Veulenhaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Veulenhaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 15:49

Eén van de merries waar mijn paard bij op de wei staat heeft een veulentje. Een zwart veulentje (en daarmee is hij de enige niet-vosijslander in het bestand) Van de week kwamen er wat mensen langs de wei die vroegen waarom het veulen een andere kleur had dan de moeder en ik legde uit dat het veulen een zwarte vader heeft, en dat hij zelf ook zwart is. "Maar hij is grijs". Ik: "Uhh, nee, hij is zwart. Dat grijze is veulenhaar." Maar waarom is dat eigenlijk, waarom heeft veulenhaar een andere kleur dan het uiteindelijke kleed? En als we toch bezig zijn: waarom zit er nu een aalstreep op zijn vachtje? En waarom worden Friese veulens bijvoorbeeld dan wel zwart geboren?

aslo

Re: Veulenhaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 16:54

Heeft 1 van de ouders een aalstreep? Een aalstreep die altijd zichtbaar is en blijft (dus ook op latere leeftijd) duidt op dun.
Kan dus zijn dat 1 van de ouders dun is, wat bij IJslanders vaak voorkomt. Dan zou het veulen dus zwart dun (grullo) kunnen zijn.
Veel veulens hebben echter de eerste weken een 'aalstreep' , deze is niet blijvend, ook wel counter shading genoemd als ik het goed heb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 16:57

Counter shading heet in het Nederlands ook aalstreep. De moeder is een vos, de vader is zwart. Van wildkleur is geen sprake. Daarnaast waren bij mijn instructrice vorig jaar veulens geboren, hadden ook aalstreepjes en die zijn ze nu ook kwijt ;)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:10

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 17:58

Veulenharen en strepen, enz, heeft allemaal met camouflage te maken. Hoe meer gedempt, of eerder gezegt hoe meer neutraal, de kleur hoe minder kans dat het veulen zou opvallen in het wild, toch zeker in de prille eerste maanden.

Meer moet je echter niet achter zoeken ... het is gewoon een stukje erfgoed die overgebleven is van de "oertijd" toen paarden echt nog prooi waren voor roofdieren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 18:44

BleikjA schreef:
Een aalstreep kan ook "nep" zijn volgens mij. Het is pas een wildkleur als je paard ook wildstrepen e.d heeft. Je hebt ook gewone vossen met een dun aalstreepje die geen wildkleur zijn.
Misschien wel leuk om te lezen: zwart http://www.icelandichorse.is/black.htm
Muisgrijs http://www.icelandichorse.is/bluedun.htm

Hallo...? Het veulen is GEEN wildkleur. Dat een paard met aalstreep geen wildkleur hoeft te zijn weet ik ook, zo'n paard heb ik namelijk :D De reden dat ik dit topic heb geopend is omdat ik me afvroeg waarom veulenhaar een andere kleur heeft dan het uiteindelijk haarkleed, niet omdat ik me afvraag of het veulen een wildkleurtje zou kunnen zijn (aangezien dat gewoon niet kán)

Peterina: dat klinkt inderdaad heel logisch. Maar hoe komt het dan dat bijvoorbeeld friezen wel zwart geboren worden? Omdat ze dan minder opvallen in een kudde friezen? :P En als het bij friezen kan dat er zwarte veulens geboren worden, waarom dan niet bij IJslanders, aangezien ik me niet kan voorstellen wat op IJsland die natuurlijke vijand zou moeten zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:35

Volgens mij is dorsalstripe de engelse term voor een aalstreep en counter shading dus de term voor de nep aalstreep, idd tbv camouflage zoals Peterina aangaf.
Uit je 1e berichtje maakte ik op dat je je af vroeg wat die aalstreep te betekenen had, in die zin of dit dus met een bepaalde kleur te maken heeft. Vandaar dat o.a. ik aangaf dat het mss om een wildkleur zou kunnen gaan.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:03

Bij het ontstaan van het Fries paard is de mens voor veel schuldig ... bij deze ras zijn alle andere kleuren en patronen (en ja er bestonden bonte EN bruine Friezen) 'uitgefokt' ... dus is het ontstaan van kleur, mn zwart, bij deze ras een 'geprogrammeerde' iets, bij wijze van spreken, niet natuurlijk maar 'man-made'.
In Ijsland is de meest natuurlijk vijand ... het weer ... mn sneeuw ... kan je al voor je ogen zien : een voorjaarsplaatje, hier en daar nog sneeuw liggen EN een zwart veulen ????? Zou nogal opvallen, maar een grijze daarentegen veel minder.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:43

hestejente schreef:
BleikjA schreef:
Een aalstreep kan ook "nep" zijn volgens mij. Het is pas een wildkleur als je paard ook wildstrepen e.d heeft. Je hebt ook gewone vossen met een dun aalstreepje die geen wildkleur zijn.
Misschien wel leuk om te lezen: zwart http://www.icelandichorse.is/black.htm
Muisgrijs http://www.icelandichorse.is/bluedun.htm

Hallo...? Het veulen is GEEN wildkleur. Dat een paard met aalstreep geen wildkleur hoeft te zijn weet ik ook, zo'n paard heb ik namelijk :D De reden dat ik dit topic heb geopend is omdat ik me afvroeg waarom veulenhaar een andere kleur heeft dan het uiteindelijk haarkleed, niet omdat ik me afvraag of het veulen een wildkleurtje zou kunnen zijn (aangezien dat gewoon niet kán)

Peterina: dat klinkt inderdaad heel logisch. Maar hoe komt het dan dat bijvoorbeeld friezen wel zwart geboren worden? Omdat ze dan minder opvallen in een kudde friezen? :P En als het bij friezen kan dat er zwarte veulens geboren worden, waarom dan niet bij IJslanders, aangezien ik me niet kan voorstellen wat op IJsland die natuurlijke vijand zou moeten zijn.

Ik dacht dat je bedoelde dat je het vreemd vond dat het veulen een aalstreep had, en het dus niet snapte omdat het geen wildkleur kan zijn. Dus ik dacht laat je de links zien hoe die veulens eruit zien. Iedereen leest toch wel eens iets verkeerd? ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 13:06

@ Peterina... IJslandse 'schimmelveulens' worden, als de basiskleur zwart is, daarentegen wel vaak pikzwart geboren. Ik denk zelf dat de ´aalstreep´ bij niet wildkleur veulens dichter bij de kleur ligt die het veulen zal gaan worden na de veulenverharing.

We hebben hier trouwens wildkleur bruine veulens gehad die na het verharen wildkleur zwart bleken.

Groetjes, [***]

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 14:44

Wat grappig dat ze zo verkleurd zijn Wieke :) Inderdaad geeft bij dit veulen de streep op de rug de uiteindelijke kleur aan. En ja, hij is echt zwart, zijn vader is geloof ik homozygoot zwart en zijn moeder is een vos. Veul kon dus ook geen andere kleur worden dan hij is.

Peterina: op IJsland zijn geen roofdieren die groot genoeg zijn om een paard aan te kunnen, behalve dan de mens. Dus vandaar dat ik me afvroeg waarom een veulen dan een neutralere kleur nodig heeft.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:54

Citaat:
De poolvos is het enige oorspronkelijke zoogdier van IJsland. De immigranten brachten schapen, koeien, varkens, paarden en pluimvee mee.

Paarden behoorden dus niet tot de oorspronkelijke fauna. Wellicht zijn ze dus ingevoerd vanuit landen waar wel natuurlijke vijanden waren.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:57

hestejente schreef:
Peterina: op IJsland zijn geen roofdieren die groot genoeg zijn om een paard aan te kunnen, behalve dan de mens. Dus vandaar dat ik me afvroeg waarom een veulen dan een neutralere kleur nodig heeft.

De paarden op Ijsland zijn nog altijd paarden. Ook al hebben ze weinig of geen natuurlijke vijanden op dat eiland, ze zijn genetisch gezien nog altijd gelijk aan de paarden die elders leven en die hebben wel natuurlijke vijanden. Vandaar dat ook de beschermingsmechanismen nog altijd aanwezig zijn. Mochten de Ijslanders evolueren tot een eigen soort, dan zou het inderdaad kunnen dat de neutralere kleur van het veulenhaar wegvalt wegens nutteloos.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:02

Gini schreef:
Citaat:
De poolvos is het enige oorspronkelijke zoogdier van IJsland. De immigranten brachten schapen, koeien, varkens, paarden en pluimvee mee.

Paarden behoorden dus niet tot de oorspronkelijke fauna. Wellicht zijn ze dus ingevoerd vanuit landen waar wel natuurlijke vijanden waren.

Dat klopt inderdaad, in het vikingentijdperk :Y) Bij sommige andere diersoorten verandert de kleur onder invloed van de omgeving binnen een paar decennia maar een paard doet daar meer dan 1000 jaar over :?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:17

Er zijn dan ook geen redenen om de kleur te laten veranderen. De Ijslanders met anderskleurig veulenhaar worden niet opgegeten, om het zo te stellen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:02

F-AM -> KS

123chloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:47

Heb je geen voorbeeld foto van de vacht?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 22:54

123chloe schreef:
Heb je geen voorbeeld foto van de vacht?

Dit is 'm:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4D3UIIZ7-D.jpg
De vos die naast hem staat is zijn halfzus, en op de achtergrond zie je de moeder. Vader is Skorri frá Gunnarsholti, zwarter kan niet.

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 07:35

Mmmm mooie foto. Toch ben ik wel heel benieuwd wat het eindresultaat zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 10:11

Die wordt gewoon zwart. Waarom het bij de geboorte grijs is? Geen idee. Of het is om te camoufleren... tja.. ik weet het niet. Een leemvos wordt ook lichter geboren... een aantal worden 'donkerder' geboren (sommige bruine veulens) en zijn lichter na het verharen. Mijn beide wildkleur zwarte veulens waren 'bruinig' en werden vervolgens wildkleur zwart... en toen dat haar er weer af ging bleken ze 'zilver' wildkleur zwart. Heel licht dus met zeer lichte strepen in de manen.

Heeft je veulen nog geen masker? Mijn zwart bonte van dit jaar is al helemaal pik zwart!

Groetjes, [***]

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 13:55

Het is niet mijn veulen Wieke, was het maar waar :z Geen idee hoe hij er nu uitziet, mijn paard staat inmiddels ergens anders, niet meer bij dit veulie op de wei. Toen ik de foto maakte was hij zo'n 4 weken oud. Hij had toen al wel her en der echt zwarte plekjes, grotepaardenhaar zeg maar.

Hij wordt inderdaad zwart, kán niet anders met zijn ouders en wat het verder resultaat betreft: hij heeft voor zover ik weet nog nooit een pas gedraafd, wel had hij toen hij een dag oud was een loepzuivere tölt en later telgangde hij er lustig op los. En dat uit die-hard viergangerouders. De natuur blijft je verbazen }:0 Dat leemvossen lichter worden geboren wist ik niet, klinkt een beetje als de haflingers, die ook lichter zijn als veulen. Een stalgenootje van mij heeft dit jaar uit haar haflinger een zilverappelbruin veulen gefokt (vader is een rocky, veul zal chocoladebruin met zilverkleurige of witte manen worden) en dat veulen is grijs geboren. Inmiddels is hij een week of 5 oud en is hij bruin, niet heel donker maar wel al donkerder dan eerst. Net als een haflingerveulen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 09:39

hestejente schreef:
Dat klopt inderdaad, in het vikingentijdperk :Y) Bij sommige andere diersoorten verandert de kleur onder invloed van de omgeving binnen een paar decennia maar een paard doet daar meer dan 1000 jaar over :?

Het paard had geen reden om dat te veranderen. Ze gebruiken een camouflagekleur en kijk, ze worden niet opgegeten. Het werkt dus.
(Weten zij veel dat ze met een andere vachtkleur ook wel veilig waren geweest ;) )