lang bleef de nageboorte er op zitten?

Dat soort dingen zijn belangrijk om te weten.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 06:05

Waarom spoelen?? Ik neem aan dat de nageboorte eraf is en er nu geen complicaties meer zijn.

Als de nageboorte niet goed afgekomen is en de DA wil spoelen zou ik zeker eerst wachten tot de merrie van deze bevalling opgeknapt is voordat ik haar zou laten dekken / insemineren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 09:06

Hoe lang heeft die nageboorte eraan gezeten?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 10:11

Nog even een aanvulling,
Als de nageboorte er te lang heeft op gezeten spoelt de DA meestal direct na dat hij de nageboorte er af heeft gehaald en indien nodig komt hij terug.

Laat de DA gewoon even komen om te kijken of ze vuil is, en zo ja laat haar dan spoelen. Als je DA zegt dat het niet nodig is is het ook beter om het niet te doen, en gewoon de natuur zijn gang te laten gaan.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 20:03

Hij heeft er 6 uur opgezeten zowieso. De dierenarts heeft niet gespoeld en heeft ook niet gezegt dat het nog moest.

Ze had ´s ochtends een spuit gekregen waar hij eigelijk er al af moest komen, maar dat kwam die toen nog niet en toen later moest hij hem er uit halen.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:08

Dan vind ik het flink onverantwoordelijk van de DA dat ie niet gespoeld heeft.
Hier spoelen ze vaak al als ie er 4 uur op heeft gezeten.

Misschien was het idd niet nodig, maar laat dr wel even scannen van te voren.
Als de DA met de juiste middelen spoelt kan je merrie gelijk geinsemineerd worden daarna.
Meestal doen ze het met een infuuszak met wat vetadine er in.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 20:14

Ik vind de dierenartsen hier ook helemaal niks :+
Ik ga maandag even bellen en vraag ik naar degene die er meer verstand van heeft

Bij dit ras word er natuurlijk gedekt ;) Maar heb de hengsteneigenaar ook gebeld en die zei dat ik haar even moest laten spoelen en dat ze dan gewoon gedekt kan worden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:27

Maandag is wel erg lang. Eventuele bacterien hebben dan veel te lang de kans om infecties te veroorzaken.

Vind het zeer onverantwoordelijk van de betreffende dierenarts.

Mijn merrie bleef afgelopen jaar ook aan de nageboorte staan. De dierenarts was er na goed 5 uur bij en heeft toen ook gespoeld. De volgende 2 dagen opnieuw en na een aantal dagen nog een keer omdat ik het zelf niet vertrouwde.

Wat je nu zelf kunt doen is haar even temperaturen, als deze niet normaal is (en blijft!) kun je de gok tot maandag wagen, is deze te hoog dan alsnog de dierenarts laten komen.